‘Je moet niet naar oud spoorwegmaterieel staren maar het ervaren’

Jeroen Mooij van Stichting Holland Spoor en roestrijden.nl wil de verschillende spoorwegmusea die ons land rijk is een steuntje in de rug geven door in het eerste weekend van juli een zogeheten spoormuseumsafari per trein te organiseren. Dit moet de deelnemers weer laten proeven van al het moois dat er bij de musea te zien is, om mensen op die manier over de streep te halen voor een bezoek.

“De verschillende musea in Nederland hebben zeker anderhalf seizoen gemist. Door aan het gros ervan een kort bezoek te brengen, hopen we onze deelnemers te prikkelen zodat ze na de spoormuseumsafari daar weer eens op bezoek gaan”, zegt Mooij.

Het balletje voor de safari kwam aan het rollen met nieuws van de Stichting ZLSM (Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij). Deze club neemt een gerestaureerd bordessein in gebruik, een project dat is gesponsord door Stichting Holland Spoor / Roestrijden.nl.

“We zijn uitgenodigd om erbij te zijn als het sein in gebruik genomen wordt. Van het een kwam het ander en dadelijk arriveren we dus in stijl.” Meer over de rit lees je hier.

Vliegen in een klap

De spoormuseumsafari wordt uitgevoerd met een dieseltrein uit 1963. De trein biedt plaats aan 190 inzittenden maar vanwege de coronamaatregelen zet de organisatie in op maximaal 60 tot 75 deelnemers. Zo kunnen groepjes deelnemers bij elkaar zitten en is er tevens voor hen die alleen reizen genoeg plek. Ook niet geheel onbelangrijk: de raampjes kunnen open zodat er voldoende ventilatie is.

De dieseltrein wordt veelal ingezet om de roest van de spoorstaven te rijden op de aansluitsporen van de hogesnelheidslijn. Daarmee slaat Stichting Holland Spoor / roestrijden.nl een aantal vliegen in een klap, zegt Mooij.

“We houden oud materieel in gebruik, we helpen ProRail een handje en het levert wat op. Dit geld komt in een fonds, wat vervolgens deels terecht komt bij de verschillende musea. Voor de treinsafari gebruiken we het fonds ook, dat met kaartverkoop voor het trip weer aangevuld wordt. Zo willen we quitte spelen en de fondsenpot op peil houden”, aldus Mooij.

Blik op de Beneluxhondekop

Een andere belangrijke stop tijdens de spoormuseumsafari is die bij een oude werkplaats in Roosendaal, waar gewerkt wordt aan een zogenoemde Beneluxhondekop, ook wel Mat’57 genoemd. “In Roosendaal werken verschillende partijen uit de museumwereld samen om kennis en kunde te delen op het gebied van restauratie. Zo is een soort museumwerkplaats voor treinen ontstaan.”

De Beneluxhondekop is het enig overgebleven exemplaar van de twaalf door NS en diens Belgische tegenhanger NMBS aangeschafte treinen voor de spoorlijn tussen Amsterdam en Brussel. De Beneluxhondekop werd in 2015 na lang onderhandelen aangekocht in België en in 2017 naar Nederland gehaald. Sindsdien werken vrijwilligers van Stichting Hondekop aan de restauratie van de trein.

Bekijk hier de het hele interview met Jeroen Mooij:

Baat bij onzuinige treinen

Mooij is niet bang om op pad te gaan met historisch materieel zoals de dieseltrein uit 1963. “Treinen zijn ontworpen om in beweging te zijn. Van stilstand worden ze alleen maar slechter. Daarbij heb je in sommige situaties profijt van oud materieel.”

Mooij doelt op het gegeven dat oude elektrische treinen erg geschikt zijn om ijsafzetting van de bovenleiding te rijden. “Oude treinen trekken relatief veel stroom, waarbij de bovenleiding warm wordt en sneeuw en ijs sneller verdwijnen.”

“Je kunt oude treinen wel in een museum achter een lintje zetten om ernaar te staren, maar je kunt ze ook inzetten en ze ervaren”, besluit Mooij, die aangeeft dat er nog een beperkt aantal kaartjes voor de spoormuseumsafari beschikbaar zijn. Een dagkaart is 65 euro, een kaartje voor het hele weekend 100 euro. Hij sluit niet uit dat er volgend jaar weer een spoormuseumsafari wordt georganiseerd. Aanmelden kan via spoormuseumsafari@shsrail.nl

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.