Proef met Automatic Train Operation in Oosterhout

Voorbereidingen voor proeven met volledig zelfrijdende rangeerloc gestart

Spoorvervoerder Lineas, Alstom en ProRail hebben ritten uitgevoerd, waarbij camera’s op een dieselhydraulische rangeerlocomotief de omgeving in kaart brachten. Dat gebeurde enkele weken geleden op het spoor van het industriegebied in Oosterhout. De data die de camera’s hebben binnengehaald worden via slimme algoritmes geanalyseerd en in een later stadium gebruikt als onderdeel van het Automatic Train Operation-systeem aan boord van de trein.

De ritten zijn ter voorbereiding van een reeks experimenten in 2021, waarbij obstakeldetectie en Automatic Train Operation Grade of Automation 4 worden beproefd. “In het voorjaar van 2021 gaat we ‘shadow mode’ testen met obstakeldetectie. Daarbij onderzoeken we hoe het systeem reageert op de omgeving”, licht projectmanager Sebastiaan van der Zee van Alstom toe.

Slimme algoritmes

“De testen die we afgelopen weekend hebben gedaan is om de omgeving goed in kaart te brengen, zodat de software eraan kan wennen. Met slimme algoritmes zorgen we ervoor dat het systeem een auto of een wissel in een bepaalde stand op een gegeven moment gaat herkennen. Als je een computer plaatjes van honderden auto’s geeft, dan gaat de computer op een gegeven moment een auto herkennen. Uiteindelijk is het bedoeling dat het systeem zelflerend wordt.”

De wissels op het emplacement van Oosterhout Weststad zijn niet centraal bediend. “Doordat het niet centraal bediend is, worden de standen van bijvoorbeeld wissels niet door een beveiligingssysteem ingelezen. Het ATO-systeem moet daarom op een andere manier aan deze informatie komen. Alles wat een machinist doet, gaan we op deze manier stap voor stap automatiseren”, zegt Van der Zee. Alstom plaatste bij de proef ook een testdummy op het spoor, zodat de camera’s ook een persoon op het spoor konden vastleggen.

Volledig automatisch rangeren

In juli van dit jaar maakten Lineas, Alstom en ProRail al bekend in het voorjaar van 2021 ritten te starten waarbij volledig automatisch wordt gerangeerd met een goederenlocomotief. Dat gebeurt met een dieselhydraulische rangeerlocomotief van het type HLR77 van spoorgoederenvervoerder Lineas. “Bij deze test wordt ATO GoA4 met obstakeldetectie beproefd”, aldus de projectmanager.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.