Directeur Edwin Aerts van Alom en directeur Maarten van Raaij van Bam Infra Rail

BAM en Alom bevorderen ketensamenwerking

Spooraannemer BAM Infra Rail en spoorleverancier Alom hebben deze maand afspraken gemaakt over ketensamenwerking. Dat betekent dat als beide spoorbedrijven in de toekomst betrokken zijn bij een project er met gezamenlijke algemene voorwaarden wordt gewerkt. “Dat betekent dat de medewerkers van Alom en BAM direct zaken met elkaar kunnen doen. Daardoor hoeven we de voorwaarden niet iedere keer opnieuw uit te onderhandelen en langs juridische zaken te laten gaan”, legt directeur Edwin Aerts van Alom uit. 



“Dit is goed nieuws voor de samenwerking in de spoorsector. Wij hopen deze afspraken ook met andere branchepartijen te kunnen maken”, zegt de directeur. BAM en Alom hopen hierin een voorbeeld te kunnen zijn naar de rest van de spoormarkt. Onvoldoende samenwerking zorgt voor een hoop onnodige kosten, tijd en strijd vinden zij.

Spoorprojecten

“Bij spoorprojecten kan het onderhandelingsproces vertraging opleveren. Je bent er meer tijd mee kwijt dan je eigenlijk zou wensen. Branchepartijen kunnen beter praten over hoe ze de samenwerking gaan invullen, dan dat ze iedere keer opnieuw met elkaar over de kleine lettertjes praten. We kunnen deze tijd beter gebruiken om onze processen te optimaliseren, de faalkansen te minimaliseren en nieuwe innovaties toe te passen bij een spoorproject.”

De spoorsector heeft over het algemeen een hoog juridisch gehalte, vertelt Aerts. “Het is voor ons als kleine leverancier moeilijk om ons voort te bewegen in een claimcultuur. Daarom hebben wij gepleit voor redelijkheid en billijkheid. We zijn blij dat we nu tot deze toekomstbestendige samenwerking met BAM Infra Rail zijn gekomen en hopen dat andere partijen in de branche volgen.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.