twee vrouwelijke metrobestuurders in Moskou

Vrouwelijke metrobestuurders terug in Moskou na decennialang verbod

De eerste vrouwelijke metrobestuurder reed zondag voor het eerst sinds tientallen jaren een rit op de Filyovskaya-lijn in Moskou. Voor vrouwen was het sinds de jaren tachtig onmogelijk om als metrobestuurder aangenomen te worden. Een controversiële resolutie van de regering verbood het samen met 355 andere beroepen, en die is nu vervangen door een resolutie met een kortere lijst. “We kunnen eindelijk vrouwen de kans te geven om een opleiding te volgen en op de metrolijn te stappen”, zei de locoburgemeester van Moskou, Maxim Liksutov.

Op 1 januari 2021 zijn 25 vrouwen bij de metrodienst van Moskou, van wie er twaalf de opleiding hebben afgerond en klaar zijn om in de passagiersdienst te werken. Het vervoersbedrijf van de metrodiensten in de Russische hoofdstad stopte met het aannemen van nieuwe vrouwelijke bestuurders in het begin van de jaren tachtig, toen de Centrale Raad van Vakbonden een decreet uitvaardigde dat vrouwen verbood om als (assistent) machinist en metrobestuurder te werken. Sinds 2000 werd het ook verboden door een regeringsresolutie omdat het een ‘te zwaar beroep’ zou zijn. De laatste vrouwelijke bestuurder verliet de dienst in 2014.

“Veel medewerkers van de metro in Moskou hebben al lang interesse getoond om metrobestuurder te worden, en nu kunnen we vrouwen eindelijk de kans geven om een ​​opleiding te volgen en als bestuurder op de metrolijn te stappen”, zei de loco-burgemeester Maxim Liksutov van Moskou. “De eerste vrouwen zullen werken op een van de modernste lijnen, Filevskaya, die onlangs gerenoveerd zijn. We zijn blij dat zowel mannen als vrouwen op gelijke voet op de metro kunnen rijden.”

De eerste 12 vrouwelijke metrobestuurders in Moskou in jaren
De eerste 12 vrouwelijke metrobestuurders in Moskou in jaren.

Verboden beroep

Het beroep van metrobestuurder werd opgenomen op een lijst van 356 banen die ‘te gevaarlijk waren voor vrouwen’ in een regeringsresolutie uit 2000, die nu wordt vervangen. Op 18 juli 2019 vaardigde het ministerie van Arbeid en Sociale Bescherming van de Russische Federatie een bevel uit om de lijst van beroepen waarin de arbeid van vrouwen beperkt is, te verkorten van 356 naar 100 banen. De ministeriële regeling trad in werking op 1 januari 2021.

Terwijl de wetgevers positief waren in hun beoordeling van de verkorte lijst van beperkte beroepen voor vrouwen, riep Oksana Pushkina, vicevoorzitter van de commissie voor gezin, vrouwen en kinderen van de Doema (lagere wetgevende kamer), op tot de afschaffing van de lijst van verboden beroepen voor vrouwen. Ze sprak zich uit en zei dat de lijst “de wetenschappelijke en technologische vooruitgang negeert en eerder goedbetaalde banen voor mannen beschermt”.

Vroeger mocht het wel

Het beroep van metrobestuurder was niet altijd exclusief voor mannen, schrijft Pavel Kovalev, plaatsvervangend hoofd personeelsmanagement van de metro in Moskou in een blog. In 1935 werd Zinaida Troitskaya de eerste vrouwelijke bestuurder van een stoomlocomotief in de Sovjetunie. Al snel volgde de metro en eind 1936 waren er al drie eerste vrouwelijke bestuurders bij de metro van Moskou. In 1945 werd Zinaida Troitskaya overgeplaatst van het spoorwegsysteem naar de metro, had een succesvolle carrière en werd algemeen aandrijvingsdirecteur van de III-rang. Na de oorlog werkten veel vrouwen als bestuurdersassistenten en bestuurders bij de metro.

Dit ging zo door tot het begin van de jaren ’80 van de vorige eeuw, legt Kovalev uit, toen de Centrale Raad van Vakbonden een decreet uitvaardigde dat vrouwen verbood om als (assistent) machinist en metrobestuurder te werken. Aangezien er veel vrouwen als bestuurder bij de metro werkten mochten ze doorwerken, maar er werden geen nieuwe vrouwen voor de opleiding geaccepteerd.

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.