Vlaggen voor het Berlaymontgebouw

EU Parlement stemt voor groter transport budget

Het Europees Parlement heeft voor een verhoogd budget van het transport-subsidieprogramma Connecting Europe Facility (CEF) in de periode 2021-2027 gestemd. Het bedrag komt uit op 37,8 miljard euro. Dit is 7,2 miljard euro meer dan het oorspronkelijke voorstel van 30,6 miljard euro.

Het Europees Parlement riep op tot een aanzienlijk groter budget voor transportinfrastructuur via het CEF-programma. Dit is een Europees financieringsinstrument voor spoorwegprojecten zoals de TEN-T-corridors en de uitrol van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Daarnaast pleitte het voor meer middelen via andere fondsen om ingezet te worden voor de transportsector.

ERTMS een prioriteit

De EU-commissies voor Industry, Research and Energy (ITRE) en Transport and Tourism (TRAN) hebben gezamenlijk gestemd ter ondersteuning van de verhoogde begroting. Het grotere budget is “een weerspiegeling is van de toezegging van het Europees Parlement om te investeren in vergroening en modernisering van het vervoer”, zegt de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) in reactie op de het besluit van de commissies.

“De stemming van maandag kenmerkt ERTMS ook als prioriteit en benadrukt het als een actie die in aanmerking komt voor cofinanciering. CER betreurt echter dat haar voorstel om een specifiek budget op te stellen voor telematicatoepassingen en automatisering, inclusief de uitrol ERTMS, niet werd ondersteund”, schrijft de organisatie.

Geld nodig

“CER gelooft echter nog steeds dat er meer kan worden gedaan om het spoor te ondersteunen. Met name is aanvullende financiering nodig om de digitale transformatie van spoorwegactiviteiten te ondersteunen, inclusief de uitrol van ERTMS aan boord en op het spoor. Voor het laatste schat de spoorwegsector dat er ten minste 15 miljard euro nodig is uit de toekomstige EU-begroting voor de periode 2021-2027”, zegt CER-directeur Libor Lochman.

De CEF-fondsen zijn cruciaal voor de spoorwegsector, met grote projecten in de pijplijn zoals de Fehmarnbelt-tunnelverbinding tussen Denemarken en Duitsland (7,1 miljard euro nodig) en de Rail Baltica, een railinfraproject om de Baltische staten en Finland met een spoorlijn via Polen met het Europees spoorwegnet te verbinden (5,8 miljard euro nodig).

Toenemen

Voor het CEF transportprogramma wil het Parlement een begroting opstellen van 17,7 miljard euro, in plaats van de eerder voorgestelde 11,3 miljard euro. Het CEF transportprogramma is een onderdeel van CEF. Afgezien daarvan pleitte het instituut voor meer middelen voor het Cohesiefonds (CF) en het Regionaal Ontwikkelingsfonds (EFRO), aanvullend budget voor Horizon 2020 (120.000 euro) en 300 miljoen euro meer voor duurzaam toerisme, evenals als steun voor het DiscoverEU-project.

Het budget van 37,8 miljard euro voor CEF is een optelsom van het CEF Transportfonds, het Cohesiefonds en het Defensiebudget.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.