Onverminderd verzet tegen overheidsovername ProRail, oproep tot nieuw gesprek

Betrokken organisaties in de spoorsector hebben in een brief aan de Tweede Kamer laten weten zich grote zorgen te maken over de plannen om van ProRail een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) te maken. Ze roepen de Kamer en het ministerie van IenW op om weer plaats te nemen aan de onderhandelingstafel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Onverminderd verzet tegen overheidsovername ProRail, oproep tot nieuw gesprek”

Pat Rick|06.04.22|10:14

Iedereen moet begrijpen dat de huidige situatie NIET werkt: het faalt aan alle kanten. ProRail N.V. is geen bedrijf en hoeft niet bedrijfsmatig te werken: men heeft gedwongen winkelnering, dus ProRail heeft belang bij stijgende budgetten. Ook de sector heeft belang hierbij en mobiliteitsbudget wordt opgesoupeerd. Infrabel in België werkt enkele factoren goedkoper, maar wel tegen hogere specs (bijv 3kV). ProRail zou aangestuurd moeten worden als een drinkwaterbedrijf (goed, goedkoop, betrouwbaar)

Cornelius Koelewijn|08.04.22|14:19

@ Pat Rick – Daar zit waarschijnlijk het probleem. ProRail wordt niet streng genoeg aangestuurd door terzakekundige personen. Probleem is echter dat de gemiddelde minister – laat staan het gemiddelde Kamerlid – van toeten noch blazen weten. Bij de huidige neoliberale bestuurders en Kamerleden bespeur ik overigens geen enkele interesse in spoorwegen en ov. Het wordt gedoogd, maar het is vooral vervoer voor geitewollensokken en losers die geen auto hebben. Een beetje vent rijdt immers in een BMW.

A C F Sierts|13.04.22|08:04

HET grote probleem bij I&M is het totale gebrek aan systeemarchitecturele, functionele en technische interesse. Het boeit de ambtenarij totaal niet. ERTMS kwam er ook pas na lang aanhoudende politieke druk Alles draait om kortzichtige kostenbesparing en dat werkt per definitie averechts op het vervoer, want de kost gaat altijd voor de baat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onverminderd verzet tegen overheidsovername ProRail, oproep tot nieuw gesprek | SpoorPro.nl

Onverminderd verzet tegen overheidsovername ProRail, oproep tot nieuw gesprek

Betrokken organisaties in de spoorsector hebben in een brief aan de Tweede Kamer laten weten zich grote zorgen te maken over de plannen om van ProRail een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) te maken. Ze roepen de Kamer en het ministerie van IenW op om weer plaats te nemen aan de onderhandelingstafel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Onverminderd verzet tegen overheidsovername ProRail, oproep tot nieuw gesprek”

Pat Rick|06.04.22|10:14

Iedereen moet begrijpen dat de huidige situatie NIET werkt: het faalt aan alle kanten. ProRail N.V. is geen bedrijf en hoeft niet bedrijfsmatig te werken: men heeft gedwongen winkelnering, dus ProRail heeft belang bij stijgende budgetten. Ook de sector heeft belang hierbij en mobiliteitsbudget wordt opgesoupeerd. Infrabel in België werkt enkele factoren goedkoper, maar wel tegen hogere specs (bijv 3kV). ProRail zou aangestuurd moeten worden als een drinkwaterbedrijf (goed, goedkoop, betrouwbaar)

Cornelius Koelewijn|08.04.22|14:19

@ Pat Rick – Daar zit waarschijnlijk het probleem. ProRail wordt niet streng genoeg aangestuurd door terzakekundige personen. Probleem is echter dat de gemiddelde minister – laat staan het gemiddelde Kamerlid – van toeten noch blazen weten. Bij de huidige neoliberale bestuurders en Kamerleden bespeur ik overigens geen enkele interesse in spoorwegen en ov. Het wordt gedoogd, maar het is vooral vervoer voor geitewollensokken en losers die geen auto hebben. Een beetje vent rijdt immers in een BMW.

A C F Sierts|13.04.22|08:04

HET grote probleem bij I&M is het totale gebrek aan systeemarchitecturele, functionele en technische interesse. Het boeit de ambtenarij totaal niet. ERTMS kwam er ook pas na lang aanhoudende politieke druk Alles draait om kortzichtige kostenbesparing en dat werkt per definitie averechts op het vervoer, want de kost gaat altijd voor de baat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.