Telefoonstoring bij ProRail opgelost, treinverkeer stapsgewijs hervat

Treinverkeer verstoord op station Tilburg
Foto: Marieke van Gompel

De telefoonstoring bij ProRail lijkt maandagmiddag voorlopig opgelost, waardoor er sinds 16.00 uur weer stapsgewijs treinen kunnen rijden. “Het streven is om op elk traject minimaal één trein per uur te laten rijden, maar dat lukt op dit moment nog niet overal”, aldus de spoorbeheerder. De oorzaak van de storing lijkt gevonden, maar het is onzeker of de oplossing stabiel genoeg is. Daardoor kan het zijn dat de storing terugkomt, aldus een woordvoerder. 

Mogelijk ondervinden treinreizigers nog de hele avond overlast van de nasleep van de storing. Met name spoorvervoerder NS ondervond overlast van de telefoonstoring. Maar ook een deel van het het internationaal en regionaal treinverkeer en goederenvervoer werd getroffen.

Puzzel

Iets voor 14.30 uur legde een storing bij het telefoniesysteem van provider Mobirail de communicatie tussen machinisten en treinverkeersleiders stil. Die is volgens ProRail “essentieel om treinen te laten rijden, dus daarom hebben we besloten een groot deel van het land stil te leggen”.

ProRail monitort of de oplossing stabiel is. Eerder gaf de woordvoerder al aan dat na het vinden van een oplossing, reizigers naar verwachting nog de hele dag hinder zullen ondervinden van de storing omdat het op gang krijgen van het vervoer “een hele puzzel is”.

Door de storing kon de verkeersleiding van ProRail kon geen contact leggen met machinisten in de trein. “Omdat dat voor een veilige dienstregeling essentieel is, hebben we moeten besluiten het treinverkeer grotendeels stil te leggen”, aldus ProRail.

Oorzaak storing nog onbekend

Telecomprovider KPN, die Mobirail namens ProRail beheert, kan nog niet zeggen wat de oorzaak van de storing precies is. “Het netwerk is weer in de lucht. De dienstverlening is zich aan het herstellen. We zijn heel hard bezig”, aldus een woordvoerster. Mobirail is een joint venture tussen KPN en Nokia.

Bron: MvG/ANP

Storing treinverkeer
Zo goed als heel het treinverkeer in Nederland lag plat door de telefoonstoring. Bron: NS
Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Telefoonstoring bij ProRail opgelost, treinverkeer stapsgewijs hervat”

asierts|31.05.21|17:29

Toch heeft het iets potsierlijks: terwijl iedereen in & om de trein kan bellen & internetten, kan het spoorsysteem niks anders dan de boel platgooien. Wat doe je dan niet goed, als zijnde NL-spoorsector en als European Railway Agency ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Telefoonstoring bij ProRail opgelost, treinverkeer stapsgewijs hervat | SpoorPro.nl

Telefoonstoring bij ProRail opgelost, treinverkeer stapsgewijs hervat

Treinverkeer verstoord op station Tilburg
Foto: Marieke van Gompel

De telefoonstoring bij ProRail lijkt maandagmiddag voorlopig opgelost, waardoor er sinds 16.00 uur weer stapsgewijs treinen kunnen rijden. “Het streven is om op elk traject minimaal één trein per uur te laten rijden, maar dat lukt op dit moment nog niet overal”, aldus de spoorbeheerder. De oorzaak van de storing lijkt gevonden, maar het is onzeker of de oplossing stabiel genoeg is. Daardoor kan het zijn dat de storing terugkomt, aldus een woordvoerder. 

Mogelijk ondervinden treinreizigers nog de hele avond overlast van de nasleep van de storing. Met name spoorvervoerder NS ondervond overlast van de telefoonstoring. Maar ook een deel van het het internationaal en regionaal treinverkeer en goederenvervoer werd getroffen.

Puzzel

Iets voor 14.30 uur legde een storing bij het telefoniesysteem van provider Mobirail de communicatie tussen machinisten en treinverkeersleiders stil. Die is volgens ProRail “essentieel om treinen te laten rijden, dus daarom hebben we besloten een groot deel van het land stil te leggen”.

ProRail monitort of de oplossing stabiel is. Eerder gaf de woordvoerder al aan dat na het vinden van een oplossing, reizigers naar verwachting nog de hele dag hinder zullen ondervinden van de storing omdat het op gang krijgen van het vervoer “een hele puzzel is”.

Door de storing kon de verkeersleiding van ProRail kon geen contact leggen met machinisten in de trein. “Omdat dat voor een veilige dienstregeling essentieel is, hebben we moeten besluiten het treinverkeer grotendeels stil te leggen”, aldus ProRail.

Oorzaak storing nog onbekend

Telecomprovider KPN, die Mobirail namens ProRail beheert, kan nog niet zeggen wat de oorzaak van de storing precies is. “Het netwerk is weer in de lucht. De dienstverlening is zich aan het herstellen. We zijn heel hard bezig”, aldus een woordvoerster. Mobirail is een joint venture tussen KPN en Nokia.

Bron: MvG/ANP

Storing treinverkeer
Zo goed als heel het treinverkeer in Nederland lag plat door de telefoonstoring. Bron: NS
Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Telefoonstoring bij ProRail opgelost, treinverkeer stapsgewijs hervat”

asierts|31.05.21|17:29

Toch heeft het iets potsierlijks: terwijl iedereen in & om de trein kan bellen & internetten, kan het spoorsysteem niks anders dan de boel platgooien. Wat doe je dan niet goed, als zijnde NL-spoorsector en als European Railway Agency ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.