De WINK-trein van Arriva, foto: De Vries Media

Arriva bouwt WINK om naar batterijtrein voor test op regionale spoorlijnen

Spoorvervoerder Arriva gaat dit najaar met een batterijtrein op de spoortrajecten Almelo-Hardenberg en Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Stavoren rijden. Voor de proeven wordt een bestaande WINK-trein omgebouwd. Op dit moment zijn er nog geen batterijtreinen toegelaten op het Nederlandse spoor.
Mogelijk vindt er later ook nog een test plaats op de spoorlijn Zevenaar-Doetinchem. Arriva laat treinfabrikant Stadler een van de WINK-treinen ombouwen die op dit moment in Noord-Nederland op het spoor rijdt. Deze treinen hebben al een pantograaf en batterijen om energie op te slaan, die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin nu de remenergie wordt opgeslagen, gaat straks als tractiebatterij fungeren. Dit houdt in dat die batterij voor een ander doel wordt benut, namelijk het laten rijden van een trein.

Voor de testritten wordt een gemodificeerde WINK-trein van Arriva gebruikt. Deze trein rijdt op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en kan zowel met als zonder bovenleiding rijden. Tijdens de testritten worden metingen gedaan die hoofdzakelijk zijn gericht op de snelheid waarmee de batterij ontlaadt en weer oplaadt tijdens het rijden.

Ook vinden er testen plaats om te kijken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij (of dieselmotor) werkt en andersom. Verder wordt er bekeken hoe de trein accelereert bij vertrek onder de bovenleiding en hoeveel stroom het voertuig verbruikt. Arriva voert de proef uit in samenwerking met ProRail en de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland.

Doorontwikkeling van batterijtrein

De uitkomsten van het proefproject worden gebruikt bij de ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. Daarnaast wordt de ProRail-marktconsultatie naar emissievrij treinvervoer verrijkt met de uitkomsten van de praktijktesten.

Verder wordt een eerste stap gezet naar toevoeging van batterijtreinen aan de ProRail-catalogus van Zero Emissie treinvervoer. De resultaten worden verder meegenomen om diverse scenario’s te schetsen waarin de regio Oost-Nederland de overstap kan maken naar uitstootvrij spoorvervoer.

WINK-treinen rijden op de spoortrajecten in Friesland en tussen Leeuwarden en Groningen. Ze rijden op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en zorgen zo voor 90 procent CO2-reductie. Ze zijn uitgerust met een pantograaf en een batterij voor de opslag van remenergie en daarmee voorbereid om elektrisch te kunnen rijden op (deels) geëlektrificeerd spoor.

Karel van Gils, directeur Innovatie en Technologische Vernieuwing bij ProRail, maakte eerder al bekend dat er een proef met batterijtreinen aan zat te komen. Batterijtreinen zijn vooral interessant op regionale spoorlijnen waar geen bovenleiding is of waar nu nu dieseltreinen rijden.

SpoorPro maakte in april van dit jaar een testrit met een WINK-trein:

Video: Testrit met nieuwe WINK-treinen van Arriva
Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.