Noodweg Hooghalen

NS: Vraag of botsbestendigheidsnorm recht doet aan Nederlandse context terecht

In het rapport naar het dodelijk spoorongeval in Hooghalen werd gesteld dat er bij de eisen voor botsveiligheid meer aandacht moet zijn voor de context van de Nederlandse omgeving. Terecht, zei Sacha Göddeke, hoofd Quality, Health, Safety and Environment bij NS, woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

“EU-normen zoals de Europese norm voor botsveiligheid van treinen (EN-15227) zijn een goed uitgangspunt”, zegt Göddeke. “Maar houdt de norm voldoende rekening met de specifieke situatie? Dat is gezien ons landschap, de hoge dichtheid aan NABO’s en de aantallen zware voertuigen met oplegger, onvoldoende het geval.” Er moet wat de NS betreft dan ook meer aandacht komen voor hetgeen je naast de norm nog meer nodig hebt om de veiligheid te waarborgen, aldus Göddeke.

Na de presentatie van de onderzoeksresultaten werden direct maatregelen genomen. Zes NABO’s werden met spoed opgeheven, bij vier geldt sinds donderdag 11 maart een tijdelijke snelheidsbeperking (TSB) en bij nog eens 17 NABO’s volgen op korte termijn maatregelen.

Göddeke onderstreept dat NS niet met zekerheid kan stellen of de getroffen maatregelen het ongeval in Hooghalen, waar een 58-jarige NS-machinist om het leven na een botsing met een trekker met oplegger op een NABO, hadden kunnen voorkomen.

“Er speelde die dag een aantal specifieke zaken. Het bleek een hele zware trekker en bovendien speelde de weersomstandigheden ook een rol. Daardoor hebben de tractorbestuurder en machinist elkaar te laat gezien. Er zat slechts drie seconden tussen het tyfoneren (claxoneren, red.) en de klap.”

Eerste aangepaste treinen rijden al

Wel zegt Göddeke dat er naar aanleiding van het vervolgonderzoek geconstateerd is dat er in de spoorbranche eigenlijk gerekend wordt met te weinig oversteektijd voor dergelijke zware voertuigen of combinaties.

“Het is duidelijk geworden dat zelfs als de twee partijen elkaar goed kunnen zien – dus de zichtlijnen correct zijn en het weer goed – dat het alsnog zo kan zijn dat de bestuurder te weinig tijd heeft om over te steken en een trein de achterkant van een aanhanger raakt.” Op 28 locaties die NS passeert geldt een dergelijk risico voor zwaar verkeer, waar dan ook per direct maatregelen genomen zijn.

De NS zelf kondigde aan de kleurstelling van de VIRMm 2-3, ICNG NL, ICNG B, Vectron en de huidige SNG te wijzigen. “De eerste treinen rijden met aangepaste kop rijden al rond”, bevestigt Göddeke.

In het rapport werd vastgesteld dat van het NS-materieelpark de SNG het minst voldoet aan de zichtbaarheidsnormen uit de oude nationale regelgeving, maar wel de EU-regelgeving hierover volgt. De kleurstelling van de SNG wordt nu aangepast met een gele kleur, zodat het contrast met de omgeving zoals de buitenlucht groter wordt.

Bekijk hier het video-interview met Sacha Göddeke:

Vluchtmogelijkheid voor machinist onder de loep

Bij het ongeval in Hooghalen werd het pas kort voor de botsing duidelijk dat er een ongeval dreigde, waardoor vluchten voor de machinist niet haalbaar was en de machinist weinig handelingsopties over had.

De NS neemt daarom de vluchtmogelijkheid voor de machinist onder de loep. Daarin wil het verder gaan dan de EU-norm. De vervoerder ziet graag dat de machinist naar achteren, de trein in kan vluchten.

“De extra eis die we hebben is dat er aandacht moet zijn voor de manier waarop de vluchtroute de machinist ondersteunt. Is het evident waar de deur zit en in welke richting wordt deze geopend? Dat soort zaken.”

Het onderzoek naar de mogelijkheid of de bijrijdersstoel de omgekomen machinist in de weg heeft gezeten, loopt nog. “Daar spelen ook andere factoren, bijvoorbeeld als er naast een machinist ook daadwerkelijk een bijrijder aanwezig is. Deze persoon moet immers ook snel weg kunnen als dat nodig is.

NS wil eigen geluid laten horen bij risicobeheersing

Onderaan de streep wil NS een actievere rol gaan spelen om de veiligheid te waarborgen. “We moeten stappen zetten in de samenwerking, hoe we informatie uitwisselen en nadenken over hoe er gedeeld eigenaarschap kan komen van de risico’s. Dat gezegd hebbende, de NS wil zelf ook meer eigenaarschap pakken. We willen de beheersing van risico niet bij ProRail of het ministerie laten, maar hierin ook echt onze eigen stem laten horen.”

Die aandacht voor veiligheid komt onder meer tot uitdrukking in de snelheidsbeperkingen tot 90 kilometer per uur bij de NABO’s. “Ook als de dienstregeling in het geding is, kiezen we voor veiligheid”, zegt Göddeke stellig. Zo’n vaart zal het vermoedelijk niet lopen, voegt ze er aan toe, omdat het effect van het gros van de snelheidsbeperkingen opgevangen kan worden met de marges die in de dienstregeling ingebouwd zitten.

Lees hier het volledige rapport over Hooghalen.

Lees meer: 

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.