‘Stoppen met praten over aanpak NABO’s en doorpakken’

Vakbondsbestuurder Henri Janssen van FNV Spoor vindt dat maat vol is en alle onbeveiligde overwegen in Nederland per direct gesloten of beveiligd zouden moeten worden. “Ik ben er wel een beetje klaar mee dat het zo lang moet duren”, zei hij woensdag in de uitzending van SpoorProTV. Hij reageerde op het ongeluk afgelopen zaterdag op een onbewaakte overweg nabij het Friese dorp Bozum. Daarbij kwamen een 79-jarige man en 79-jarige vrouw uit Schagen om het leven toen hun auto werd geraakt door een trein van Arriva.

De Niet Actief Bewaakte Overweg (NABO) wordt uiterlijk in 2023 voorzien van beveiliging. Janssen vindt dat de maat vol is en alle onbeveiligde overwegen in Nederland per direct gesloten of beveiligd zouden moeten worden. “Als ik me niet vergis staat er al sinds 1995 in rapporten dat NABO’s eigenlijk niet meer kunnen en beveiligd of opgeheven zouden moeten worden. We zijn nu 26 jaar en menig slachtoffer verder en nog steeds horen we vrijwel dagelijks over bijna-ongevallen.”

Ook de NABO in Bozum is wat Janssen betreft een schoolvoorbeeld van hoe er niet met de problematiek omgaan dient te worden. “Al in december vorig jaar hebben de gemeenteraad, ProRail en de eigenaar van de nabijgelegen camping overeenstemming bereikt over het beveiligen van die NABO. En dan dit. We moeten ons nu echt afvragen waar we met z’n allen mee bezig zijn.”

Snelheid zo snel mogelijk omlaag

Janssen begrijpt heel goed dat een NABO niet van de ene op de andere dag opgeheven kan worden. Daarom pleit hij ervoor dat in afwachting van praktische maatregelen de snelheid bij NABO’s omlaag gaat naar 80 kilometer per uur.

“Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat mensen moeite hebben om de snelheid waarmee iets op hen afkomt in te schatten zodra de vaart boven de 80 kilometer per uur komt. Dat soort zaken weten we allemaal allang.”

Volgens Janssen wordt tegen een snelheidsverlaging bij een NABO nog wel eens ingebracht dat dit betekent dat de slagbomen verderop langer dicht moeten blijven. Hierdoor zouden voetgangers in de verleiding kunnen komen om tussen de bomen door te glippen. De vakbondsbestuurder pleit op dat vlak voor meer handhaving. “Bij overwegen in of bij de bebouwde kom kun je prima BOA’s neerzetten. Die plekken lenen zich ervoor om te handhaven.”

Juridische stok achter de deur

En om ervoor te zorgen dat de spreekwoordelijke schop zo snel mogelijk de grond in kan, wil Janssen dat ProRail via de wet middelen in handen krijgt om via juridische weg oplossingen af te dwingen. “Als de spoorbeheerder er met een grondeigenaar om wat voor reden dan ook niet uitkomt, moet ProRail de gang naar de rechter kunnen maken om bijvoorbeeld grondonteigening in gang te zetten.”

In februari liet staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven weten dat er nieuwe wetgeving in de maak is om op lokaal niveau meer vaart achter de aanpak van NABO’s te krijgen.

Van Veldoven benadrukt dat ProRail bij de aanpak van NABO’s in veel gevallen afhankelijk is van welwillende particulieren en gemeenten. En hoewel er volgens de staatssecretaris meestal brede steun voor de aanpak is, blijven er “situaties waar een patstelling dreigt te ontstaan”.

“Daarvoor heb ik een aanwijzingsbevoegdheid in voorbereiding als wettelijke stok achter de deur waarmee, na een zorgvuldige belangenafweging, eenzijdig een verplichting aan een wegbeheerder (gemeente of gebruiker/ rechthebbende) kan worden opgelegd om de benodigde maatregelen te treffen om de verkeersveiligheid op en rondom een onbeveiligde spoorwegovergang te garanderen”, aldus Van Veldhoven.

Bekijk hier de het hele interview met Henri Janssen:

Niet meer op een lijn

Janssen had afgelopen maandag een gesprek met Kees van der Burg, directeur-generaal Mobiliteit op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tijdens dat gesprek heeft de vakbondsman herhaald dat de snelheid bij NABO’s wat hem betreft omlaag moet.

“We moeten niet willen aanpakken maar juist doorpakken, want we kunnen niet op deze voet verder. Je kan het de nabestaanden en machinisten niet meer uitleggen. Sommige van hen rijden met verhoogde hartslag langs NABO’s.”

Deze week gaan de gesprekken verder, dan ook met ProRail erbij. Ondanks dat alle betrokken willen dat NABO’s beveiligd of opgeheven worden, staan de neuzen wat Janssen betreft niet meer dezelfde kant op.

“Wat mij betreft zitten we niet meer op een lijn. Ik snap dat het eerst allemaal wettelijk geregeld moet zijn, prima. Maar dan moet tot die tijd de snelheid omlaag en daarover zijn we het niet eens.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.