Lelylijn

Lelylijn in Europees spoornetwerk: eind 2024 principebesluit over aanleg

De Lelylijn brengt Noord- en Oost-Nederland dichterbij de Randstad. Ministerie IenW

De Lelylijn is opgenomen in een akkoord tussen de lidstaten en het Europees Parlement over trans-Europese treinverbindingen (TEN-T). Dat betekent dat de lijn voor de EU op een lijst komt met belangrijke spoorverbindingen. De EU ziet graag dat de Lelylijn in uiterlijk 2050 is gerealiseerd. Of de lijn er daadwerkelijk komt is en blijft een Nederlands besluit.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

13 reacties op “Lelylijn in Europees spoornetwerk: eind 2024 principebesluit over aanleg”

Pat Rick|20.12.23|09:07

Dit is inderdaad goed nieuws. Er is inderdaad een missing link precies op dit stuk tussen Hamburg en Amsterdam. Het zou goed zijn om Europese fondsen ook in te zetten voor de bouw van deze lijn.

Men zou nu al moeten nadenken over upgrade-n van de Wunderline (dus vanaf Groningen naar Duitsland). In Leer begint de ICE naar Berlijn, maar via Bremen zou men dus ook naar Hamburg en later snel naar Kopenhagen/Malmö (als de Fehmarnbelt tunnel af is) kunnen reizen. En Nederland heeft hier ook baat bij

Pat Rick|20.12.23|09:09

Men zou de lijn zo moeten uitvoeren dat er 200 km/u of sneller op gereden kan worden. Als de reistijd iets langer dan een uur is, is dit voor veel mensen in Groningen/Friesland een reden om niet te verhuizen. Dit vermindert de woningdruk in de Randstad en de braindrain in het noorden. Welvaart is beter gespreid, de Randstad en het Noorden versterken elkaar. Oude modellen kunnen niet omgaan met de maatschappelijke baten maar minder prijsstijgingen van vastgoed in de Randstad zijn van een veelvoud

Pat Rick|20.12.23|09:15

Vrijdag een maand geleden meldde BNR-verslaggever Edin Mujagić op de radio dat er 35 jaar geleden werd ook al gesproken over de Zuiderzeelijn (Lelylijn). Maar er ligt nog geen verbinding. In China zijn volgens hem de provinciesteden in de laatste 15 jaar allemaal verbonden met HSL.

De Zuiderzeelijn of Lelylijn kunnen helpen Nederland te versterken, dat zag men toen en nu nog meer. Maar er liggen alleen maar rapporten en geen spoorrails. Dus tijd voor actie!

Marc Busio|20.12.23|13:33

Zoals gewoonlijk blinkt de Europese Unie uit in het in stand houden van illusies! Decennia lang heeft Groningen zich in de luren laten leggen door Den Haag, Brussel doet daar gewoon een schepje bovenop.

TVwierden Wierden|20.12.23|15:08

In 2025 gaat Govalta een rechtstreekse trein Amsterdam- Kopenhagen rijden via Hengelo.

Duitsland heeft voor de versnelling van de Berlijntrein al lang voor de route via Hengelo/Osnabrück gekozen.

Misschien na 2050 een mogelijkheid voor een snelle rechtstreekse trein Amsterdam Kopenhagen via Groningen.

Pat Rick|20.12.23|15:25

@Marc: zoals gewoonlijk verkoop je weer onzin. De noordelijke provincies zijn al decennia lang vragende partij voor deze lijn. Ze zijn de spoor-bottleneck rond Meppel meer dan zat. Brussel heeft de verbinding al jaren in het vizier. Denk jij vanuit Breda dat het beter weet dan al die mensen in de noordelijke provincies, Den Haag en Brussel? Is dat niet pure arrogantie?

Marc Busio|21.12.23|11:47

@Pat Rick: Over Breda gesproken…. Daar had men 20 jaar geleden de illusie dat er met de komst van de HSL-Zuid hogesnelheidstreinen zouden gaan rijden naar Brussel. Het is een boemeltje geworden dat er bijna anderhalf uur over doet om op Brussel-Zuid te komen, een afstand die hemelsbreed nog geen honderd kilometer bedraagt, en bovendien dagelijks wel een keer uitvalt. Hopelijk blijft Groningen zo’n teleurstelling bespaard, en de belastingbetaler vele miljarden aan weggegooid geld.

Stijn Köster|23.12.23|11:23

Sorry, maar Maastricht – ‘s-Hertogenbosch duurt even lang en is even ver. Dat is inderdaad geen HSL, en ik deel je ogenschijnlijke mening dat Breda op deze manier een beetje blij is gemaakt met een dode mus, maar onacceptabel traag zou ik het niet noemen, en een directe verbinding *bestaat* tenminste, met als alternatief nog een traject via Roosendaal als er op de HSL iets mis zou zijn. Niet ideaal, maar beter dan een single point of failure zoals Meppel – Zwolle nu is.

Stijn Köster|23.12.23|11:34

Breda als een aftakking van de HSL-Zuid ziet er m.i. dan ook meer uit als een verbinding die gemaakt is omdat het toevallig in de buurt lag en niet omdat het een prioriteit was (en zoals ik insinueerde had ik de stad wel degelijk beter gegund). Groningen is dat hier *juist* wel, wat het een nogal scheve vergelijking maakt. Het is absoluut alsnog een groot en financieel “riskant” project, maar om alles ten noorden van Zwolle niet beter te gunnen omdat het bij Breda wat tegenviel is erg cynisch.

Marc Busio|25.12.23|12:47

@Stijn Koster: Het is geen kwestie van misgunnen, maar van grote twijfel aan het maatschappelijk profijt. Die HSL-Zuid heeft zeven miljard Euro gekost, maar verbindt dan wel de Randstad via Antwerpen/Brussel met Parijs: agglomeraties met miljoenen inwoners. Nogmaals zo’n bedrag uitgeven om enkel Groningen, een stad niet veel groter dan Breda, met A’dam te verbinden is niet realistisch. De Noorderlingen weten dat ook, want daarom halen ze er iedere keer die spoorverbinding naar Kopenhagen bij.

Marc Busio|25.12.23|13:54

@Stijn Koster: Inderdaad getuigt die aansluiting van Breda op de HSL van een typische Hollandse zuinigheid. Maar daarom kun je het ook zo stellen: als het blijkbaar al teveel gevraagd is om een stad van bijna tweehonderdduizend inwoners die pal naast een hogesnelheidslijn ligt daar fatsoenlijk op aan te sluiten, is het dan van een andere stad met dat inwonertal wel realistisch om te verwachten dat er voor miljarden euro’s een hogesnelheidslijn heen wordt gelegd????

Stijn Köster|26.12.23|10:00

Als je Kopenhagen als een stok achter de deur wil zien kan ik je daar niet per se ongelijk in geven. Of het een goed argument is, blijkt dan ook subjectief te zijn. Als ik daar iets uit kan concluderen is dat we zowat aan tegenovergestelde uiteinden zitten van het spectrum optimisme / pessimisme en waarschijnlijk is het bij allebei beter dat we vanaf de zijlijn staan te roepen en niet de besluiten maken. In 500 tekens zijn de nodige nuances soms echter moeilijk over te brengen.

Pat Rick|29.12.23|09:58

@Marc: het is niet alleen de stad Groningen, maar ook plaatsen als Drachten, Emmeloord, Lemmer die nu helemaal geen spoor hebben. En ook hele regio’s van die plaatsen tellen ook mee. Nu is al aangetoond dat het Noorden behoorlijk is achtergesteld en dat daar iets aan moet gebeuren

Maar de Lelylijn heeft ook nut voor de Randstad, want het is er veel te druk. De lijn zal zowel het Noorden als de Randstad op veel vlakken versterken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lelylijn in Europees spoornetwerk: eind 2024 principebesluit over aanleg | SpoorPro.nl
Lelylijn

Lelylijn in Europees spoornetwerk: eind 2024 principebesluit over aanleg

De Lelylijn brengt Noord- en Oost-Nederland dichterbij de Randstad. Ministerie IenW

De Lelylijn is opgenomen in een akkoord tussen de lidstaten en het Europees Parlement over trans-Europese treinverbindingen (TEN-T). Dat betekent dat de lijn voor de EU op een lijst komt met belangrijke spoorverbindingen. De EU ziet graag dat de Lelylijn in uiterlijk 2050 is gerealiseerd. Of de lijn er daadwerkelijk komt is en blijft een Nederlands besluit.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

13 reacties op “Lelylijn in Europees spoornetwerk: eind 2024 principebesluit over aanleg”

Pat Rick|20.12.23|09:07

Dit is inderdaad goed nieuws. Er is inderdaad een missing link precies op dit stuk tussen Hamburg en Amsterdam. Het zou goed zijn om Europese fondsen ook in te zetten voor de bouw van deze lijn.

Men zou nu al moeten nadenken over upgrade-n van de Wunderline (dus vanaf Groningen naar Duitsland). In Leer begint de ICE naar Berlijn, maar via Bremen zou men dus ook naar Hamburg en later snel naar Kopenhagen/Malmö (als de Fehmarnbelt tunnel af is) kunnen reizen. En Nederland heeft hier ook baat bij

Pat Rick|20.12.23|09:09

Men zou de lijn zo moeten uitvoeren dat er 200 km/u of sneller op gereden kan worden. Als de reistijd iets langer dan een uur is, is dit voor veel mensen in Groningen/Friesland een reden om niet te verhuizen. Dit vermindert de woningdruk in de Randstad en de braindrain in het noorden. Welvaart is beter gespreid, de Randstad en het Noorden versterken elkaar. Oude modellen kunnen niet omgaan met de maatschappelijke baten maar minder prijsstijgingen van vastgoed in de Randstad zijn van een veelvoud

Pat Rick|20.12.23|09:15

Vrijdag een maand geleden meldde BNR-verslaggever Edin Mujagić op de radio dat er 35 jaar geleden werd ook al gesproken over de Zuiderzeelijn (Lelylijn). Maar er ligt nog geen verbinding. In China zijn volgens hem de provinciesteden in de laatste 15 jaar allemaal verbonden met HSL.

De Zuiderzeelijn of Lelylijn kunnen helpen Nederland te versterken, dat zag men toen en nu nog meer. Maar er liggen alleen maar rapporten en geen spoorrails. Dus tijd voor actie!

Marc Busio|20.12.23|13:33

Zoals gewoonlijk blinkt de Europese Unie uit in het in stand houden van illusies! Decennia lang heeft Groningen zich in de luren laten leggen door Den Haag, Brussel doet daar gewoon een schepje bovenop.

TVwierden Wierden|20.12.23|15:08

In 2025 gaat Govalta een rechtstreekse trein Amsterdam- Kopenhagen rijden via Hengelo.

Duitsland heeft voor de versnelling van de Berlijntrein al lang voor de route via Hengelo/Osnabrück gekozen.

Misschien na 2050 een mogelijkheid voor een snelle rechtstreekse trein Amsterdam Kopenhagen via Groningen.

Pat Rick|20.12.23|15:25

@Marc: zoals gewoonlijk verkoop je weer onzin. De noordelijke provincies zijn al decennia lang vragende partij voor deze lijn. Ze zijn de spoor-bottleneck rond Meppel meer dan zat. Brussel heeft de verbinding al jaren in het vizier. Denk jij vanuit Breda dat het beter weet dan al die mensen in de noordelijke provincies, Den Haag en Brussel? Is dat niet pure arrogantie?

Marc Busio|21.12.23|11:47

@Pat Rick: Over Breda gesproken…. Daar had men 20 jaar geleden de illusie dat er met de komst van de HSL-Zuid hogesnelheidstreinen zouden gaan rijden naar Brussel. Het is een boemeltje geworden dat er bijna anderhalf uur over doet om op Brussel-Zuid te komen, een afstand die hemelsbreed nog geen honderd kilometer bedraagt, en bovendien dagelijks wel een keer uitvalt. Hopelijk blijft Groningen zo’n teleurstelling bespaard, en de belastingbetaler vele miljarden aan weggegooid geld.

Stijn Köster|23.12.23|11:23

Sorry, maar Maastricht – ‘s-Hertogenbosch duurt even lang en is even ver. Dat is inderdaad geen HSL, en ik deel je ogenschijnlijke mening dat Breda op deze manier een beetje blij is gemaakt met een dode mus, maar onacceptabel traag zou ik het niet noemen, en een directe verbinding *bestaat* tenminste, met als alternatief nog een traject via Roosendaal als er op de HSL iets mis zou zijn. Niet ideaal, maar beter dan een single point of failure zoals Meppel – Zwolle nu is.

Stijn Köster|23.12.23|11:34

Breda als een aftakking van de HSL-Zuid ziet er m.i. dan ook meer uit als een verbinding die gemaakt is omdat het toevallig in de buurt lag en niet omdat het een prioriteit was (en zoals ik insinueerde had ik de stad wel degelijk beter gegund). Groningen is dat hier *juist* wel, wat het een nogal scheve vergelijking maakt. Het is absoluut alsnog een groot en financieel “riskant” project, maar om alles ten noorden van Zwolle niet beter te gunnen omdat het bij Breda wat tegenviel is erg cynisch.

Marc Busio|25.12.23|12:47

@Stijn Koster: Het is geen kwestie van misgunnen, maar van grote twijfel aan het maatschappelijk profijt. Die HSL-Zuid heeft zeven miljard Euro gekost, maar verbindt dan wel de Randstad via Antwerpen/Brussel met Parijs: agglomeraties met miljoenen inwoners. Nogmaals zo’n bedrag uitgeven om enkel Groningen, een stad niet veel groter dan Breda, met A’dam te verbinden is niet realistisch. De Noorderlingen weten dat ook, want daarom halen ze er iedere keer die spoorverbinding naar Kopenhagen bij.

Marc Busio|25.12.23|13:54

@Stijn Koster: Inderdaad getuigt die aansluiting van Breda op de HSL van een typische Hollandse zuinigheid. Maar daarom kun je het ook zo stellen: als het blijkbaar al teveel gevraagd is om een stad van bijna tweehonderdduizend inwoners die pal naast een hogesnelheidslijn ligt daar fatsoenlijk op aan te sluiten, is het dan van een andere stad met dat inwonertal wel realistisch om te verwachten dat er voor miljarden euro’s een hogesnelheidslijn heen wordt gelegd????

Stijn Köster|26.12.23|10:00

Als je Kopenhagen als een stok achter de deur wil zien kan ik je daar niet per se ongelijk in geven. Of het een goed argument is, blijkt dan ook subjectief te zijn. Als ik daar iets uit kan concluderen is dat we zowat aan tegenovergestelde uiteinden zitten van het spectrum optimisme / pessimisme en waarschijnlijk is het bij allebei beter dat we vanaf de zijlijn staan te roepen en niet de besluiten maken. In 500 tekens zijn de nodige nuances soms echter moeilijk over te brengen.

Pat Rick|29.12.23|09:58

@Marc: het is niet alleen de stad Groningen, maar ook plaatsen als Drachten, Emmeloord, Lemmer die nu helemaal geen spoor hebben. En ook hele regio’s van die plaatsen tellen ook mee. Nu is al aangetoond dat het Noorden behoorlijk is achtergesteld en dat daar iets aan moet gebeuren

Maar de Lelylijn heeft ook nut voor de Randstad, want het is er veel te druk. De lijn zal zowel het Noorden als de Randstad op veel vlakken versterken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.