Treinramp 2010 Buizingen, België

Verwarring over kleur sein in rechtszaak treinramp Buizingen

Stond het sein wel echt op rood kort voor de botsing van twee treinen in Buizingen op 15 februari 2010? Die vraag beheerste het proces over de Belgische treinramp de afgelopen dagen, sinds er beelden opdoken van kort na het ongeluk, waarop een groen sein te zien is. Bij het ongeluk kwamen negentien mensen om het leven en raakten tientallen reizigers zwaargewond. De machinist van de ene trein staat nu voor de rechter omdat hij een rood sein genegeerd zou hebben en daarmee het ongeluk veroorzaakte. Hij heeft altijd ontkend dat het sein rood was.

De advocaat van de treinbestuurder liet vorige week bij de politierechtbank in Brussel beelden zien uit een televisiejournaal van een paar dagen na de ramp, zo meldden verschillende Belgische media. De beelden tonen geen rood, maar groen sein op het spoor waar het ongeluk had plaatsgevonden. Daarmee wilde de verdediging aantonen dat de aanklacht tegen de machinist onterecht is.

Sein maar kort op groen

De televisiebeelden leidden aanvankelijk tot verwarring, maar hebben deskundigen uiteindelijk niet tot een ander oordeel gebracht. Ze kwamen dinsdag met een verklaring. De beelden zijn gemaakt op 20 februari nadat de plaats van het ongeval was vrijgegeven, meldt omroep VRT. Spoorbeheerder Infrabel had die dag werkzaamheden uitgevoerd en uit gegevens van registratiesystemen zou blijken dat het sein een tijd op groen had gestaan, vervolgens op dubbel geel en ten slotte op rood. Het lijkt ernaar uit te zien dat het journaal gefilmd heeft net op het moment dat het sein op groen stond. Volgens experts is sabotage de enige mogelijkheid dat het sein op groen gestaan zou hebben, maar daar is geen enkele aanwijzing voor gevonden.

Het voorbereiding van het proces heeft veel tijd gekost tot frustratie van slachtoffers en nabestaanden. De vertraging heeft onder meer te maken met de complexiteit van het technische onderzoek. Ook is er tussentijds nog een aparte rechtszaak geweest met als inzet een taalwisseling. De machinist wilde een Franstalige in plaats van een Nederlandstalige onderzoeksrechter, maar dat verzoek is afgewezen. Ook Infrabel en NMBS staan terecht voor nalatigheid.

In januari was er een inleidende zitting bij de politierechtbank in Brussel om het verloop van het proces af te stemmen. Vorige week startte het inhoudelijke proces met de getuigenis van experts. In september gaat de zaak verder met de pleidooien.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.