
Dijksma gaat extra grensovergang realiseren voor spoorgoederenverkeer
Het tracé Heerlen – Herzogenrath wordt geschikt gemaakt voor goederenverkeer met elektrisch materieel. Dit zorgt voor een extra grensovergang voor het (omleiden van) spoorgoederenverkeer, waardoor het eventuele tekort aan capaciteit op omleidingsroutes met ongeveer de helft vermindert. Het traject wordt nu nauwelijks gebruikt omdat louter dieseltreinen die zijn uitgevoerd met het beveiligingssysteem ATB NG hier kunnen rijden. Dit schrijft Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Vreemd dat nu niet gesproken wordt over ’tijdelijk’. In Venlo wordt de bouw van een tunnel onder de Vierpaardjes van rijkswege tegengewerkt. Het baanvak Venlo-Kaldenkirchen (aan het eind van de Brabantroute) staat op de 4e plaats KWE/JAAR belaste baanvakken. Meer dan 42.000 ketelwagons denderen hier over een spoorwegovergang gelegen in de hoofdstructuur van de regio. Als we aan de route naar Schiphol hadden gelegen was de tunnel al lang gerealiseerd.