DB Cargo Belgium

Siemens Mobility waardeert oude 101-locomotief DB op met ETCS

Siemens Mobility en DB Systeemtechnik hebben een overeenkomst gesloten voor het opwaarderen van een locomotief uit de 101-serie. Het voertuig zal onder andere worden voorzien van het zogeheten Trainguard 200 ETCS-systeem van Siemens.

De locomotief wordt ingezet voor testdoeleinden en wordt uitgerust met ETCS level 2. Op die manier wil Siemens onderzoeken hoe het zo eenvoudig mogelijk ook in oudere locomotieven – wie de fabrikant dan ook is – ETCS en het eigen treinbeïnvloedingssysteem LZB (Linienförmige Zugbeeinflussung) kan integreren.

Ombouwen oud materieel

Dat is van belang om dat Siemens een graantje wil meepikken van het geschikt maken van ouder materieel voor het zogeheten digitale spoor wat in Duitsland uitgerold wordt. ETCS vormt samen met het Automatic Train Operation trackside-systeem (ATO-TS) en een digitaal seingevingssysteem (DSTW) de fundering van het Digital Railways Germany-programma van DB waarmee in de in de regio Stuttgart begonnen wordt.

Het Digital Railways Germany-programma moet van Stuttgart de eerste zogeheten digitale spoorhub van Duitsland maken. Daarvoor is tot aan 2023 door de federale overheid een bedrag van 570 miljoen euro gereserveerd. Het spoor in de metropoolregio moet in 2025 gedigitaliseerd zijn, het spoor in het omliggende regio vijf jaar later. In 2030 moeten ook de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt en de Scandinavisch-Mediterrane spoorvrachtcorridor gedigitaliseerd zijn.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.