Bovenleiding, 3000 Volt, Antwerpen

Hogere capaciteit met bovenleidingsspanning van 3000 Volt

De capaciteit van het Nederlandse spoor kan aanzienlijk worden vergroot door de bovenleidingsspanning van 1500 naar 3000 Volt te verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek van ProRail en de NS. Nederland heeft nu als een van de weinige landen in Europa de lage bovenleidingsspanning van 1500 Volt. Met de groei van het aantal treinen dienen steeds meer onderstations te worden bijgebouwd om voldoende spanning op de draad te houden. Met het verhogen van de bovenleidingsspanning naar 3000 Volt verbetert de punctualiteit en is er minder verlies van energie.

ProRail en de NS onderzochten eerst de mogelijkheid om de bovenleidingsspanning naar 25.000 Volt te verhogen. Op de hogesnelheidslijn en de Betuweroute wordt dit voltage gebruikt. Volgens Fedor ten Harve, systeemexpert energievoorziening bij ProRail, is de ombouw naar 25.000 Volt zeer ingrijpend. “Mochten wij 25.000 Volt willen gebruiken voor het Nederlandse net, dan is een zeer massale ombouw nodig. Daarbij dient de gehele bovenleiding vervangen te worden. Dat wordt veel te massaal en heel erg duur. Ook betekent het dat de treinenloop stil gezet moet worden.”

Onderzoek

Sinds bekend is dat de Europese Unie lidstaten niet langer verplicht om 25.000 Volt te gebruiken op het spoor, zijn ProRail en NS onderzoek gestart naar 3000 Volt als betaalbaar alternatief. Arjen Zoeteman, adviseur Technologiebeleid ProRail: ”Een systeem van 3000 Volt heeft voordelen als we meer treinen gaan rijden. Treinen kunnen sneller optrekken en zitten elkaar minder in de weg, vooral intercity’s en stoptreinen. Een ander voordeel is dat we veel minder verlies aan energie hebben wat bij 1500 Volt nu wel het geval is.”

Doordat treinen sneller kunnen optrekken zullen ze een snellere reistijd hebben. Per stop zou dit, afhankelijk van de uiteindelijk te bereiken snelheid, een tijdwinst van circa tien seconden opleveren. Doordat de stoptreinen en intercity’s elkaar minder in de weg zitten, levert dit meer ruimte voor groei op en verbetert de punctualiteit zo stellen ProRail en NS. Naar verwachting leveren de maatregelen een energiebesparing op van ongeveer twintig procent.

Energie opnieuw gebruiken

Ten Harve: ”We zijn ook in staat om de energie die vrijkomt bij het afremmen, opnieuw te gebruiken. Het is niet zo eenvoudig om om te schakelen naar 3000 volt omdat je heel veel onderstations moet ombouwen.” De specialisten van ProRail denken echter dat de voordelen van 3000 Volt tegen de nadelen zullen opwegen. Zoeterman: “Het zal veel energiebesparing opleveren en we krijgen meer capaciteit op het spoor. Capaciteit is nog steeds een schaars goed en daarom nodig.
”

De investering voor de infrastructuur is volgens ProRail ongeveer 400 miljoen euro. Samen met de ombouw van het materieel kan dit na de ombouwperiode in minder dan tien jaar terugverdiend worden, verwacht de spoorbeheerder. Een besluit voor het ombouwen is er echter nog niet. ProRail en NS zijn hierover nog in overleg met alle betrokkenen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Hogere capaciteit met bovenleidingsspanning van 3000 Volt”

Frederick Gerards|03.02.14|13:12

Het materieel moet het ook aankunnen en dat is nu in veel gevallen, helaas niet het geval.

hans helder|04.02.14|18:26

Er zal op 3000V DC gedoeld worden neem ik aan, dit is natuurlijk veel goedkoper en relatief eenvoudig vergeleken met de ombouw naar 25kV AC. Wel een nadeel dat je dan nog steeds 2 systemen hebt, een voordeel is wel dat je dezelfde spanning als onze zuiderburen hebt. Lijkt mij een goede investering.

Mario Van der Ent|06.02.14|11:31

Misschien schaalvoordelen wanneer straks nieuw materieel samen met de NMBS kan worden aangeschaft? En wellicht ook goedkopere meersysteemlocs voor goederenvervoerders.

Maarten Vullings|06.02.14|13:31

Als we corridor voor corridor ombouwen dan kun je het mooi faseren. Het materieel moet je dan wel toekennen aan een bepaalde corridor. Dus als we vanuit de HSL en Betuweroute het 25 kV net verder uitrollen dan is het echt toekomst bestendig. De treinen die al op het HSL net rijden moeten toch al 25 kV aankunnen. Daarbij kan je dan het ERTMS van daaruit ook verder uitrollen.

Maarten Vullings|06.02.14|13:33

Je kan maar beter echt goed nadenken wat de lange termijn visie is. Anders maken we straks weer dubbele kosten en zijn we alsnog duurder uit dan het in 1x goed doen. Beter dat wat je verandert goed veranderen dan halve oplossingen.

Jan Reijnders|06.02.14|16:06

ik neem aan, dat de treinstellen en locs die de NS de laatste 10 jaar aangeschaft heeft bij aflevering al geschikt gemaakt zijn om die omschakeling makkelijk mogelijk te maken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.