Vier generaties ICE-hogesnelheidstreinen (ICE 1 tot ICE 4)

Siemens-topman Busch uit kritiek op opsplitsingsplannen Deutsche Bahn

Siemens-topman Roland Busch heeft kritiek geuit op de plannen van de politieke partijen FDP en de Groenen om het staatsbedrijf Deutsche Bahn op te splitsen. Hij vreest dat een hervorming van de spoorwegen door politieke conflicten jaren gaat duren en het spoor lam zal leggen.

Het hoofd van de Siemens Group gaf op de jaarlijkse persconferentie in München aan dat het logischer is om op andere zaken te focussen en investeringsprojecten te versnellen, meldt de krant Der Spiegel. Hij pleit voor een uitbreiding van de infrastructuur en digitalisering van het spoor zodat “20 procent meer uit het spoor gehaald kan worden”.

Opsplitsing Deutsche Bahn

De FDP en de Groenen hebben twee modellen voorgesteld voor de reorganisatie van de spoorwegen in de coalitieonderhandelingen. Een model voorziet in een juridische, personele en budgettaire scheiding van netwerk en operatie onder de paraplu van een holdingmaatschappij. In het tweede scenario wordt de infrastructuur ondergebracht in een organisatie die gericht is op het algemeen belang en wordt het langeafstands-, regionale en vrachtverkeer geprivatiseerd. De partijen willen de concurrentie en het spoorvervoer bevorderen om de CO2-uitstoot te verminderen.

Busch begrijpt niet waarom je “iets moet opbreken dat nu werkt”. Het langeafstandsvervoer, waarin het spoor bijna een monopoliepositie heeft, is goed voor slechts zo’n vijf miljard euro aan omzet, terwijl er in het streekvervoer al concurrentie bestaat, betoogde Busch.

Strijd rondom liberalisering spoor

De Duitse monopoliecommissie heeft onlangs de partijen aan de formatietafel opgeroepen om het beheer van het spoornetwerk en de exploitatie te scheiden. Volgens de commissie is dat noodzakelijk om het spoorvervoer concurrerender te maken. Er is al een hevige strijd ontstaan rondom de opslitsingsplannen, waarbij de spoorwegvakbond EVG heeft opgeroepen tot demonstraties. Ook partij SPD is tegen een echte breuk.

Siemens levert hogesnelheidstreinen als de ICE, seintechniek en elektrificatie voor het spoor, maar bedient ook concurrenten van het staatsbedrijf.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Siemens-topman Busch uit kritiek op opsplitsingsplannen Deutsche Bahn | SpoorPro.nl
Vier generaties ICE-hogesnelheidstreinen (ICE 1 tot ICE 4)

Siemens-topman Busch uit kritiek op opsplitsingsplannen Deutsche Bahn

Siemens-topman Roland Busch heeft kritiek geuit op de plannen van de politieke partijen FDP en de Groenen om het staatsbedrijf Deutsche Bahn op te splitsen. Hij vreest dat een hervorming van de spoorwegen door politieke conflicten jaren gaat duren en het spoor lam zal leggen.

Het hoofd van de Siemens Group gaf op de jaarlijkse persconferentie in München aan dat het logischer is om op andere zaken te focussen en investeringsprojecten te versnellen, meldt de krant Der Spiegel. Hij pleit voor een uitbreiding van de infrastructuur en digitalisering van het spoor zodat “20 procent meer uit het spoor gehaald kan worden”.

Opsplitsing Deutsche Bahn

De FDP en de Groenen hebben twee modellen voorgesteld voor de reorganisatie van de spoorwegen in de coalitieonderhandelingen. Een model voorziet in een juridische, personele en budgettaire scheiding van netwerk en operatie onder de paraplu van een holdingmaatschappij. In het tweede scenario wordt de infrastructuur ondergebracht in een organisatie die gericht is op het algemeen belang en wordt het langeafstands-, regionale en vrachtverkeer geprivatiseerd. De partijen willen de concurrentie en het spoorvervoer bevorderen om de CO2-uitstoot te verminderen.

Busch begrijpt niet waarom je “iets moet opbreken dat nu werkt”. Het langeafstandsvervoer, waarin het spoor bijna een monopoliepositie heeft, is goed voor slechts zo’n vijf miljard euro aan omzet, terwijl er in het streekvervoer al concurrentie bestaat, betoogde Busch.

Strijd rondom liberalisering spoor

De Duitse monopoliecommissie heeft onlangs de partijen aan de formatietafel opgeroepen om het beheer van het spoornetwerk en de exploitatie te scheiden. Volgens de commissie is dat noodzakelijk om het spoorvervoer concurrerender te maken. Er is al een hevige strijd ontstaan rondom de opslitsingsplannen, waarbij de spoorwegvakbond EVG heeft opgeroepen tot demonstraties. Ook partij SPD is tegen een echte breuk.

Siemens levert hogesnelheidstreinen als de ICE, seintechniek en elektrificatie voor het spoor, maar bedient ook concurrenten van het staatsbedrijf.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.