Start elektrificatie Mol-Hamont

Vanaf eind 2020 rijden elektrische treinen tussen Antwerpen en Hamont

In Hamont is donderdag het startsein gegeven voor de elektrificatie van de 33 kilometer lange spoorlijn tussen Hamont en Mol. Door deze aanpassingen kan spoorvervoerder NMBS vanaf eind 2020 op het gehele traject tussen Antwerpen en Hamont met moderne, elektrische treinen rijden. Minister van Mobiliteit François Bellot, Infrabel-topman Luc Lallemand en de verantwoordelijke burgemeesters deden donderdag de officiële aftrap van de werkzaamheden.

Volgens spoorbeheerder Infrabel is de elektrificatie van spoorlijn 19 een belangrijke investering in de mobiliteit voor Noord-Limburg en de Kempen. Strukton Rail voert de werkzaamheden in opdracht van spoorbeheerder Infrabel uit.

Elektrificatie

In totaal moeten er 830 nieuwe bovenleidingspalen worden geplaatst op het spoortraject. Verder wordt er ongeveer 200 kilometer aan nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding gelegd. In Balen werkplaatsen komen twee nieuwe wissels. In Hamont wordt er 115 meter nieuw spoor aangelegd en het huidige wissel wordt verplaatst richting Neerpelt. Verder worden er aanpassingen gemaakt aan zes bruggen op de spoorlijn. In Lommel, Neerpelt en Hamont komen drie nieuwe tractieonderstations.

Deze verbetering aan het spoor maakt het mogelijk voor vervoerder NMBS om over het volledige traject van Antwerpen tot Hamont met elektrische treinen te rijden. NMBS gaat met moderne en comfortabele treinen over de spoorlijn rijden die meer ruimte bieden voor de reiziger. Voor het project is 47,5 miljoen euro vrijgemaakt, waarvan veertig procent bestaat uit een EU-subsidie.

Oplevering spoorproject

De werkzaamheden zijn naar verwachting over twee jaar afgerond. Daarna volgt een periode waarin controles en tests worden uitgevoerd. In december 2020 kunnen de eerste elektrische treinen tussen Hamont en Mol rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Vanaf eind 2020 rijden elektrische treinen tussen Antwerpen en Hamont”

Pat Rick|24.08.18|14:32

Mooi, want reizen vanaf Hamont was tot nu geen pretje en de lijn had geen goede aansluiting op de andere lijnen

Kan Infrabel niet beter de electrificatie van de Maaslijn organiseren? Nu loopt het steeds uit en wordt steeds duurder

kees boer|28.08.18|20:13

Waar blijft de aantakkende verbinding vanuit Nederland ? Hoeft niet perse een trein te zijn dat mag ook per bus al is dat maar van Budel ; Heinsberg heeft dat toch immers ook gekregen vanuit Roermond ?

Marc Volgers|29.08.18|11:29

Nu nog doortrekken naar Eindhoven. Noordelijk Belgisch Limburg is aardig gericht op Eindhoven (ook de grootste stad in de buurt) en er is nu geen fatsoenlijke verbinding. Desnoods kopmaken in Weert.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.