Een NS-trein op station Amsterdam Centraal, foto: ProRail

Kamer: concessie hoofdrailnet voor minstens tien jaar aan NS gunnen

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de concessie voor het hoofdrailnet na 2024 voor een periode van minimaal tien jaar onderhands wordt gegund aan NS. Een motie hierover van Cem Laçin (SP) en Suzanne Kröger (GroenLinks) werd donderdagavond aangenomen. Tijdens het debat over spoorordening afgelopen najaar spraken meerdere partijen zich al uit voor een lange duur van de concessie.

Zekerheid op lange termijn is volgens Laçin en Kröger belangrijk om noodzakelijke investeringen te doen, zo schrijven zij in de motie. Daarom pleiten ze om de concessie voor minstens tien jaar aan NS te gunnen, met een tussenevaluatie na vijf jaar. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) benadrukte afgelopen najaar al dat onderhandse gunning voor langer dan tien jaar is uitgesloten vanwege Europese regelgeving.

Voorbarig

De motie – die niet bindend is – werd niet gesteund door VVD, CDA en Forum voor Democratie. VVD en CDA spreken in het AD van een voorbarige motie, omdat het programma van eisen nog moet worden opgesteld en de staatssecretaris nog in onderhandeling moet met NS. Bovendien is het kabinet op dit moment demissionair en is het voorjaar- en verkiezingsreces vrijdag aangevangen.

Van Veldhoven sprak vorig jaar het voornemen uit om de hoofdrailnetconcessie na 2024 opnieuw aan NS te gunnen. Dat nu steun is uitgesproken om te kiezen voor een periode van tien jaar, noemt NS-directeur Marjan Rintel in het AD een nieuwe opsteker in roerige tijden. Het voorstel van de staatssecretaris was in juni de eerste stap in de concessieverlening. Het beleidsvoornemen tot onderhandse gunning wordt dit voorjaar verwacht en het programma van eisen in het voorjaar van 2022. Het is de bedoeling dat voor eind 2023 een definitief besluit valt.

Kort geding

Regionale vervoerders zijn een stuk minder te spreken over onderhandse gunning. Zij stellen dat het ministerie nieuwe Europese regelgeving omzeilt door voor eind 2023 een definitief besluit te nemen. De vervoerders spanden eind vorig jaar een kort geding aan. De rechter noemde hun juridische onderbouwing ‘niet onaannemelijk’ en verwees ze door naar het Europees Hof.

Van Veldhoven wil in de nieuwe concessie wel de mogelijkheid openhouden voor meer concurrentie op regionale lijnen en internationale verbindingen. Een uitgangspuntenkader voor decentralisatie wordt dit voorjaar verwacht en tegen de zomer is een marktverkenning afgerond naar de mogelijkheden voor open toegang op internationale lijnen. Deze verkenning is vorige maand gestart door Berenschot, Arcadis en TÜV Rheinland. Zij roepen (inter)nationale vervoerders die internationaal treinaanbod tot stand willen brengen op hun interesse kenbaar te maken en mee te denken over de kansen en uitdagingen.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.