ICE 4, hogesnelheidstrein, Bombardier

Europese Rekenkamer: volledige uitrol ERTMS kost Nederland 5 miljard

Foto afkomstig van Bombardier

De volledige uitrol van het Europese treinbeïnvloedingssysteem ERTMS gaat Nederland in totaal 4,9 miljard euro kosten. Dat heeft de Europese Rekenkamer vastgesteld in een rapport. 

Volgens de Rekenkamer was de invoering van ERTMS destijds een strategische politieke keuze en is gestart zonder raming van de totale kosten en een adequate planning. Dit heeft nu tot gevolg dat veel infrastructuurbeheerders en vervoerders aarzelen om te investeren in het systeem vanwege het gebrek aan een individuele businesscase.

 De commissie moet volgens de Europese Rekenkamer samen met ieder lidstaat een sluitende businesscase maken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Europese Rekenkamer: volledige uitrol ERTMS kost Nederland 5 miljard”

Arco Sierts|05.10.17|14:16

Het misleidende aan dit soort berekeningen is dat het qua kosten bijna volledig technische vervanging van infrabeveiliging betreft (interlocking, detectie, wisselsturing etc). ERTMS is ten principale alleen de baan-trein-overdracht oftewel de treinbeinvloeding, en is slechts een fractie van de totale kosten.

Door alles op 1 hoop te vegen en het allemaal ‘ERTMS-beveiliging’ te noemen, komen de vervangingskosten van allang afgeschreven relaisbeveiliging en spoorstroomlopen bij ERTMS terecht.

Arco Sierts|05.10.17|14:30

Verder kan iedereen snappen dat eerdere bedragen van rond de 9 ton per loc ronduit idioot zijn, en alles te maken hebben met torenhoge initiele ontwikkelingskosten. Ook bedragen van 3 ton per loc zijn nog steeds ronduit absurd. Een halve ton lijkt mij de absolute max, maar zelfs dan vind ik het eerlijk gezegd nog steeds veel geld voor in essentie een setje industriele electronica. De industrie moet ophouden met ERTMS uit de markt te prijzen. En anders moeten we maar gewoon gaan shoppen in China.

Wim Bouterse|05.10.17|15:48

ERTMS is door alle! (dus ook NL) ministers aanvaard als de nieuwe EU standaard voor een samenhangend spoorwegsysteem over de grenzen heen. Prachtig.
Maar het nationalisme sluipt hier toch weer in.
Dat spoorsysteem wordt nog steeds ten onrechte door afwijkende nationale regelingen ondermijnd. Maar dit is geen exclusief nationale zaak meer.
Stel je eens voor dat elke provincie een eigen vetorecht had over de treinbeveiliging? Er zou al snel geen trein meer rijden in Nederland…

Arco Sierts|07.10.17|22:17

Hallo Wim, volgens mij is het geen nationalisme, maar gaat het om de bizar hoge bouwkosten. Ik bedoel: 5 miljard voor heel NL, dat gaat echt helemaal nergens meer over. Zijn we het spoor met goud, zilver en diamanten aan het beleggen ofzo? Wie is hier opzichtig z’n zakken aan het vullen? ERTMS dient voor het spoorvervoer een winstgevende investering te zijn. Zoniet: verzin maar wat beters.

Alexander Pietersen|18.05.19|12:06

ERTMS, deze naam zullen we in de nabije toekomst steeds vaker gaan horen als een miljardenverslindend project dat tegen de tijd dat het overal ingevoerd is al achterhaald is. Deze apparatuur moet wel volledig van goud gemaakt zijn, of de leveranciers willen heel snel bovenin de quote (of forbes) staan. Waar komen die extreme kosten vandaan? raming van meer dan 4.900.000.000,00 euro voor Nederland????

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese Rekenkamer: volledige uitrol ERTMS kost Nederland 5 miljard | SpoorPro.nl
ICE 4, hogesnelheidstrein, Bombardier

Europese Rekenkamer: volledige uitrol ERTMS kost Nederland 5 miljard

Foto afkomstig van Bombardier

De volledige uitrol van het Europese treinbeïnvloedingssysteem ERTMS gaat Nederland in totaal 4,9 miljard euro kosten. Dat heeft de Europese Rekenkamer vastgesteld in een rapport. 

Volgens de Rekenkamer was de invoering van ERTMS destijds een strategische politieke keuze en is gestart zonder raming van de totale kosten en een adequate planning. Dit heeft nu tot gevolg dat veel infrastructuurbeheerders en vervoerders aarzelen om te investeren in het systeem vanwege het gebrek aan een individuele businesscase.

 De commissie moet volgens de Europese Rekenkamer samen met ieder lidstaat een sluitende businesscase maken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Europese Rekenkamer: volledige uitrol ERTMS kost Nederland 5 miljard”

Arco Sierts|05.10.17|14:16

Het misleidende aan dit soort berekeningen is dat het qua kosten bijna volledig technische vervanging van infrabeveiliging betreft (interlocking, detectie, wisselsturing etc). ERTMS is ten principale alleen de baan-trein-overdracht oftewel de treinbeinvloeding, en is slechts een fractie van de totale kosten.

Door alles op 1 hoop te vegen en het allemaal ‘ERTMS-beveiliging’ te noemen, komen de vervangingskosten van allang afgeschreven relaisbeveiliging en spoorstroomlopen bij ERTMS terecht.

Arco Sierts|05.10.17|14:30

Verder kan iedereen snappen dat eerdere bedragen van rond de 9 ton per loc ronduit idioot zijn, en alles te maken hebben met torenhoge initiele ontwikkelingskosten. Ook bedragen van 3 ton per loc zijn nog steeds ronduit absurd. Een halve ton lijkt mij de absolute max, maar zelfs dan vind ik het eerlijk gezegd nog steeds veel geld voor in essentie een setje industriele electronica. De industrie moet ophouden met ERTMS uit de markt te prijzen. En anders moeten we maar gewoon gaan shoppen in China.

Wim Bouterse|05.10.17|15:48

ERTMS is door alle! (dus ook NL) ministers aanvaard als de nieuwe EU standaard voor een samenhangend spoorwegsysteem over de grenzen heen. Prachtig.
Maar het nationalisme sluipt hier toch weer in.
Dat spoorsysteem wordt nog steeds ten onrechte door afwijkende nationale regelingen ondermijnd. Maar dit is geen exclusief nationale zaak meer.
Stel je eens voor dat elke provincie een eigen vetorecht had over de treinbeveiliging? Er zou al snel geen trein meer rijden in Nederland…

Arco Sierts|07.10.17|22:17

Hallo Wim, volgens mij is het geen nationalisme, maar gaat het om de bizar hoge bouwkosten. Ik bedoel: 5 miljard voor heel NL, dat gaat echt helemaal nergens meer over. Zijn we het spoor met goud, zilver en diamanten aan het beleggen ofzo? Wie is hier opzichtig z’n zakken aan het vullen? ERTMS dient voor het spoorvervoer een winstgevende investering te zijn. Zoniet: verzin maar wat beters.

Alexander Pietersen|18.05.19|12:06

ERTMS, deze naam zullen we in de nabije toekomst steeds vaker gaan horen als een miljardenverslindend project dat tegen de tijd dat het overal ingevoerd is al achterhaald is. Deze apparatuur moet wel volledig van goud gemaakt zijn, of de leveranciers willen heel snel bovenin de quote (of forbes) staan. Waar komen die extreme kosten vandaan? raming van meer dan 4.900.000.000,00 euro voor Nederland????

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.