Bart Hoogendoorn SVO-rail

SVO-rail kan nu ook complete testritten valideren en uitvoeren

SVO-rail kan vanwege de geïntensiveerde samenwerking met Walenberg Rail Assessment complete testritten valideren en uitvoeren. Niet alleen in een laboratoriumsetting of fabrieksomgeving, maar juist ook in de praktijk. Sinds 1 januari heeft SVO-rail daarom een speciale afdeling Testen en Beproeven die wordt gerund door Bart Hoogendoorn.

“Bij het testen en beproeven van treinmaterieel is SVO-rail het extra paar ogen voor de machinist dat zorgt dat de regels worden gevolgd en de veiligheid gegarandeerd”, legt Bart Hoogendoorn van SVO-rail uit. “Daarnaast kunnen wij het hele proces van plan tot certificaat faciliteren.” Met Hoogendoorn’s aanstelling wil SVO-rail zijn activiteiten op dit gebied verder uitbouwen. Naast deze functie blijft hij op parttimebasis nog aan het werk als Bouwprocesleider voor Sweco.

Overstap naar het spoormaterieel

Hoogendoorn’s werkzaamheden beperkten zich tot nu toe met name tot de infrakant van het spoor, waar hij zich voornamelijk bezighield met de coördinatie van buitendienstellingen. “In de voorbereiding van een buitendienststelling coördineerde ik de aannemers die tegelijkertijd aan het werk waren. Ik stelde een draaiboek op om ervoor te zorgen dat alle werkzaamheden beheerst plaats konden vinden. Met als doel, bijvoorbeeld bij een weekendbuitendienststelling, dat op maandag alle treinen weer normaal konden rijden.”

In zijn nieuwe functie coördineert hij het hele proces van testen en beproeven. “Voorheen zei ik: als ik aan het spoor werk, dan zie ik het spoor, maar de trein niet. Ik had bij dat werk niet zo veel tijd om me in treinmaterieel te verdiepen, maar ik heb het altijd interessant gevonden.”

Hoogendoorn kwam in 2020 in contact met directeur Joost van Opijnen van SVO-rail die op dat moment bezig was met beproevingsritten met de Alstom iLint-waterstoftrein. “Hij vroeg me toen om de overstap te maken naar de materieelkant”, blikt Hoogendoorn terug. “Qua procedures in de voorbereiding lijken een buitendienststelling en een beproevingsrit veel op elkaar en vanuit die ervaring was het voor mij makkelijk om te switchen.”

Van testplan tot en met certificering

SVO-rail kan bij het testen en beproeven van railvoertuigen het hele traject uit handen nemen, van testplan tot en met certificering. Het bedrijf verzorgt daarbij de voorbereiding van de rit, maakt een testplan en zorgt dat er een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) wordt gemaakt. Na goedkeuring van het testplan wordt een beproevingsrit uitgevoerd. Deze diensten worden onder meer geleverd aan vervoerders, spoorbeheerders, aannemers, treinbouwers en NOBO’s.

SVO-rail was onder meer betrokken bij de toelating van de Alstom iLint (waterstoftrein), de Siemens BR193 (Vectron) en bij robuustheidstesten op de Botlekbrug. Het bedrijf is ook actief in de lightrail en was in het verleden betrokken bij proefritten met de M5 op de Noord/Zuidlijn. Daarnaast was SVO-rail betrokken bij testritten van locomotieven op de Betuweroute, die werden uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS.

“We houden onze ogen en oren open voor projecten die gericht zijn op ERTMS of ATO. Maar ook de snelle trein naar Berlijn is voor ons interessant”, vertelt Hoogendoorn. “Verder zijn we betrokken bij software-updates van de Siemens Vectron in Nederland. Daarbij zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd die nog niet in de locomotief zijn getest. Wij zijn daarbij verantwoordelijk om te beoordelen of het veiligheidsniveau voldoet.”

Testritten op de ERTMS-baanvakken

Deze locomotief gaat testritten op alle ERTMS-baanvakken in Nederland rijden. “Wij testen hier in principe niet zelf” zegt Hoogendoorn. Dat doet Siemens in samenwerking met DEKRA. Wij zijn ervoor om te zorgen dat de regels worden gevolgd en de veiligheid gegarandeerd.”

“Het leuke aan dit werk vind ik dat je iets gaat testen of beproeven wat waarschijnlijk nog niet in Nederland is gedaan. En om erachter te komen hoe een systeem reageert of juist niet reageert. Wat ook mooi is dat je op verschillende plekken in Nederland komt.”

Lees ook:

Met belang in Walenberg Rail Assessment gaat SVO-rail ook testen en beproeven

SVO Rail

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SVO-rail kan nu ook complete testritten valideren en uitvoeren | SpoorPro.nl
Bart Hoogendoorn SVO-rail

SVO-rail kan nu ook complete testritten valideren en uitvoeren

SVO-rail kan vanwege de geïntensiveerde samenwerking met Walenberg Rail Assessment complete testritten valideren en uitvoeren. Niet alleen in een laboratoriumsetting of fabrieksomgeving, maar juist ook in de praktijk. Sinds 1 januari heeft SVO-rail daarom een speciale afdeling Testen en Beproeven die wordt gerund door Bart Hoogendoorn.

“Bij het testen en beproeven van treinmaterieel is SVO-rail het extra paar ogen voor de machinist dat zorgt dat de regels worden gevolgd en de veiligheid gegarandeerd”, legt Bart Hoogendoorn van SVO-rail uit. “Daarnaast kunnen wij het hele proces van plan tot certificaat faciliteren.” Met Hoogendoorn’s aanstelling wil SVO-rail zijn activiteiten op dit gebied verder uitbouwen. Naast deze functie blijft hij op parttimebasis nog aan het werk als Bouwprocesleider voor Sweco.

Overstap naar het spoormaterieel

Hoogendoorn’s werkzaamheden beperkten zich tot nu toe met name tot de infrakant van het spoor, waar hij zich voornamelijk bezighield met de coördinatie van buitendienstellingen. “In de voorbereiding van een buitendienststelling coördineerde ik de aannemers die tegelijkertijd aan het werk waren. Ik stelde een draaiboek op om ervoor te zorgen dat alle werkzaamheden beheerst plaats konden vinden. Met als doel, bijvoorbeeld bij een weekendbuitendienststelling, dat op maandag alle treinen weer normaal konden rijden.”

In zijn nieuwe functie coördineert hij het hele proces van testen en beproeven. “Voorheen zei ik: als ik aan het spoor werk, dan zie ik het spoor, maar de trein niet. Ik had bij dat werk niet zo veel tijd om me in treinmaterieel te verdiepen, maar ik heb het altijd interessant gevonden.”

Hoogendoorn kwam in 2020 in contact met directeur Joost van Opijnen van SVO-rail die op dat moment bezig was met beproevingsritten met de Alstom iLint-waterstoftrein. “Hij vroeg me toen om de overstap te maken naar de materieelkant”, blikt Hoogendoorn terug. “Qua procedures in de voorbereiding lijken een buitendienststelling en een beproevingsrit veel op elkaar en vanuit die ervaring was het voor mij makkelijk om te switchen.”

Van testplan tot en met certificering

SVO-rail kan bij het testen en beproeven van railvoertuigen het hele traject uit handen nemen, van testplan tot en met certificering. Het bedrijf verzorgt daarbij de voorbereiding van de rit, maakt een testplan en zorgt dat er een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) wordt gemaakt. Na goedkeuring van het testplan wordt een beproevingsrit uitgevoerd. Deze diensten worden onder meer geleverd aan vervoerders, spoorbeheerders, aannemers, treinbouwers en NOBO’s.

SVO-rail was onder meer betrokken bij de toelating van de Alstom iLint (waterstoftrein), de Siemens BR193 (Vectron) en bij robuustheidstesten op de Botlekbrug. Het bedrijf is ook actief in de lightrail en was in het verleden betrokken bij proefritten met de M5 op de Noord/Zuidlijn. Daarnaast was SVO-rail betrokken bij testritten van locomotieven op de Betuweroute, die werden uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS.

“We houden onze ogen en oren open voor projecten die gericht zijn op ERTMS of ATO. Maar ook de snelle trein naar Berlijn is voor ons interessant”, vertelt Hoogendoorn. “Verder zijn we betrokken bij software-updates van de Siemens Vectron in Nederland. Daarbij zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd die nog niet in de locomotief zijn getest. Wij zijn daarbij verantwoordelijk om te beoordelen of het veiligheidsniveau voldoet.”

Testritten op de ERTMS-baanvakken

Deze locomotief gaat testritten op alle ERTMS-baanvakken in Nederland rijden. “Wij testen hier in principe niet zelf” zegt Hoogendoorn. Dat doet Siemens in samenwerking met DEKRA. Wij zijn ervoor om te zorgen dat de regels worden gevolgd en de veiligheid gegarandeerd.”

“Het leuke aan dit werk vind ik dat je iets gaat testen of beproeven wat waarschijnlijk nog niet in Nederland is gedaan. En om erachter te komen hoe een systeem reageert of juist niet reageert. Wat ook mooi is dat je op verschillende plekken in Nederland komt.”

Lees ook:

Met belang in Walenberg Rail Assessment gaat SVO-rail ook testen en beproeven

SVO Rail

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.