Een trein van NS en Arriva op station Groningen

Regionale spoorvervoerders naar rechter in strijd tegen alleenrecht NS

Regionale vervoerders willen voorkomen dat NS vanaf 2025 voor tien jaar het alleenrecht houdt om treinen te laten rijden op de belangrijkste spoorlijnen in ons land. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (Arriva, EBS, Transdev, QBuzz en Keolis) bereidt een bodemprocedure voor bij de rechtbank in Den Haag, meldt De Telegraaf.

FMN spande vorig jaar al een kort geding aan bij de voorzieningenrechter tegen de onderhandse gunning van de  hoofdrailnetconcessie aan NS. Deze rechter gaf echter aan dat het Hof van Justitie van de EU moest bepalen of het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de hoofdrailnetconcessie onderhands mag gunnen aan NS. De voorzieningenrechter wilde zich daarom niet inhoudelijk uitspreken over deze zaak.

“De rechter heeft het ministerie van IenW geadviseerd om naar het Europees Hof te stappen om zich hierover te buigen. Alleen zit er geen dwang achter om dit te doen. Om dit voor te zijn, bereiden wij een bodemprocedure voor”, meldt een woordvoerder van FMN maandag aan SpoorPro. Ook de door NS en ÖBB Nightjet geëxploiteerde nachttrein tussen Amsterdam en Wenen leidde eerder al tot een door FMN, AllRail en Flixtrain aangespannen rechtszaak.

Knagen aan monopoliepositie

Arriva-topman Anne Hettinga geeft in het interview met de Telegraaf aan tot ‘het uiterste te gaan’ om te voorkomen dat NS de hoofdrailnetconcessie vanaf 2025 opnieuw gegund wordt. “Het is te gek voor woorden dat in een democratisch land de concurrentie op voorhand wordt uitgesloten om mee te dingen”, vindt hij.

In juni van dit jaar maakte voormalig staatssecretaris Van Veldhoven bekend dat het nog niet zeker is dat de nieuwe hoofdrailnetconcessie opnieuw tien jaar gaat duren. Er wordt pas een besluit genomen over de looptijd als er concreet zicht is op de prestaties die met spoorvervoerder NS kunnen worden afgesproken.

Betere toegang spoormarkt

De Europese Commissie drong deze zomer bij Nederland aan op betere toegang tot de spoormarkt. Met een ingebrekestelling riep de Commissie Nederland op om de EU-richtlijn die markttoegang en spoorbeheer regelt op de juiste manier uit te voeren. Deze richtlijn (2016/2370/EU) gaat over de openstelling van de markt voor het binnenlands passagiersvervoer en het beheer van de spoorweginfrastructuur.

Nick Brooks van branchevereniging Allrail, die ook Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland vertegenwoordigd, gaf bij zustervakblad RailTech eerder aan niet verbaasd te zijn over de berisping van de EU. Er wordt volgens hem al 27 jaar lang met twee maten gemeten. Hij spreekt van een ongelooflijke kloof tussen de opening van de Nederlandse spoormarkt en het betreden van andere EU-markten door NS.

Bron: ANP/MvG

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Regionale spoorvervoerders naar rechter in strijd tegen alleenrecht NS”

Dominic de Vreeze|30.08.21|12:32

Opvallend hoe Anne Hettinga in het artikel in de Leeuwarder Courant van deze week terug lijkt te komen op zijn Nachttreinenplan, omdat andere partijen niet enthousiast genoeg zouden reageren.

Dit bevestigt het beeld dat Arriva alleen maar met dit plan is gekomen in de hoop dat andere partijen hier negatief op reageren, zodat men vervolgens kan stellen dat de toegang tot het hoofdrailnet oneigenlijk geblokkeerd wordt.

Die nachttrein zal vast nooit rijden, net als eerdere proefbalonnetjes.

A C F Sierts|30.08.21|13:30

@ Dominic :

Het is mij niet duidelijk waar jij je ‘beeld’ op baseert. Want wat is er nou zo vreemd aan dat Arriva in vervoersgaten probeert te springen die NS (mede vanwege het hoge interne kostenniveau) laat vallen? En wat is er vreemd aan dat Arriva bij weinig positieve reacties (plus een voortslepende Covid-crisis!) nog ‘es goed nadenkt of dit nou wel het goede moment is?

Jou logica dat ‘negatieve reacties’ een juridische basis kunnen vormen om mee te kunnen procederen ontgaat mij ook.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.