Een leeg Utrecht Centraal tijdens de coronacrisis

‘OV-sector zal moeten improviseren bij avondklok, maar kan dat aan’

Als het kabinet besluit tot de invoering van een avondklok, kan de OV-sector snel schakelen om daar invulling aan te geven. Op welke manier dat gebeurt, is nog niet te zeggen. “Op dat moment zullen we moeten improviseren en snel moeten uitvoeren wat het kabinet beslist. Maar dat kunnen we aan”, zei Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL, woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Het is voor vervoerders niet mogelijk om nu al plannen te maken voor een eventuele avondklok. Dit hangt volgens Peters namelijk volledig af van de manier waarop het kabinet vorm zal geven aan deze maatregel. “Stel dat de avondklok om 22.00 uur ingaat. Willen ze dan dat we een half uur eerder stoppen met rijden, om te dwingen dat iedereen om 22.00 uur echt thuis is? Of dat we een half uur doorrijden om iedereen naar huis te kunnen brengen? Dat overleg moet dan plaatsvinden.”

Beschikbaar blijven

Het kabinet zal ook de keuze moeten maken of het OV tijdens de avondklok volledig stil komt te liggen, of bijvoorbeeld in een uitgeklede vorm beschikbaar blijft voor mensen met een cruciaal beroep. Dat laatste zou goed denkbaar zijn volgens Peters. “Ook in de eerste lockdown heeft het kabinet gezegd dat het OV moet blijven rijden. Juist om de mensen in de zorg naar hun werk te brengen.”

Als eenmaal duidelijk is wat van vervoerders wordt verwacht, kan de OV-sector dit volgens Peters snel realiseren. Hij refereert aan de situatie in maart, toen de dienstregeling ‘in no-time’ werd afgeschaald door alle vervoerders. “Het is in de eerste lockdown ook gelukt, dus dat doen we dan gewoon nog een keer.”

Verlenging Rijksbijdrage

Avondklok of niet, herstel van de reizigersaantallen blijft voorlopig uit door verlenging van de lockdown. “De huidige lockdown heeft ons weer teruggegooid naar 20 tot 30 procent van het oude aantal reizigers”, aldus Peters. OV-NL herhaalde deze week de oproep om de beschikbaarheidsvergoeding in huidige vorm, dus met een kostendekkingsgraad van 93 procent, te verlengen tot eind 2021. Vooralsnog loopt deze tot 1 juli.

OV-NL pleit ervoor dat nog voor de verkiezingen duidelijkheid wordt verschaft, om te voorkomen dat een demissionair kabinet de knoop moet doorhakken. “Dan weten de reizigers ook waar ze aan toe zijn. “Als het kabinet hetzelfde betaalt als nu, is het logisch dat we hetzelfde blijven rijden.” Versobering zal betekenen dat het voorzieningenniveau in de tweede helft van het jaar omlaag moet. “Het wordt dan veel moeilijker om weer op het oude niveau terug te komen.”

Bekijk de uitzending van SpoorProTV voor het volledige interview:

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.