Test met Wink-trein in Mariënberg
Pilot

Arriva, Stadler en ProRail starten proefritten met batterijtrein

Arriva, Stadler en ProRail zijn donderdag een proefproject gestart waarbij er twee dagen lang testritten worden gereden met een WINK-batterijtrein op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland). Daarbij onderzoeken de spoorbedrijven samen met vier provincies de werking van de oplaadsnelheid, het verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij.

Op de trajecten waarop de proefritten plaatsvinden is deels wel en deels geen bovenleiding beschikbaar. De proeven gebeuren in samenwerking met de provincies Friesland, Groningen, Overijssel en Gelderland die allemaal geïnteresseerd zijn in de techniek van een batterijtrein. In deze provincies wordt op niet-geëlektrificeerde lijnen nog gereden met dieseltreinen en daarom zijn de bestuurders op zoek naar een duurzaam alternatief.

De WINK-trein is aangepast, zodat het over kleine afstanden zonder bovenleiding kan afleggen. De eerste batterijtrein die met het huidige bovenleidingssysteem (1500 kV) kan rijden laat nog even op zich laat wachten en  komt pas eind 2023 op de markt.

De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer en batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen volgens de betrokken partijen in de proef een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

Bestuurders en Wink-trein in Mariënberg

572 kilometer spoor nog niet geëlektrificeerd

“In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd. Dat is 572 kilometer spoor. Een trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel”, vertelt regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail. “ProRail wil dit vanuit duurzaamheidsoogpunt graag veranderen. Tot op heden was volledige elektrificatie het enige alternatief, maar nu komen daar nieuwe alternatieven bij, zoals de batterijtrein. Deze trein is, in combinatie met gedeeltelijke elektrificatie, een kansrijke optie. Wij zijn blij dat we hier niet alleen over praten, maar dit ook testen, in samenwerking met het vervoerders, de drie provincies en het ministerie IenW.”

Het elektrificeren van het spoor is kostbaar en tijdrovend, en neemt jaren in beslag. Trajecten die gedeeltelijk zijn voorzien van een bovenleiding lenen zich bij uitstek voor de inzet van batterijtreinen. Op deze trajecten kan de batterij opladen door de stroom van de bovenleiding te gebruiken. Als de batterij voldoende is opgeladen, kan de trein rijden op het stuk spoor zonder bovenleiding, waardoor gehele elektrificatie van de betreffende trajecten niet nodig is.

De WINK-trein van Arriva is normaal gesproken niet buiten de noordelijke lijnen te zien. Arriva opent ter gelegenheid van de proefritten zaterdag de deuren van deze trein tussen 10.30 en 13.30 op station Doetinchem.

Lees ook:

Arriva bouwt WINK om naar batterijtrein voor test op regionale spoorlijnen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.