Wouter van Dijk, directeur Vervoer en Dienstregeling bij ProRail, foto: ProRail

‘Eén prijs hanteren op Europese spoorcorridors’

Op de Europese spoorgoederencorridors dient één prijs gehanteerd te worden. De manier van berekening van spoortarieven loopt op dit moment per land zeer uiteen wat voor ingewikkelde procedures en regelgeving zorgt. Het zou logischer als er op de corridors hetzelfde tarief geldt, want de treinen maken immers een reis van A naar B. Dat zei directeur Vervoer en Dienstregeling Wouter van Dijk woensdag tijdens de Track Access Summit 2018 in Amsterdam.

De Europese spoorsector worstelt op dit moment met de implementatie van Europese regels voor het berekenen van de gebruikersvergoeding voor het spoor. In Nederland ligt een voorstel van ProRail voor een nieuwe manier van berekenen van gebruikersvergoedingen op dit moment ter beoordeling bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Spoortarieven

In dit voorstel stelt ProRail onder meer voor om de spoortarieven voor vijf jaar te bevriezen en om prijsprikkels en extra heffingen (mark-ups) toe te passen bij het vaststellen van de spoortarieven. De extra heffingen worden per marktsegment vastgesteld, waarbij onder meer een onderscheid wordt gemaakt tussen personen- en goederenvervoerders. De prijsprikkels zijn een soort bonus-malus systeem, waarbij vervoerders bijvoorbeeld worden gestimuleerd om met spoorvriendelijk treinmaterieel te rijden of geluidsbeperkende maatregelen te nemen voor minder overlast van de omgeving.

ProRail ontvangt jaarlijks 350 miljoen euro gebruikersvergoeding van de spoorvervoerders. Omdat de kosten van het beheer, onderhoud en vervanging hiermee maar deels kunnen worden gedekt ontvangt ProRail een groot deel aan overheidssubsidie.

Spoortarieven

Verschillen met buurlanden

Hoewel er door de nieuwe regelgeving duidelijkheid is gekomen over de berekening van spoortarieven en de prijsprikkels, zijn de verschillen tussen de verschillende lidstaten nog veel te groot, vindt Van Dijk. “Er zijn verschillen in rekenmethodes, differentiatie in tarieven, in marktsegmenten en enzovoorts.”

Als voorbeeld wordt tijdens het congres de aangekondigde halvering van de spoortarieven in Duitsland genoemd, waardoor de concurrentiepositie van de spoorgoederenvervoerders in Nederland in gevaar dreigt te komen. “In het regeerakkoord staat dat Nederland zal aansluiten bij de buurlanden.”

 Daarbij dienen nog een aantal vraagstukken te worden opgelost, zegt de directeur. Hij wijst erop dat Duitsland de mark-ups eraf wil halen. Nederland heeft nog geen mark-ups.

(Tekst loopt verder onder foto)
Wouter van Dijk, directeur Vervoer en Dienstregeling ProRail“ProRail zit soms tussen twee vuren met de overheid aan de ene kant en de spoorvervoerders aan de andere kant.”

Harmonisatie

“De ambitie van de Europese spoorsector moet zijn om de gebruikersvergoeding niet te standaardiseren, maar meer te harmoniseren.” Volgens de directeur hoeft dit niet per se met “gedetailleerde academische berekeningen” te gebeuren, maar kan dit ook op een meer “elegante manier die eenvoudiger te implementeren” is. “Het spoorgoederenvervoer profiteert van meer stabiliteit”, vindt hij.

De positie van ProRail in de discussie over de spoortarieven is soms lastig, vertelt Van Dijk. “ProRail zit soms tussen twee vuren met de overheid aan de ene kant en de spoorvervoerders aan de andere kant. Wij hebben echter niet de capaciteit om het beleid vast te stellen. Het zou mooi zijn als wij hier wat meer vrijheid in krijgen.”

Track Access Charges Summit

De Track Access Charges Summit is sinds 2012 een podium het podium waar deskundigen van onder meer spoorbeheerders, overheden en toezichthouders expertise met elkaar kunnen uitwisselen.

ProMedia Europoint en de TU Graz organiseren sinds 2012 het evenement Track Access Summit dat iedere keer in een andere Europese stad wordt gehouden. Dit congres is een internationaal podium waar deskundigen van onder meer spoorbeheerders, overheden en toezichthouders expertise met elkaar kunnen uitwisselen. Amsterdam verwelkomde dit jaar het internationale spoorcongres, met ProRail als gastheer.

Lees ook:

Kon je niet bij de Track Access Charges Summit 2018 aanwezig zijn, maar wil je de beelden graag terugkijken? Registreer je dan via een webinar replay ticket.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Eén prijs hanteren op Europese spoorcorridors’”

Wiebe Goossen|05.04.18|15:24

In het kader van De Grote Spoorcorridors lijkt het mij een goede zaak zo simpel en soepel mogelijk tarieven en vergoedingen te berekenen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.