Tim de Gier

Tim de Gier: dat spooraannemers voor catering zorgen is best uniek in de bouw

Foto: Tim de Gier Catering

Tim de Gier nam vier jaar geleden een slagerij over in Nijkerk. Vooral de gehaktballen van deze keurslager vielen in de smaak bij uitvoerders op spoorprojecten in de omgeving. Van het een kwam het ander en inmiddels doet het bedrijf van De Gier de catering voor 75 tot 100 projecten per jaar, waarvan de meeste in het spoor. 

“Het plakje boterhamworst tussen de broodjes van de lunchpakketten voor spoorwerkers maakten we al, en zo zijn we er tussen gekomen.” Toen Tim de Gier vervolgens een warme hap ging aanbieden als extra bij de lunch was de stap naar warme maaltijden voor de avondploeg snel gemaakt. Het bedrijf waar hij ooit als stagiair begon is ondertussen uitgegroeid tot een onderneming waar twintig mensen werken verdeeld over drie locaties in Nijkerk en door het hele land waar aan het spoor gewerkt wordt.

Al jaren in het vlees

Tim de Gier heeft geen achtergrond in de horeca of een slagersopleiding, maar leerde het vak in de praktijk. “Ik stond op de markt bij een slager als bijbaantje. Toen ik later de opleiding detailhandel volgde, ben ik stage gaan lopen bij de slagerij in Nijkerk die ik uiteindelijk heb overgenomen. Mijn middenstandsdiploma had ik op school al gehaald en de slagersvakschool leek me niet nodig, omdat ik jaren in het vlees zat.”

De catering-activiteiten kwamen er later bij. “In de slagerij maakten we al een hoop dingen die we nu ook met de catering wegbrengen.” Naast de genoemde gehaktballen en worst lagen er ook al vers bereide maaltijden in de koelvitrine. Lasagne, bami, macaroni en stampotten in de winter zijn daarvan sinds het begin de hardlopers, vertelt De Gier. “We kunnen in principe alles maken, maar hier is het meeste vraag naar. Daarnaast proberen we graag nieuwe dingen om de mensen die aan het werk zijn in het spoor te verrassen. In het seizoen een aspergeschotel bijvoorbeeld.”

Tim de Gier Catering

Dagvers

Alles wordt volgens De Gier vers bereid en heeft een houdbaarheidsduur van tenminste vijf dagen. Warme maaltijden worden om de dag geleverd of op de dag zelf. De broodjes voor de lunchpakketten worden ’s nachts gebakken en liggen de volgende ochtend belegd klaar op de bouwplaats. Hoe de lunchpakketten en maaltijden vervolgens geserveerd worden, hangt af van de wensen van de aannemer of projectleider.

“Omwille van de tijd en efficiëntie wordt bij spoorbouwprojecten niet altijd in de keet gegeten. We komen het daarom vaak in het werk afleveren, zeker met de lunch. Voor de warme maaltijden geldt dat we ze voor groepen van ongeveer 24 man tegelijk opgewarmd klaar kunnen zetten in de keet, of dat ze deze daar zelf kunnen pakken en in magnetrons kunnen zetten om op te warmen. Afhankelijk van het soort project en de wensen van de aannemer.”

Op het hoogtepunt van de coronacrisis was de manier van serveren ook afhankelijk van de situatie. “We hebben eigenlijk weinig last gehad van de maatregelen. Er zijn een aantal werken verplaatst en we hebben natuurlijk zelf maatregelen genomen, bijvoorbeeld door het plaatsen van desinfectie palen. En we zagen dat de warme maaltijd vaak werd vervangen door een lunchpakket, zodat ze dat in de bus of langs de baan konden opeten. Maar dat was maar een korte periode tijdens eerste lockdown.”

Spoorbouw uniek

Verder heeft De Gier ook een mobiele installatie om langs de baan koffie, thee en water te brengen. De catering voor baanwerkers wijkt volgens Tim sterk af van die in de rest van de bouw. “In de woning- en kantorenbouw moet iedereen zelf zijn brood meenemen. Op het spoor heb je vaak te maken met twee ploegen in 24 uur en werk dat in een buitendienststelling van een paar dagen af moet. De aannemer neemt dan het eten voor zijn rekening. Uniek aan cateren in de spoorbouw zijn ook de strenge veiligheidseisen.

Speciale trainingen voor het spoor volgen de werknemers van Tim de Gier Catering niet, maar werken volgens de VCA (VeiligheidsChecklist Aannemers) en een DVP (Digitaal Veiligheidspaspoort) zijn natuurlijk wel verplicht. “Verder dragen we een oranje hesje op ProRail-terrein en melden we ons aan en weer af. De mensen op locatie zijn ervaren mensen uit de sector met de juiste papieren en kunnen soms nog een handje helpen als spoorlegger.”

Tim de Gier Catering

Het meest recente project waar Tim de Gier Catering actief was, is de zesdaagse buitendienststelling in Culemborg. Daar werkte aannemer Wallaart in opdracht van ProRail aan het spoor. Er waren 540 man aan het werk en De Gier leverde er om de dag verse maaltijden en lunches. Eerder dit jaar was hij betrokken bij een project op de Veluwe waar over het hele project wel achtduizend monden te voeden waren. Maar voor twee keer 25 maaltijden naar Lage Zwaluwe rijden, zoals onlangs, is ook geen probleem, volgens De Gier.

Wat zit er in?

“Wat er in zo’n lunchpakket zit is vrij in te vullen, maar meestal zitten er twee met kaas en vlees belegde bakkersbollen, een flesje fris, een stuk fruit en een reep in. Af en toe zit er ook een krentenbol bij en het flesje fris wordt weleens vervangen door een flesje water. Dat hangt af van het budget of de wensen van de opdrachtgever. Op acht duizend man kan een krentenbol of een flesje fris minder een groot verschil maken in de kosten.”

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tim de Gier: dat spooraannemers voor catering zorgen is best uniek in de bouw | SpoorPro.nl
Tim de Gier

Tim de Gier: dat spooraannemers voor catering zorgen is best uniek in de bouw

Foto: Tim de Gier Catering

Tim de Gier nam vier jaar geleden een slagerij over in Nijkerk. Vooral de gehaktballen van deze keurslager vielen in de smaak bij uitvoerders op spoorprojecten in de omgeving. Van het een kwam het ander en inmiddels doet het bedrijf van De Gier de catering voor 75 tot 100 projecten per jaar, waarvan de meeste in het spoor. 

“Het plakje boterhamworst tussen de broodjes van de lunchpakketten voor spoorwerkers maakten we al, en zo zijn we er tussen gekomen.” Toen Tim de Gier vervolgens een warme hap ging aanbieden als extra bij de lunch was de stap naar warme maaltijden voor de avondploeg snel gemaakt. Het bedrijf waar hij ooit als stagiair begon is ondertussen uitgegroeid tot een onderneming waar twintig mensen werken verdeeld over drie locaties in Nijkerk en door het hele land waar aan het spoor gewerkt wordt.

Al jaren in het vlees

Tim de Gier heeft geen achtergrond in de horeca of een slagersopleiding, maar leerde het vak in de praktijk. “Ik stond op de markt bij een slager als bijbaantje. Toen ik later de opleiding detailhandel volgde, ben ik stage gaan lopen bij de slagerij in Nijkerk die ik uiteindelijk heb overgenomen. Mijn middenstandsdiploma had ik op school al gehaald en de slagersvakschool leek me niet nodig, omdat ik jaren in het vlees zat.”

De catering-activiteiten kwamen er later bij. “In de slagerij maakten we al een hoop dingen die we nu ook met de catering wegbrengen.” Naast de genoemde gehaktballen en worst lagen er ook al vers bereide maaltijden in de koelvitrine. Lasagne, bami, macaroni en stampotten in de winter zijn daarvan sinds het begin de hardlopers, vertelt De Gier. “We kunnen in principe alles maken, maar hier is het meeste vraag naar. Daarnaast proberen we graag nieuwe dingen om de mensen die aan het werk zijn in het spoor te verrassen. In het seizoen een aspergeschotel bijvoorbeeld.”

Tim de Gier Catering

Dagvers

Alles wordt volgens De Gier vers bereid en heeft een houdbaarheidsduur van tenminste vijf dagen. Warme maaltijden worden om de dag geleverd of op de dag zelf. De broodjes voor de lunchpakketten worden ’s nachts gebakken en liggen de volgende ochtend belegd klaar op de bouwplaats. Hoe de lunchpakketten en maaltijden vervolgens geserveerd worden, hangt af van de wensen van de aannemer of projectleider.

“Omwille van de tijd en efficiëntie wordt bij spoorbouwprojecten niet altijd in de keet gegeten. We komen het daarom vaak in het werk afleveren, zeker met de lunch. Voor de warme maaltijden geldt dat we ze voor groepen van ongeveer 24 man tegelijk opgewarmd klaar kunnen zetten in de keet, of dat ze deze daar zelf kunnen pakken en in magnetrons kunnen zetten om op te warmen. Afhankelijk van het soort project en de wensen van de aannemer.”

Op het hoogtepunt van de coronacrisis was de manier van serveren ook afhankelijk van de situatie. “We hebben eigenlijk weinig last gehad van de maatregelen. Er zijn een aantal werken verplaatst en we hebben natuurlijk zelf maatregelen genomen, bijvoorbeeld door het plaatsen van desinfectie palen. En we zagen dat de warme maaltijd vaak werd vervangen door een lunchpakket, zodat ze dat in de bus of langs de baan konden opeten. Maar dat was maar een korte periode tijdens eerste lockdown.”

Spoorbouw uniek

Verder heeft De Gier ook een mobiele installatie om langs de baan koffie, thee en water te brengen. De catering voor baanwerkers wijkt volgens Tim sterk af van die in de rest van de bouw. “In de woning- en kantorenbouw moet iedereen zelf zijn brood meenemen. Op het spoor heb je vaak te maken met twee ploegen in 24 uur en werk dat in een buitendienststelling van een paar dagen af moet. De aannemer neemt dan het eten voor zijn rekening. Uniek aan cateren in de spoorbouw zijn ook de strenge veiligheidseisen.

Speciale trainingen voor het spoor volgen de werknemers van Tim de Gier Catering niet, maar werken volgens de VCA (VeiligheidsChecklist Aannemers) en een DVP (Digitaal Veiligheidspaspoort) zijn natuurlijk wel verplicht. “Verder dragen we een oranje hesje op ProRail-terrein en melden we ons aan en weer af. De mensen op locatie zijn ervaren mensen uit de sector met de juiste papieren en kunnen soms nog een handje helpen als spoorlegger.”

Tim de Gier Catering

Het meest recente project waar Tim de Gier Catering actief was, is de zesdaagse buitendienststelling in Culemborg. Daar werkte aannemer Wallaart in opdracht van ProRail aan het spoor. Er waren 540 man aan het werk en De Gier leverde er om de dag verse maaltijden en lunches. Eerder dit jaar was hij betrokken bij een project op de Veluwe waar over het hele project wel achtduizend monden te voeden waren. Maar voor twee keer 25 maaltijden naar Lage Zwaluwe rijden, zoals onlangs, is ook geen probleem, volgens De Gier.

Wat zit er in?

“Wat er in zo’n lunchpakket zit is vrij in te vullen, maar meestal zitten er twee met kaas en vlees belegde bakkersbollen, een flesje fris, een stuk fruit en een reep in. Af en toe zit er ook een krentenbol bij en het flesje fris wordt weleens vervangen door een flesje water. Dat hangt af van het budget of de wensen van de opdrachtgever. Op acht duizend man kan een krentenbol of een flesje fris minder een groot verschil maken in de kosten.”

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.