Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat

Belangenorganisatie ALLRAIL waarschuwt Kamer: ‘NS concessie in strijd met marktregels’

Printscreen van Kamerdebat

De Europese belangenorganisatie ALLRAIL waarschuwt in een brandbrief de kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat voor een “extreme tunnelvisie” van het ministerie aangaande een nieuwe onderhandse concessie voor NS. Daarbij zegt de belangenorganisatie dat het ministerie de Europese marktordeningsregels niet naleeft, waardoor de “geloofwaardigheid van het Europese spoorbeleid wordt ondermijnt”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Belangenorganisatie ALLRAIL waarschuwt Kamer: ‘NS concessie in strijd met marktregels’”

Cornelius Koelewijn|15.09.22|14:15

Het lijkt me vrij stompzinnig om het hoofdrailnet weg te geven aan Arriva (staatsbedrijf DB) of Keolis (staatsbedrijf SNCF). De liberalisering van het reizigersvervoer heeft al genoeg ellende veroorzaakt. Niet voor niets worden in Groot-Britannië alle privatiseringen van het spoorvervoer teruggedraaid. Heel opmerkelijk als je bedenkt dat het Nederlandse aanbestedingsmodel is gebaseerd op het Britse.

René Knuvers|26.09.22|12:43

Waarom wordt er geen onderzoek gedaan naar wat zo’n teintig jar liveralisering heeft gebracht? Ik zie namelijk in geen van de velden (nutsbedrijven, OV, zorg) een echte verbetering. Specifiek het OV heeft wel verbeteringen ondergaan, maar juist NIET bij de vele openbaar aanbestede lijnen. En alle kleinere partijen zijn al direct uit de markt verdreven waardoor inderdaad overal dezelfde staatsbedrijven opereren.

Pat Rick|28.09.22|12:50

Nederland zit niet te wachten op buitenlandse spoordochters die hun reizigers stiefmoederlijk behandelen (en door hun moeder ook worden uitgeknepen). Laten we eerlijk zijn: de prestaties van Arriva zijn abominabel en Keolis doet het ook niet goed (in Duitsland, geloof NRW, zijn ze zelfs eruit gegooid). De provincies hadden al veel eerder boetes moeten uitdelen, want zij zijn geen wingewest voor DB en SNCF!

Pat Rick|28.09.22|12:57

Voor Nederland zou het goed zijn om de lokale lijnen in de Randstad te geven aan Randstadrail, omdat deze toch met hogere frequenties gereden moeten worden: er gelden andere eisen. En de regionale lijnen aan NS te geven, waardoor het Nederlandse spoorwegen en niet Hollandse Spoorwegen wordt. Regionale vervoerders in handen van DB/SNCF maken er soms een potje van. Dus de deur uit met hen: net als NS in Duitsland/Schotland is weggewerkt.

Pat Rick|28.09.22|12:58

Door NS te laten richten op het Nederlandse spoornet en niet op de randstad, kan er een betere integratie zijn tussen regionaal en IC (en ook buitenlands). Terwijl in de (westelijke) randstad het OV beter afgestemd kan worden tussen Randstadrail/metro, tram, bus. Zo is die regio eigenlijk een metropool en heeft het vergelijkbare inrichting als Stockholm/Londen/Parijs.

Nieuwe gelaagdheid van het OV moet dus worden aangepast aan de tijd en verkeersbehoefte, niet aan wens van bedrijven voor budget

Pat Rick|28.09.22|15:23

@Rene: het gaat zich om geld. Al 20 jaar zijn neo-liberalen aan de macht, en die houden wel van geld, marktwerking, managers en minder van reizigers. Zij gaan zeker niet kritisch zijn en alle tekortkomingen worden toegedekt

@Cornelius: je hebt gelijk dat het niet slim is, maar lobbygroepen zoals ALLRAIL zal toch proberen recht te praten wat krom is. Want het is in het belang van hun opdrachtgevers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belangenorganisatie ALLRAIL waarschuwt Kamer: ‘NS concessie in strijd met marktregels’ | SpoorPro.nl
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat

Belangenorganisatie ALLRAIL waarschuwt Kamer: ‘NS concessie in strijd met marktregels’

Printscreen van Kamerdebat

De Europese belangenorganisatie ALLRAIL waarschuwt in een brandbrief de kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat voor een “extreme tunnelvisie” van het ministerie aangaande een nieuwe onderhandse concessie voor NS. Daarbij zegt de belangenorganisatie dat het ministerie de Europese marktordeningsregels niet naleeft, waardoor de “geloofwaardigheid van het Europese spoorbeleid wordt ondermijnt”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Belangenorganisatie ALLRAIL waarschuwt Kamer: ‘NS concessie in strijd met marktregels’”

Cornelius Koelewijn|15.09.22|14:15

Het lijkt me vrij stompzinnig om het hoofdrailnet weg te geven aan Arriva (staatsbedrijf DB) of Keolis (staatsbedrijf SNCF). De liberalisering van het reizigersvervoer heeft al genoeg ellende veroorzaakt. Niet voor niets worden in Groot-Britannië alle privatiseringen van het spoorvervoer teruggedraaid. Heel opmerkelijk als je bedenkt dat het Nederlandse aanbestedingsmodel is gebaseerd op het Britse.

René Knuvers|26.09.22|12:43

Waarom wordt er geen onderzoek gedaan naar wat zo’n teintig jar liveralisering heeft gebracht? Ik zie namelijk in geen van de velden (nutsbedrijven, OV, zorg) een echte verbetering. Specifiek het OV heeft wel verbeteringen ondergaan, maar juist NIET bij de vele openbaar aanbestede lijnen. En alle kleinere partijen zijn al direct uit de markt verdreven waardoor inderdaad overal dezelfde staatsbedrijven opereren.

Pat Rick|28.09.22|12:50

Nederland zit niet te wachten op buitenlandse spoordochters die hun reizigers stiefmoederlijk behandelen (en door hun moeder ook worden uitgeknepen). Laten we eerlijk zijn: de prestaties van Arriva zijn abominabel en Keolis doet het ook niet goed (in Duitsland, geloof NRW, zijn ze zelfs eruit gegooid). De provincies hadden al veel eerder boetes moeten uitdelen, want zij zijn geen wingewest voor DB en SNCF!

Pat Rick|28.09.22|12:57

Voor Nederland zou het goed zijn om de lokale lijnen in de Randstad te geven aan Randstadrail, omdat deze toch met hogere frequenties gereden moeten worden: er gelden andere eisen. En de regionale lijnen aan NS te geven, waardoor het Nederlandse spoorwegen en niet Hollandse Spoorwegen wordt. Regionale vervoerders in handen van DB/SNCF maken er soms een potje van. Dus de deur uit met hen: net als NS in Duitsland/Schotland is weggewerkt.

Pat Rick|28.09.22|12:58

Door NS te laten richten op het Nederlandse spoornet en niet op de randstad, kan er een betere integratie zijn tussen regionaal en IC (en ook buitenlands). Terwijl in de (westelijke) randstad het OV beter afgestemd kan worden tussen Randstadrail/metro, tram, bus. Zo is die regio eigenlijk een metropool en heeft het vergelijkbare inrichting als Stockholm/Londen/Parijs.

Nieuwe gelaagdheid van het OV moet dus worden aangepast aan de tijd en verkeersbehoefte, niet aan wens van bedrijven voor budget

Pat Rick|28.09.22|15:23

@Rene: het gaat zich om geld. Al 20 jaar zijn neo-liberalen aan de macht, en die houden wel van geld, marktwerking, managers en minder van reizigers. Zij gaan zeker niet kritisch zijn en alle tekortkomingen worden toegedekt

@Cornelius: je hebt gelijk dat het niet slim is, maar lobbygroepen zoals ALLRAIL zal toch proberen recht te praten wat krom is. Want het is in het belang van hun opdrachtgevers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.