Duitse machinistenvakbond GDL weigert handreiking DB

De Duitse machinistenvakbond GDL heeft zondag een uitnodiging van Deutsche Bahn (DB) om te onderhandelen over de coronabonus, afgeslagen. Volgens GDL-baas Claus Weselsky wachten de machinisten op een concreet aanbod, niet op het vooruitzicht van een aanbod. 

Wat GDL betreft is de uitnodiging van DB een manier “om het publiek voor de gek te houden” en heeft het als doel om “te verhullen” dat de vervoerder geen concessies heeft willen doen, aldus Weselsky in Handelsblatt het afgelopen weekend. De bond zegt te streven naar onder meer een loonsverhoging van 3,2 procent, behoud van het bedrijfspensioen en een coronabonus van zeshonderd euro. Daarnaast wil de vakbond verbetering van de arbeidsduur en collectieve overeenkomsten.

Tekort aan hout

Ondertussen maakt de branchevereniging voor aanvoer, inkoop en logistiek BME zich zorgen over de gevolgen van de staking in het spoorgoederenvervoer voor de Duitse industrie. “Vroeg of laat gaat de consument hier wat van merken, bijvoorbeeld als ze een auto willen kopen.” Volgens BME heeft de bouw inmiddels al last van een tekort aan hout.

De Duitse machinistenvakbond GDL kondigde afgelopen week nieuwe stakingen aan om druk uit te oefenen op Deutsche Bahn in een lopend cao-conflict. De vakbond riep medewerkers op om zaterdag vanaf 17.00 uur het werk in het spoorgoederenvervoer neer te leggen. Vanaf maandag 02.00 uur gebeurde dat in het passagiersvervoer.

Gevolgen merkbaar

Goederenvervoerder DB Cargo Nederland meldt dat inmiddels de eerste gevolgen duidelijk merkbaar in het treinverkeer van en naar Duitsland. Door de staking zijn verschillende treinen uitgevallen of vertraagd. Daarnaast vinden er tot en met 31 augustus werkzaamheden aan het spoor plaats tussen Keulen en Wiesbaden (de zogenaamde ‘rechten Rheinstrecke’). Als gevolg van deze werkzaamheden zullen treinen van DB Cargo te maken krijgen met omleidingen en daardoor mogelijk langer onderweg zijn.

De stakingen duren volgens de vakbond tot woensdag 02.00 uur. In de afgelopen weken legde een deel van het spoorpersoneel van DB het werk neer. Zo organiseerde GDL vorige week dinsdag een demonstratie bij het hoofdkantoor van Deutsche Bahn in Berlijn.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitse machinistenvakbond GDL weigert handreiking DB | SpoorPro.nl

Duitse machinistenvakbond GDL weigert handreiking DB

De Duitse machinistenvakbond GDL heeft zondag een uitnodiging van Deutsche Bahn (DB) om te onderhandelen over de coronabonus, afgeslagen. Volgens GDL-baas Claus Weselsky wachten de machinisten op een concreet aanbod, niet op het vooruitzicht van een aanbod. 

Wat GDL betreft is de uitnodiging van DB een manier “om het publiek voor de gek te houden” en heeft het als doel om “te verhullen” dat de vervoerder geen concessies heeft willen doen, aldus Weselsky in Handelsblatt het afgelopen weekend. De bond zegt te streven naar onder meer een loonsverhoging van 3,2 procent, behoud van het bedrijfspensioen en een coronabonus van zeshonderd euro. Daarnaast wil de vakbond verbetering van de arbeidsduur en collectieve overeenkomsten.

Tekort aan hout

Ondertussen maakt de branchevereniging voor aanvoer, inkoop en logistiek BME zich zorgen over de gevolgen van de staking in het spoorgoederenvervoer voor de Duitse industrie. “Vroeg of laat gaat de consument hier wat van merken, bijvoorbeeld als ze een auto willen kopen.” Volgens BME heeft de bouw inmiddels al last van een tekort aan hout.

De Duitse machinistenvakbond GDL kondigde afgelopen week nieuwe stakingen aan om druk uit te oefenen op Deutsche Bahn in een lopend cao-conflict. De vakbond riep medewerkers op om zaterdag vanaf 17.00 uur het werk in het spoorgoederenvervoer neer te leggen. Vanaf maandag 02.00 uur gebeurde dat in het passagiersvervoer.

Gevolgen merkbaar

Goederenvervoerder DB Cargo Nederland meldt dat inmiddels de eerste gevolgen duidelijk merkbaar in het treinverkeer van en naar Duitsland. Door de staking zijn verschillende treinen uitgevallen of vertraagd. Daarnaast vinden er tot en met 31 augustus werkzaamheden aan het spoor plaats tussen Keulen en Wiesbaden (de zogenaamde ‘rechten Rheinstrecke’). Als gevolg van deze werkzaamheden zullen treinen van DB Cargo te maken krijgen met omleidingen en daardoor mogelijk langer onderweg zijn.

De stakingen duren volgens de vakbond tot woensdag 02.00 uur. In de afgelopen weken legde een deel van het spoorpersoneel van DB het werk neer. Zo organiseerde GDL vorige week dinsdag een demonstratie bij het hoofdkantoor van Deutsche Bahn in Berlijn.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.