
Staatssecretaris ziet niets in ‘idee’ om NS en ProRail samen te voegen
NS en ProRail zijn al sinds 1995 separate bedrijven.Rob Dammers/Flickr
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) Vivianne Heijnen ziet niets in het idee om NS en ProRail weer samen te voegen. Heijnen beantwoordde vragen hierover aan PVV-Kamerlid Barry Madlener, tevens lid van de vaste commissie van IenW. Madlener stelde zijn vragen naar aanleiding van een rapport dat in 2014 verscheen en gepaard ging met de pikante aanbeveling van de onderzoeker om NS en ProRail weer samen te voegen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik gebruik vaak de volgende analogie: er is werkelijk niemand die voorstelt om infrabeheerder en capaciteitsverdeler Luchthaven Schiphol samen te voegen met de grootste klant KLM.
@Hans: in Duitsland werkt dit gewoon. DB Netze is onderdeel van DB. Net als in Frankrijk (SNCF Réseau). In Nederland werkte dit ook. Maar met de huidige BV is ProRail een bedrijf dat nog steeds niet hoeft te concurreren. Wel heeft het een topzware commerciele structuur opgetuigd, met CEO, CFO en heel veel andere directeuren, waardoor het heel erg duur opereert. Door gedwongen winkelnering kan dit in stand blijven, krijgt Nederland geen waar voor het mobiliteitsgeld, maar substandaard performance