Ongeluk op spoorovergang Hooghalen, bron: ProRail

Bijna-botsing met tractor in Hooghalen, spoorsector is ‘helemaal klaar’ met NABO’s

Op een onbewaakte overweg in Hooghalen heeft woensdag een bijna-botsing plaatsgevonden tussen een trein en een tractor. Op 22 mei van dit jaar vond er een dodelijk ongeluk plaats op een andere Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) 700 meter verder op hetzelfde spoortraject. Spoorvakbonden zijn het zat en roepen NS en ProRail op om onmiddellijk actie te nemen. Als er geen actie wordt genomen, dan gaan de bonden machinisten oproepen dit traject niet meer te rijden.

Bij het bijna-ongeluk op de NABO bij Hooghalen raakte woensdag niemand gewond. De machinist kon op tijd remmen voor de tractor, die de overweg aan het oversteken was, en kwam met de schrik vrij. Op een andere NABO op dit traject vond op 22 mei was een soortgelijk incident, waarbij een NS-trein op een trekker met oplegger botste. Daarbij kwam de 58-jarige machinist om het leven en raakten enkele passagiers gewond.

NABO’s sluiten

De vakbonden vinden dat ProRail onmiddellijk beide NABO’s moet sluiten. In de tussentijd moet NS de machinisten oproepen om de onbewaakte overwegen (38.6 km en 39.3 km) bij Hooghalen te benaderen als een onveilige situatie om dergelijke gevaarlijke incidenten te voorkomen.

ProRail en NS hebben na het bijna-ongeluk woensdag direct BOA’s bij de NABO naar de desbetreffende overweg gestuurd. Bij de andere NABO, waar op 22 mei het dodelijk ongeluk gebeurde, staan hekken. Woordvoerder Erik Kroeze van NS: “Iedereen is helemaal klaar met deze overwegen. We willen laten onderzoeken wat voor spoedwetgeving mogelijk is om zaken te versnellen. We willen dat onze mensen veilig hun werk kunnen doen.”

NS gaat donderdag in gesprek met ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om te kijken welke maatregelen kunnen worden genomen. NS-topman Roger van Boxtel en de directie van ProRail gaan vrijdag naar de NABO waar het bijna-ongeluk gebeurde.

ProRail is volgens woordvoerder Aldert Baas ‘in een vergevorderd stadium’ om de twee onbewaakte overwegen op het traject in Hooghalen op te heffen. Wanneer dat precies gaat gebeuren, kan de spoorbeheerder echter niet zeggen. “Als het aan ons lag zouden we die twee NABO’s nu opheffen. We zijn in gesprek met betrokken grondeigenaren om daar een alternatieve ontsluiting te creëren om de NABO’s op te kunnen heffen.”

Snelheidsbeperking

Na het ongeluk op 22 mei werd een snelheidsbeperking van maximaal 90 kilometer per uur ingesteld. De bonden vinden dit niet ver genoeg gaan en willen dat machinisten met een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur over deze overwegen rijden. Daarnaast zouden zij herhaaldelijk de tyfoon (claxon op een trein) moeten gebruiken. “Dit zal net zo lang moeten gebeuren totdat er een goede betrouwbare oplossing is gecreëerd”, aldus de bonden. Daarnaast willen de bonden dat NS de overwegen laat bewaken door verkeersregelaars. De NS en ProRail hebben direct BOA’s ingezet op de overweg waar het bijna-ongeluk gebeurde.

NS en ProRail willen de snelheid op dit moment nog niet verder verlagen, omdat ze eerst willen onderzoeken wat er woensdag precies is gebeurt. “We moeten eerst de toedracht bepalen. Dan kunnen we bepalen wat passende maatregelen zijn. Er is al een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur van kracht”, aldus Baas.

De bonden schrijven in een persbericht dat er ‘geen tijd meer te verliezen’ is bij de onbewaakte overwegen in Hooghalen. “Geen enkel risico is te verantwoorden. Het gaat hier om mensenlevens en de volgende keer kan het weer raak zijn. Naast het werkelijke gevaar moeten er nu ook rekening gehouden worden met het gevoel van machinisten bij iedere passage van zo’n Niet Actief Beveiligde Overweg”, aldus de bonden.

Hekken

Bij de NABO waar op 22 mei het dodelijk ongeluk gebeurde stonden al hekken bij de overweg, die alleen door bevoegden met een sleutel kunnen worden opengemaakt. Machinisten meldden eerder op social media dat de hekken regelmatig op stonden en stelden dat daardoor alsnog een gevaarlijke situatie ontstond. ProRail heeft deze hekken na deze meldingen verder weg geplaatst. “Dit geeft de boer de mogelijkheid om de hekken te sluiten, nog voordat hij het spoor over steekt.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Bijna-botsing met tractor in Hooghalen, spoorsector is ‘helemaal klaar’ met NABO’s”

asierts|21.08.20|11:45

Problemen tijdig oplossen is een kwestie van deskundig, verstandig en vooral tijdig beleid.
Pas na de incidenten bij Winsum en Harlingen heeft Pier Eringa binnen & buiten ProRail knalhard met de vuist op tafel geslagen. Ondertussen is het nog maar een paar jaar geleden dat scherp-kritische Kamervragen hieromtrent door Ministerie en ProRail bijna lachend van het ambtelijke buro werden geveegd.

Deskundig, verstandig en tijdig beleid? Ministerie? Ehhh…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.