Intercity vlak voor Rheden, richting Zwolle.

Staatssecretaris ziet niets in ‘idee’ om NS en ProRail samen te voegen

NS en ProRail zijn al sinds 1995 separate bedrijven. Rob Dammers/Flickr

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) Vivianne Heijnen ziet niets in het idee om NS en ProRail weer samen te voegen. Heijnen beantwoordde vragen hierover aan PVV-Kamerlid Barry Madlener, tevens lid van de vaste commissie van IenW. Madlener stelde zijn vragen naar aanleiding van een rapport dat in 2014 verscheen en gepaard ging met de pikante aanbeveling van de onderzoeker om NS en ProRail weer samen te voegen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Staatssecretaris ziet niets in ‘idee’ om NS en ProRail samen te voegen”

Hans Westerink|17.07.23|09:46

Ik gebruik vaak de volgende analogie: er is werkelijk niemand die voorstelt om infrabeheerder en capaciteitsverdeler Luchthaven Schiphol samen te voegen met de grootste klant KLM.

Pat Rick|01.08.23|14:26

@Hans: in Duitsland werkt dit gewoon. DB Netze is onderdeel van DB. Net als in Frankrijk (SNCF Réseau). In Nederland werkte dit ook. Maar met de huidige BV is ProRail een bedrijf dat nog steeds niet hoeft te concurreren. Wel heeft het een topzware commerciele structuur opgetuigd, met CEO, CFO en heel veel andere directeuren, waardoor het heel erg duur opereert. Door gedwongen winkelnering kan dit in stand blijven, krijgt Nederland geen waar voor het mobiliteitsgeld, maar substandaard performance

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris ziet niets in ‘idee’ om NS en ProRail samen te voegen | SpoorPro.nl
Intercity vlak voor Rheden, richting Zwolle.

Staatssecretaris ziet niets in ‘idee’ om NS en ProRail samen te voegen

NS en ProRail zijn al sinds 1995 separate bedrijven. Rob Dammers/Flickr

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) Vivianne Heijnen ziet niets in het idee om NS en ProRail weer samen te voegen. Heijnen beantwoordde vragen hierover aan PVV-Kamerlid Barry Madlener, tevens lid van de vaste commissie van IenW. Madlener stelde zijn vragen naar aanleiding van een rapport dat in 2014 verscheen en gepaard ging met de pikante aanbeveling van de onderzoeker om NS en ProRail weer samen te voegen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Staatssecretaris ziet niets in ‘idee’ om NS en ProRail samen te voegen”

Hans Westerink|17.07.23|09:46

Ik gebruik vaak de volgende analogie: er is werkelijk niemand die voorstelt om infrabeheerder en capaciteitsverdeler Luchthaven Schiphol samen te voegen met de grootste klant KLM.

Pat Rick|01.08.23|14:26

@Hans: in Duitsland werkt dit gewoon. DB Netze is onderdeel van DB. Net als in Frankrijk (SNCF Réseau). In Nederland werkte dit ook. Maar met de huidige BV is ProRail een bedrijf dat nog steeds niet hoeft te concurreren. Wel heeft het een topzware commerciele structuur opgetuigd, met CEO, CFO en heel veel andere directeuren, waardoor het heel erg duur opereert. Door gedwongen winkelnering kan dit in stand blijven, krijgt Nederland geen waar voor het mobiliteitsgeld, maar substandaard performance

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.