Directeur Bert van Elburg van InTraffic

‘Spoorsector past Internet of Things en deep learning steeds vaker toe’

De spoorsector past technologieën als Internet of Things, Artificial Intelligence en deep learning steeds breder toe. Bijvoorbeeld om te voorspellen wanneer wissels in storing gaan of om machinisten advies te geven over het traject waarop ze rijden. Dat vertelt directeur Bert van Elburg van InTraffic. “Ik merk dat de markt behoefte heeft aan de combinatie van assetmanagement kennis, IT-kennis en domeinkennis.”

Van Elburg volgde een half jaar geleden Jan Koers op als algemeen directeur. Koers blijft nog wel aan als directeur Innovatie. Onder leiding van de nieuwe directeur werkt het bedrijf verder aan ontwikkelingen die de mobiliteit in Nederland verder verbeteren. Daarvoor verbindt InTraffic IT-oplossingen aan kennis van mobiliteit.

Dominante factor

InTraffic richt zich vooral op drie onderwerpen: inframonitoring, verkeersleiding en reisinformatie. “IT wordt op al die gebieden steeds belangrijker”, aldus Van Elburg. Aan de ene kant gaan de technische ontwikkelingen steeds sneller, maar de InTraffic-directeur merkt ook een toenemende behoefte op in de markt. “Voor bijvoorbeeld ProRail is IT echt een dominante factor de komende jaren.”

IT kan onder andere gebruikt worden om het assetmanagement en dus de beschikbaarheid van het spoor te verbeteren. Van Elburg: “Ik merk dat de markt behoefte heeft aan de combinatie van assetmanagement kennis, IT-kennis en domeinkennis. Assetmanagement is van origine traditioneel werk, maar er komt steeds meer data bij kijken. Met die data kun je slimmere analyses maken.”

Voorspellend onderhoud

Gebruik van technologieën als Internet of Things, Artificial Intelligence en deeplearning leveren data waarmee voorspellend onderhoud gepleegd kan worden. Op die manier kan veel beter ingeschat worden wanneer bijvoorbeeld wissels in storing gaan. Door data kan een infrabeheerder op tijd gewaarschuwd worden, zodat wordt voorkomen dat het spoor een tijd niet gebruikt wordt. Momenteel wordt onderhoud vaak al preventief gepleegd, maar predictief – dus voorspellend – is nog beter. “De huidige trend is dat we steeds meer naar predictief onderhoud gaan”, voorspelt Van Elburg.

Daarvoor heeft InTraffic de juiste kennis in huis, omdat het bedrijf een flink aantal engineers in dienst heeft, die zijn afgestudeerd op kunstmatige intelligentie. En die kennis kan niet louter gebruikt worden voor slimmer beheer en onderhoud, maar ook voor de ontwikkeling van slimme software.

Verkeersleiding spoor

Het gaat dan om zelflerende software, die steeds slimmer wordt. Van Elburg beschrijft dat dit kan helpen bij de verkeersleiding voor het spoor. “Zo’n systeem kan dan de machinist adviseren over een andere handelswijze in een bepaalde situatie. De uiteindelijke keuze blijft bij de machinist liggen, maar de software vraagt hem of hij ook wel aan een andere handelswijze heeft gedacht.”

De komende jaren blijft InTraffic zich richten op de toekomst van mobiliteit. Daarbij gaat het zowel om ontwikkelingen op de korte termijn als op de lange termijn. Op de lange termijn is dit bijvoorbeeld de Hyperloop. Op een relatief korte termijn spelen de mogelijkheden met autonome voertuigen.

“Wij zien allerlei mogelijkheden om de kennis die wij op het spoor hebben ook toe te passen op de weg. Het laten rijden van treinen op het spoor is in wezen niet heel veel anders dan platooning van vrachtwagens over de weg”, legt Van Elburg uit. “Daar is dezelfde kennis en kunde voor nodig. Het gaat hier weliswaar om toekomstdromen, maar de eerste proeven komen er al aan.”

Deur-tot-deurreis

Ook de term Mobility as a Service (MaaS) is niet meer weg te denken, waarbij reizigers in de toekomst een abonnement op mobiliteit hebben. Van Elburg: “We gaan steeds meer van bezit naar gebruik, maar we willen wel goede mobiliteit. Onlangs hebben enkele medewerkers van InTraffic een platform voor MaaS gebouwd met gebruik van de blockchain technologie.

“Allerlei partijen willen nu een goede deur-tot-deurreis bieden”, beschrijft de directeur. “Er is dus een platform nodig waarin een reiziger een volledige reis kan plannen en daarbij ook criteria moet kunnen ingeven, zoals de prijs, de snelheid en de te gebruiken vervoersmodaliteiten. Zo’n reisverzoek zouden wij in blockchain kunnen uitzetten.”

Overname aandelen InTraffic

Van Elburg werkte eerder bij Altran, een groot Frans bedrijf op het gebied van engineering. Vorig jaar besloot hij op zoek te gaan naar een nieuwe onderneming. Daarbij ging zijn voorkeur uit naar een kleinere onderneming, waar hij een duidelijke rol zou kunnen pakken. “Ik trof bij InTraffic een heel open cultuur aan en een bedrijf met een unieke combinatie van mobiliteits- en IT-kennis. Ik ken geen ander bedrijf in Nederland dat die combinatie op dezelfde manier heeft.”

In de eerste maanden kreeg hij meteen te maken met een intentieverklaring van de twee moederbedrijven om aandelen te verkopen. Voorheen had InTraffic twee moeders, namelijk Movares en de ICT Group. Beide bedrijven hadden 50 procent van de aandelen van InTraffic in handen. Onlangs hebben de twee bedrijven echter met een intentieverklaring aangegeven dat ICT Group de aandelen van Movares wil overnemen. Die transactie is inmiddels afgerond, waarmee ICT Group 100% eigenaar wordt van InTraffic.

“InTraffic blijft een zelfstandige BV en op dat gebied verandert dus niets”, licht Van Elburg toe. “Maar het is strategisch verstandig. In de samenwerking binnen ICT Group kunnen wij gezamenlijk een breder aanbod aan de markt leveren op het gebied van mobiliteit.”

Toekomst InTraffic

Van Elburg gaat door op de bestaande koers, door de focus te houden op reisinformatie, verkeersleiding en inframonitoring. Het uiteindelijke doel van het bedrijf blijft om de mobiliteit in Nederland dagelijks beter te maken. Daarbij wordt goed gekeken naar alle veranderingen op dit gebied. “Over vijf tot tien jaar hebben we in Nederland een ander gebruik van de weg, een slimmer gebruik van het spoor en de integratie van de verschillende vervoersmodaliteiten. En ik denk dat dat op een heel natuurlijke manier gebeurt.”

Lees ook:

Berg van Elburg wordt nieuwe directeur InTraffic

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.