Bovenleiding, 3000 Volt, Antwerpen

Hogere capaciteit met bovenleidingsspanning van 3000 Volt

De capaciteit van het Nederlandse spoor kan aanzienlijk worden vergroot door de bovenleidingsspanning van 1500 naar 3000 Volt te verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek van ProRail en de NS. Nederland heeft nu als een van de weinige landen in Europa de lage bovenleidingsspanning van 1500 Volt. Met de groei van het aantal treinen dienen steeds meer onderstations te worden bijgebouwd om voldoende spanning op de draad te houden. Met het verhogen van de bovenleidingsspanning naar 3000 Volt verbetert de punctualiteit en is er minder verlies van energie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Hogere capaciteit met bovenleidingsspanning van 3000 Volt”

Frederick Gerards|03.02.14|13:12

Het materieel moet het ook aankunnen en dat is nu in veel gevallen, helaas niet het geval.

hans helder|04.02.14|18:26

Er zal op 3000V DC gedoeld worden neem ik aan, dit is natuurlijk veel goedkoper en relatief eenvoudig vergeleken met de ombouw naar 25kV AC. Wel een nadeel dat je dan nog steeds 2 systemen hebt, een voordeel is wel dat je dezelfde spanning als onze zuiderburen hebt. Lijkt mij een goede investering.

Mario Van der Ent|06.02.14|11:31

Misschien schaalvoordelen wanneer straks nieuw materieel samen met de NMBS kan worden aangeschaft? En wellicht ook goedkopere meersysteemlocs voor goederenvervoerders.

Maarten Vullings|06.02.14|13:31

Als we corridor voor corridor ombouwen dan kun je het mooi faseren. Het materieel moet je dan wel toekennen aan een bepaalde corridor. Dus als we vanuit de HSL en Betuweroute het 25 kV net verder uitrollen dan is het echt toekomst bestendig. De treinen die al op het HSL net rijden moeten toch al 25 kV aankunnen. Daarbij kan je dan het ERTMS van daaruit ook verder uitrollen.

Maarten Vullings|06.02.14|13:33

Je kan maar beter echt goed nadenken wat de lange termijn visie is. Anders maken we straks weer dubbele kosten en zijn we alsnog duurder uit dan het in 1x goed doen. Beter dat wat je verandert goed veranderen dan halve oplossingen.

Jan Reijnders|06.02.14|16:06

ik neem aan, dat de treinstellen en locs die de NS de laatste 10 jaar aangeschaft heeft bij aflevering al geschikt gemaakt zijn om die omschakeling makkelijk mogelijk te maken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hogere capaciteit met bovenleidingsspanning van 3000 Volt | SpoorPro.nl
Bovenleiding, 3000 Volt, Antwerpen

Hogere capaciteit met bovenleidingsspanning van 3000 Volt

De capaciteit van het Nederlandse spoor kan aanzienlijk worden vergroot door de bovenleidingsspanning van 1500 naar 3000 Volt te verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek van ProRail en de NS. Nederland heeft nu als een van de weinige landen in Europa de lage bovenleidingsspanning van 1500 Volt. Met de groei van het aantal treinen dienen steeds meer onderstations te worden bijgebouwd om voldoende spanning op de draad te houden. Met het verhogen van de bovenleidingsspanning naar 3000 Volt verbetert de punctualiteit en is er minder verlies van energie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Hogere capaciteit met bovenleidingsspanning van 3000 Volt”

Frederick Gerards|03.02.14|13:12

Het materieel moet het ook aankunnen en dat is nu in veel gevallen, helaas niet het geval.

hans helder|04.02.14|18:26

Er zal op 3000V DC gedoeld worden neem ik aan, dit is natuurlijk veel goedkoper en relatief eenvoudig vergeleken met de ombouw naar 25kV AC. Wel een nadeel dat je dan nog steeds 2 systemen hebt, een voordeel is wel dat je dezelfde spanning als onze zuiderburen hebt. Lijkt mij een goede investering.

Mario Van der Ent|06.02.14|11:31

Misschien schaalvoordelen wanneer straks nieuw materieel samen met de NMBS kan worden aangeschaft? En wellicht ook goedkopere meersysteemlocs voor goederenvervoerders.

Maarten Vullings|06.02.14|13:31

Als we corridor voor corridor ombouwen dan kun je het mooi faseren. Het materieel moet je dan wel toekennen aan een bepaalde corridor. Dus als we vanuit de HSL en Betuweroute het 25 kV net verder uitrollen dan is het echt toekomst bestendig. De treinen die al op het HSL net rijden moeten toch al 25 kV aankunnen. Daarbij kan je dan het ERTMS van daaruit ook verder uitrollen.

Maarten Vullings|06.02.14|13:33

Je kan maar beter echt goed nadenken wat de lange termijn visie is. Anders maken we straks weer dubbele kosten en zijn we alsnog duurder uit dan het in 1x goed doen. Beter dat wat je verandert goed veranderen dan halve oplossingen.

Jan Reijnders|06.02.14|16:06

ik neem aan, dat de treinstellen en locs die de NS de laatste 10 jaar aangeschaft heeft bij aflevering al geschikt gemaakt zijn om die omschakeling makkelijk mogelijk te maken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.