voestalpine Signaling prepareert MDS Visual Train Analysis-systeem

Afbeelding: voestalpine Signaling

voestalpine Signaling maakt zich op voor de marktintroductie van het zogeheten MDS Visual Train Analysis-systeem (VTA). Ondanks dat het bedrijf koploper is qua verschillende wayside monitoring-systemen, die het in zijn modulaire diagnosesysteem heeft geïntegreerd, blijk uit analyses dat er behoefte was aan zogeheten image-based wayside monitoring, aldus voestalpine Signaling Managing Director Stefan Distlberger in gesprek met zusterpublicatie RailTech.com.

“We krijgen ook na al die jaren nog verzoeken van klanten die we niet direct kunnen voldoen met onze bestaande functionaliteiten”, zegt Distlberger. Zo waren er voorbeelden van bedrijven die in de gaten wilden houden of een lading nog goed verankerd was, terwijl weer anderen graag een manier wilden om UIC-nummers snel te kunnen registreren. Door dergelijke verzoeken kwam de noodzaak van het VTA in beeld.

Functionaliteiten geïdentificeerd

Kort gezegd werkt het VTA door middel van een aantal speciale cameras en infrarood-flitsers. Dat zijn in de basis de benodigde hardware componenten. Welke opstelling je vervolgens maakt, hangt af van wat de klant precies wil registreren. Dat gezegd hebbende, er zijn natuurlijk wel een aantal min of meer vaste cameraposities voor als je de zijkant of bovenkant van een trein wilt vastleggen.

voestalpine Signaling werkt op dit moment met een uitgebreide proefopstelling op het terrein van de Railway Academy van de LogServ Group. Op dat stuk spoor in de Oostenrijkse stad Linz staan vijf cameras en negen flitsers opgesteld. Er rijden maandelijks ongeveer 13.500 wagons langs, waarmee voestalpine Signaling een goede basis heeft voor het verzamelen en analyseren van data, legt business analist Tobias Bähr uit. Ondanks dat het VTA nog in ontwikkeling is, haalt het nu al een hit rate van 98 procent.

In de ontwikkelingsfase heeft voestalpine Signaling een flink aantal functionaliteiten geïdentificeerd, waaronder:

  • Het traceren van de UIC nummers en het binnenhalen van die informatie
  • Herkenning van zogenoemde revision numbers
  • Lezen en analyseren van ADR-borden
  • Herkenen en lezen van QR-codes
  • Herkenning van lengte over de buffers
  • Lokaliseren en vastleggen van de informatieplaat

Dit zijn uiteraard de meer voor de hand liggende functionaliteiten, want het VTA-systeem kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de staat van de wielen in de gaten te houden, om zo bij te dragen aan efficiënter onderhoud. Is een wagon voorzien van graffiti, dan kan het systeem dit tevens registreren en onthouden als het ware een vingerafdruk. Uiteindelijk is het aan de klant om te beslissen welke functionaliteiten gewenst zijn. Het systeem kan daarop ingericht worden.

Toegevoegde waarde

Voor een eindgebruiker biedt het systeem een aantal voordelen. Dat is allereerst dat het VTA een aantal routineuze werkzaamheden kan vervangen, zegt Distlberger.

“Stel je voor dat een bedrijf inzicht wil krijgen in het aantal wagons op zijn terrein en de volgorde ervan. Nu heb je daar vaak nog iemand voor nodig die letterlijk en figuurlijk aan de poort staat om nummers te registreren. Naast dat dit een nogal saaie klus is, is een foutje snel gemaakt. Of neem het voorbeeld van een internationale trein waarvan de wagonvolgorde is gewijzigd. Met het VTA ben je dan snel in staat om reizigers naar de juiste wagon te dirigeren”.

Daarnaast is voestalpine Signaling trots op het gegeven dat de VTA-functionaliteiten ingebakken kunnen worden in het modulaire diagnosesysteem (MDS), zegt Vice President of Sales Richard Lenthall. “Veel andere bedrijven gebruiken een opzichzelfstaand systeem. Dat is niet voor elk bedrijf geschikt en bovendien heb je er een speciale interface voor nodig, wat vervolgens het een en ander vraagt van de IT-infrastructuur en bijbehorende ondersteuning. Door het VTA aan te bieden via een bestaand platform hebben klanten toegang tot meerdere informatiestromen die via een kanaal binnen komen. Naast dat dit een completer beeld geeft, is het ook handig voor de spoorwerkers.’

Bandbreedte

Het VTA mag dan nieuw zijn, dat geldt zeker niet voor cameras en infraroodflitsers. Dergelijke producten zijn er al jaren. Waarom komt voestalpine Signaling dan toch nu met een VTA-systeem? Dat heeft er volgens Distlberger vooral mee te maken dat veel klanten nu met een voldoende bandbreedte werken om een VTA mogelijk te maken.

“Zodra je fotos en videos gaat versturen in dergelijke volumes, raken de bestaande netwerken van spoorvervoerders al snel over belast. Dat wordt snel beter en we verwachten dat het niet lang meer zal duren voordat de omstandigheden bij de meeste bedrijven optimaal zijn voor het gebruik van het VTA-systeem.

voestalpine Signaling, onderdeel van spoorinfragigant voestalpine Railway Systems, organiseert op 31 augustus samen met zusterpublicatie RailTech.com een webinar en Q&A over het VTA-systeem. Meer informatie daarover volgt snel. Registreren kan hier

Dit artikel is afkomstig van RailTech.com.

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.