Een intercitytrein van NS

Vertraging Zuidasdok heeft mogelijk ook financiële impact op tienminutentrein

De vertraging van project Zuidasdok kan mogelijk ook financiële gevolgen hebben voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Dat meldt staatssecretaris Steven van Weyenberg in een antwoord op vragen van de Tweede Kamer over het spoorprogramma voor de implementatie van de tienminutentrein.

Het projectbureau van het Zuidasdok waarschuwt deze week in een halfjaarrapportage dat de bouw van Zuidasdok extra vertraging oploopt op als het kabinet niet snel over de brug komt met de 1,2 miljard euro die extra nodig is. Vorig jaar is het contract met de bouwcombinatie ZuidPlus ontbonden en het project wordt opnieuw aanbesteed in deelprojecten. Daardoor zal het project veel langer gaan duren dan beoogd en pas tussen 2032 en 2036 worden opgeleverd.

Hogere treinfrequenties met beperkte maatregelen

De staatssecretaris wijst erop dat ProRail op dit moment bekijkt of met beperkte maatregelen toch hogere treinfrequenties kunnen worden behaald, los van de projecten voor de uitbreiding van het spoor in Amsterdam Zuid.

Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Amsterdam kan vanwege de late oplevering van Zuidasdok en het vervolgproject voor een derde perron op Amsterdam Zuid niet volgens plan worden afgebouwd. Volgens de staatssecretaris brengt dat meerkosten met zich mee. “Deze meerkosten voor PHS Amsterdam zijn niet apart inzichtelijk, omdat het project al uit gaat van vertraagde realisatie.”

Effecten van stikstof op overwegprojecten

De Tweede Kamer vraagt verder aan de staatssecretaris wat de effecten op stikstofdepositie zijn bij de PHS-overwegprojecten in Boxtel en Zaanstad en hoe worden deze veroorzaakt. Stikstofdepositie is het neerslaan van stikstof op de bodem en in  water.

Van Weyenberg legt uit dat in het project PHS Boxtel en in het project Guisweg (Zaanstad) de aanpak van overwegen wordt gecombineerd met aanpassingen van de wegenstructuur. “Het wegverkeer komt komt dichter bij Natura-2000 gebieden te rijden die gevoelig zijn voor stikstofdepositie, waardoor kritische depositiewaarden worden overschreden. Binnen de projecten worden passende maatregelen uitgewerkt zodat de stikstofdepositie kan worden gecompenseerd.”

Verder wil de Kamer weten of het tekort aan verkeersleiders bij ProRail nog invloed heeft op het uitbreiden van de tienminutentrein naar andere spoorprojecten. Volgens de bewindsman heeft de spoorbeheerder aangegeven dat het tekort aan verkeersleiders geen effect heeft op de implementatie van hoogfrequent spoorvervoer. “De introductie van de tienminutentreinen in december 2021 staat niet onder druk”, schrijft hij in de brief. “Zoals nu voorzien is er in de toekomst voldoende personeel om het treinverkeer te intensiveren.”

Lees hier de vijfde voortgangsrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.