George Clark, president van IRSE, tijdens het Aspect-congres bij de TU Delft

‘Spoor moet grote stroomstoringen kunnen opvangen’

Om te voorkomen dat het hele spoor plat komt te liggen bij grote stroomstoringen, moet de spoorsector goed naar de robuustheid van zijn systemen kijken, vindt George Clark, president van de Institution of Railway Signal Engineers (IRSE). In Londen en Zuid-Engeland kwamen op vrijdag 4 oktober treinen en metro’s stil te staan en schakelden verkeerslichten uit nadat twee elektriciteitscentrales van het landelijke stroomnetwerk waren uitgevallen.

Clark gaf woensdag een presentatie tijdens het Aspect-congres in de Aula van de Technische Universiteit Delft met als belangrijkste thema ‘Resilience’ (veerkracht). Door de stroomstoring tijdens de avondspits ontstond een chaos op de weg. Ook viel de stroomvoorziening van twee metrostations op de London Underground uit en werd het reguliere treinverkeer van en naar Londen getroffen.

Stroomvoorziening

De stroomvoorziening van de elektriciteitscentrales was na ongeveer een kwartier hersteld, maar voor het spoor was de impact veel groter vertelde Clark. “Deze stroomstoring had tot gevolg dat we seininstallaties opnieuw moesten opstarten, kritische communicatiesystemen niet meer werkten en dat het licht en liften in metrostations uitvielen.” Dit had tot gevolg dat metrostations op de Victoria Line moesten worden geëvacueerd. “We hebben veel geluk gehad dat het goed is afgelopen en niemand gewond is geraakt.”

Clark: “Doordat twee energiecentrales kort achter elkaar uitvielen, viel de stroomvoorziening flink terug met zo’n 1,4 gigawatt. Wij hebben een stroomfaciliteit in Greenwich die inschakelt als de stroomvoorziening van de metro’s wegvallen. Maar op deze hoeveelheid energieverlies zijn we niet berekend.”

Veerkracht

Volgens Clark moet ervoor gezorgd worden dat het landelijke stroomnetwerk betrouwbaarder is, zodat het voldoende veerkracht heeft om storingen op te vangen. Daarnaast moet de spoorsector ervoor zorgen dat ze zelf een achtervang heeft. “We moeten daarbij onderzoeken hoe resistent ons systeem is in verhouding tot  het landelijke stroomnetwerk.”

“We moeten goed naar de robuustheid van onze systemen kijken. Het is vrij uitzonderlijk dat twee elektriciteitscentrales tegelijkertijd uitvallen. Tegelijkertijd moeten we niet uitgaan van aannames en zaken valideren. We moeten onderzoeken of dit iets is dat eens in de honderd jaar voorkomt of dat de kans groter is dat het in een korte tijd opnieuw gebeurt. Als dat zo is, dan moeten we maatregelen nemen.”

Stroomstoringen Nederland

Ook in Nederland komt het voor dat het trein-, metro- en tramverkeer wordt getroffen door stroomstoringen. NS en ProRail spraken naar aanleiding van een grote stroomstoring in Amsterdam in januari 2017 af om samen werkwijzen te gaan ontwikkelen om treindiensten sneller op te starten na een grote stroomstoring. Door het wegvallen van de 150 KV-stroom van Tennet viel de voeding van seinen, wissels en bovenleiding uit. Daardoor was het een groot deel van de dag onmogelijk om treinen te laten rijden.

Op 23 januari van dit jaar werd het tramverkeer in Amsterdam getroffen door een defect in een transformator bij de remise in de Havenstraat. Bijna de helft van de trams kon daardoor lange tijd niet rijden.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.