S-Bahn Hamburg-Baurei

Alstom levert 64 extra S-Bahn-treinen met Automatic Train Operation

Alstom en S-Bahn Hamburg GmbH hebben een contract getekend voor de levering van 64 extra Class 490 S-Bahn-treinen, uitgerust met ERTMS en Automatic Train Operation. De bestelling is de volgende stap in de implementatie van automatisch rijden op het Duitse spoor. De uitbreiding, wat als optie onderdeel uitmaakt van een raamcontract uit  2013, heeft een waarde van 500 miljoen euro.

In maart van dit jaar maakte Alstom bekend de laatste van 82 Class 490 S-Bahn-treinen te hebben geleverd aan S-Bahn Hamburg GmbH. De 64 nieuwe te leveren treinen kunnen worden gekoppeld aan de 82 treinen die al in de dienstregeling rijden.

Eerder kondigde Alstom al aan om 215 bestaande S-Bahn-treinen van DB Regio AG om uit te rusten met ERTMS en ATO. Ook de BR 423 en BR 430-treinen die op de S-Bahn en conventionele spoorlijnen van de grotere regio Stuttgart rijden, worden omgebouwd.

Uitrusting S-Bahn treinen met ERTMS en ATO

De uitrusting van de treinen van de S-Bahn met ERTMS Baseline 3 Release 2 en ATO moet ervoor zorgen dat treinen in Hamburg dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor de frequentie van de dienstregeling kan worden uitgebreid. Müslüm Yakisan, directeur van Alstom Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, ziet de stap naar de ERTMS- en ATO-technologie als ‘een mijlpaal in de digitalisering van het treinverkeer in Hamburg’.

In eerste instantie produceert Alstom drie voertuigen die uitgebreide tests en inspecties zullen ondergaan voor de goedkeuring van de ERTMS- en ATO-functionaliteiten. De leveringen van deze voertuigen aan Hamburg zijn gepland voor 2025 en 2026.

Het Duitse Centre for Rail Traffic Research (DZSF) start is eind 2020 twee nieuwe onderzoeken gestart naar Automatic Train Operation (ATO). De prestaties van een machinist en ATO worden vergeleken en de risicoaanvaardingscriteria zullen worden bepaald. Het doel is om criteria te definiëren die nodig zijn voor de goedkeuring van volledig geautomatiseerde treinen. De twee projecten zullen lopen tot mei 2023.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.