‘Financiële ondersteuning zou voor alle nachttrein-exploitanten toegankelijk moeten zijn’

De Nederlandse start-up European Sleeper heeft een aantal drukke maanden achter de rug. Terwijl er hard wordt gewerkt de realisatie van de nachttrein tussen Brussel en Praag, is er ondertussen in een tijdsbestek van krap drie maanden ook geld opgehaald met een aandelenuitgifte en een overname gedaan. Mede-oprichter Elmer van Buuren sprak in de uitzending van SpoorProTV over de stand van zaken bij European Sleeper en de kwesties die nachttrein-exploitant bezighoudt, zoals de zorg om een gelijk speelveld.

De vorige maand aangekondigde overname van het Belgische Moonlight Express door European Sleeper kon haast niet uitblijven. Twee start-ups met een soortgelijke plannen, dezelfde bestemming en dezelfde streefdatum voor vertrek. “Het is beter om de krachten te bundelen om zo samen onze plannen te verwezenlijken, want die zijn inderdaad vergelijkbaar. Overigens moet je de overname zien als samenwerking, ondanks dat we verder gaan onder de naam European Sleeper”, zegt Van Buuren.

Voor Moonlight Express betekent het dat hun plan voor de nachttrein op de plank blijft liggen, bevestigt Van Buuren. Het bedrijf had oorspronkelijk plannen om Brussel via Luik met Berlijn te verbinden, maar deze bestemming staat niet op de lijst van European Sleeper.

Nachttrein naar Praag

Ondertussen wordt er wel hard gewerkt aan de realisatie van de geplande nachttrein tussen Brussel en Praag zoals European Sleeper deze voor ogen heeft. De trein zal de eerste maanden drie keer per week rijden, daarna ‘waarschijnlijk dagelijks’. Reistijden en ticketkosten worden binnenkort bekendgemaakt, aldus het bedrijf. De aanvraag voor een dienstregeling is inmiddels de deur uit.

European Sleeper verwacht veel profijt te hebben van de samenwerking met hun Belgische partner. “Ons plan is om vanuit België te vertrekken. In die zin is het waardevol dat er mensen bij de club komen met kennis van de Belgische markt en bestuurlijke context.”

Een bijkomend voordeel is dat er België sinds vorig jaar een regering zit met duidelijke wensen en doelen, terwijl men in Nederland nog volop aan het formeren is. “Dat helpt ons in onze gesprekken”, zegt Van Buuren. “In zowel België als Nederland is er veel enthousiasme en bereidheid om nieuwe grensoverschrijdende treinverbindingen tot stand te brengen, maar in Nederland is het nog even afwachten hoe zich dat in politieke wil zal uiten.”

Oneerlijke concurrentie

De politiek roerde zich onlangs op het terrein van de nachttrein door de ÖBB NightJet toe te voegen aan de bestaande hoofdrailnetconcessie en nationale spoorvervoerder NS een subsidie van maximaal 6,7 miljoen euro te verstrekken voor een tijdelijke proef tot eind 2024, waarbij de nachttrein-verbinding Wenen/Innsbruck – Düsseldorf wordt doorgetrokken naar Amsterdam. De verbinding tussen Wenen en Düsseldorf wordt op dit moment al geëxploiteerd door staatsspoorvervoerder ÖBB.

Dat was tegen het zere been van private spoorvervoerders, die claimen dat NS op deze manier een subsidie van maar liefst vijfduizend euro per dag ontvangt voor deze verbinding, wat leidt tot oneerlijke concurrentie.

In mei maakten belangenorganisaties ALLRAIL en Federatie Mobiliteit Nederland (FMN) en vervoerder Flixbus bekend een zaak te zullen aanspannen bij het College van Beroep voor Bedrijfsleven (CBb) om de vergunning en subsidie aan NS voor het exploiteren van een nachttreinverbinding naar Oostenrijk aan te vechten. De bezwaarmakers kregen echter nul op het rekest in de zaak voor het CPB.

Bekijk hier het interview met Elmer van Buuren:

‘Financiële ondersteuning zou voor alle nieuwkomers toegankelijk moeten zijn’

Over de zaak in kwestie wil Van Buuren zich niet uit laten. Wel stelt hij dat een maatregel zoals financiële ondersteuning voor alle nieuwkomers toegankelijk zou moeten zijn, zeker in de aanloopperiode naar de start van hun activiteiten. Andere maatregelen waar nachttreinexploitanten baat bij hebben zijn volgens Van Buuren het verlagen van de gebruiksheffingen en het afgeven door overheden van garanties voor de financiering van materieel.

European Sleeper hoeft op de verbinding tussen Praag en Brussel geen eigen materieel in te brengen. Het uiteindelijke doel is echter om vanuit Nederland en België ook nachttreinen naar andere steden te laten rijden. Het succes van de aandelenuitgifte in mei geeft European Sleeper wat dat betreft de wind in de zeilen.

“De belangstelling was zodanig overweldigend, dat we overwegen om versneld aan de slag te gaan met implementatie van nieuwe routes en de aanschaf van gemoderniseerde rijtuigen”, zo schreven Van Buuren en mede-initiatiefnemer Chris Engelsman destijds. Een kwartier na de start van de verkoop op 27 mei waren alle aandelen reeds gereserveerd.

RegioJet, de Tsjechische partner van European Sleeper, heeft inmiddels eerste twee van de vijftien Bombardier TRAXX MS3-multisysteemlocomotieven al ontvangen en is van plan om in 2021 aanzienlijke investeringen te doen in de uitbreiding van het rollend materieel. Naast de 50 treinwagons die het bedrijf onlangs heeft verworven, komen daar nog minstens 70 rijtuigen bij in 2021. Dit betekent een verdere uitbreiding van de vloot met ruim een derde, wat optelt tot in totaal 300 wagons voor dag- en nachtverbindingen over lange afstand.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.