
Rijk start onderzoek naar haalbaarheid Lelylijn
Er komt een onderzoek naar de potentie van de Lelylijn. De ministers Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en Stientje van Veldhoven van Milieu en wonen en een delegatie van noordelijke bestuurders hebben dat woensdag afgesproken.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
(sneller spoor (Parijs)-Breda—Groningen/Leeuwarden(??) en bereikbaarheid Noordelijke Zeehavens op EU kernnet
Verheugend is de politeke agendering v. sneller spoor (Parijs)—-Breda—Groningen. Aanvullend zou de volgende politieke agendering meer voor BV Nederland opleveren
– Minder druk op,Randstad Holland, het beter verbinden van de noordflank Randstad havens Ijmuiden/Den Helder, Afsluitdijk, Harlingen/ Groningen Seaports met het EU/Scandinavische spoornet.
– herverdeling van lading
( herverdeling lading vervoersdruk Randstad regio’s Noord en Noordoost)
met ‘sneller spoor’ fixeren NS en ook VenW / Prorail zich teveel op passagiersvervoer, hierbij krijgt het railgoederenvervoer in relatie tot de 2e lijns zeehavens (Ijmuiden, Den Helder en Harlingen/ Gronngen Seaportd M.I. veel te weinig aandacht. Graag wijs ik de politiek en ‘beslissers’ op EU subsidies op subsidies uit het TEN-T programma.
Dit geldt ook voor het ambitieniveau van Holland en Friesland/Groningen
Deze lijn heeft in potentie de volgende voordelen:
– volwaardig spoornetwerk met/naar Noord Nederland waarbij niet alle eieren in het mandje ‘Zwolle’ komen te liggen, want veel te kwetsbaar
– volwaardige schakel in een internationaal vervoersnetwerk richting Hamburg/Scandinavië
– uiteraard de genoemde nationale voordelen op regionaal en bovenregionaal niveau.
Verder: ‘slim’ bouwen, gebruik makend van ervaringen bij Hanzelijn en HSL. De brug over het Ketelmeer is er al: HSL-Moerdijk