Private vervoerders luiden noodklok: België dreigt spoorwegmuseum te worden
Foto: Marieke
In plaats van de spoormarkt in België verder te liberaliseren, wil de verantwoordelijke minister, François Bellot, juist de herintegratie van vervoerder NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel bespreekbaar maken. Een doorn in het oog van Allrail waarin de private vervoerders verenigd zijn.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Enerzijds heeft AR gelijk: bij splitsing is open access beter te regelen. Anderzijds is het systeem niet goedkoper geworden. In NL kosten een zelfstandig Prorail en gesubsidieerde regionale lijnen meer dan voorheen één NS. Het gaat om politieke aansturing. Rechtse politici hebben meestal weinig belangstelling voor spoorwegen/ov.
Overigens vereist het bekende EU-artikel alleen administratieve scheiding van infra en exploitatie. NL koos voor het neoliberale Britse model van volledige scheiding.
Deze private vervoerders zijn er inmiddels ook achtergekomen: Zuid-Europa begint al in Belgie, niet pas in Frankrijk.
Zelfde minister die 3-landen-trein torperdeerde.
Maar in Duitsland is de netbeheerder nog steeds Deutsche Bahn, en in Frankrijk is de volledig splitsing teruggedraaid. Als zo’n constructie ook in NL zou werken, waarom niet? Goedkoper en beter voor de reiziger
Het is zinloos om ProRail als bedrijf te runnen terwijl er gedwongen winkelnering is en geen concurrentie. Je verliest economies of scale en integratie binnenlandse lijnen, waardoor integratie met het buitenland ook minder goed lukt.
Bellot is zo te zien nog niet in Duitsland gaan kijken hoe “goed” de verschillende DB-onderdelen daar met elkaar “samenwerken”.
Verder heeft hij zelf de sleutel in handen: hij bepaalt immers zelf via de beheerscontracten welke doelstellingen de NMBS en Infrabel hebben. Als ze beide de reiziger centraal moeten stellen, dan kan hij dat daarin prima verwerken. Daar is hij echter tijdens zijn ambsperiode helaas niet in geslaagd. Dus waarom zou dat beter gaan bij een gefuseerde onderneming?
Allrail kan stikken. Natuurlijk hebben zij er belang bij dat België zijn spoormarkt opengooit, liefst zo snel en zo veel mogelijk. Dan kunnen mooi de dochterbedrijf Jes (Arriva, Abellio, Keolis.. Zijn allemaal toch onderdeel van een staatsbedrijf, maar toch ‘vrije markt’)in het gat springen en geld verdienen. Allrail beroept zich ook op Europese wetgeving die alleen de administratieve splitsing van de spoorbedrijven voorsteld, niet zoals de Nederlandse volledige splitsing (ook niet prachtig)