Politieke meerderheid wil af van zelfstandigheid ProRail

ProRail kan niet verder gaan als zelfstandige organisatie. Althans, dat vindt een politieke meerderheid. Dat valt te lezen in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. De kans dat NS en ProRail worden samengevoegd is echter niet erg groot. Dat zegt directeur Corina de Jongh van Railforum.

Het eventueel samengaan van de NS en ProRail werd dinsdag kort aangehaald tijdens het verkiezingsdebat OV in de Tramremise in Den Haag, dat door Railforum werd georganiseerd. ProRail kwam de afgelopen jaren regelmatig negatief in het nieuws door chaos op het spoor, technische storingen en ophef over salarissen.

Verkiezingsdebat OV

De PvdA en de SP vinden dat ProRail en de NS moeten worden samengevoegd in één overheidsbedrijf. Farshad Bashir van de SP: “Als we de NS en ProRail samenvoegen, dan kunnen we bezuinigen op de overhead.” Hoe deze bezuiniging dan precies bereikt wordt, daar ging Bashir verder niet op in.

Het CDA schrijft in haar partijprogramma dat de splitsing tussen NS en ProRail ongedaan gemaakt moet worden. 

De ChristenUnie wil dat ProRail onder directe leiding van de minister komt en op termijn wordt samengevoegd met Rijkswaterstaat.

Regie spoor

De VVD wil de structuren en bevoegdheden van NS, ProRail en het ministerie de komende periode kritisch tegen het licht houden. De PVV schrijft in haar verkiezingsprogramma dat de regie van het spoor terug naar de overheid moet gaan. GroenLinks en D66 vinden dat NS en ProRail beter moeten samenwerken. De SGP noemt de NS en ProRail niet in het verkiezingsprogramma.

Als de verkiezingsprogramma’s worden uitgevoerd, is er dus een ruime Kamermeerderheid voorstander om ProRail flink op de schop te nemen en haar zelfstandige status (de staat is enig aandeelhouder) te ontnemen.

Geen onafhankelijke capaciteitsverdeler

De Jongh: “Als je NS en ProRail samenvoegt, dan is NS als grootste vervoerder ook de infrabeheerder van het spoornet. Dan kun je geen onafhankelijke capaciteitsverdeler meer zijn.”

 Ook zou het samenvoegen van NS en ProRail in het nadeel kunnen zijn van de spoorgoederenvervoerders.

“Die onafhankelijkheid blijft wel gewaarborgd als ProRail dichter naar de overheid wordt gehaald, bijvoorbeeld als de spoorbeheerder bij Rijkswaterstaat wordt ondergebracht”, vindt De Jongh.

Structuurdiscussie

De Jongh: “Ik zou het zonde vinden om te veel tijd aan de structuurdiscussie te wijden. Belangrijker is dat de politiek kiest voor óf meer marktwerking óf meer overheidsbemoeienis.” Het lijkt erop dat deze keuze de komende kabinetsperiode ook daadwerkelijk gemaakt gaat worden door Den Haag.

Het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur zijn midden jaren ’90 van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat door ProRail wordt beheerd. De overheid besloot destijds voor deze scheiding omdat dit voor marktwerking op het spoor zou moeten zorgen. Dit is maar in beperkte mate gelukt, vandaar dat de discussie hierover opnieuw oplaait.

Marieke van Gompel

Kandidaat-kamerleden debatteren tijdens het Verkiezingsdebat OV:

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Politieke meerderheid wil af van zelfstandigheid ProRail”

Hans Hakkenbroek|05.09.12|19:08

Is deze discussie nog steeds bezig, dit kost alleen maar geld zo!!

;-) Gerrit Farla|06.09.12|15:49

ProRail, NS en overige stakeholders zijn lerende organisaties. Het management van de diverse organisaties trekken er hard aan om zaken te verbeteren. In de ProRail organisatie merk ik duidelijk een verbeterende beweging. Ook de betrokken aannemers laten een meegaande tendens zien. Ik verwacht de komende perioden een merkbare verbetering te zien in de geleverde kwaliteit van betrokken partijen. Dus overheid en gebruikers blijf kritisch kijken hoe partijen acteren, zij doen er echt wel iets mee.

Jan Koning|06.09.12|16:33

Eerst een correctie op wat Bashir zei: door het samenvoegen van ProRail en NS kan op de overhead (niet overheid!) bezuinigd worden, omdat beide organisaties worden samengevoegd.

Ten tweede is de marktwerking op het spoor in het reizigersvervoer dan wel niet helemaal gelukt, in het goederenvervoer is dat wel degelijk het geval. Reed voorheen alleen NS Cargo (later Railion, thans DB Schenker) als goederenvervoerder in Nederland, nu rijden er 17 vervoerders. Marktwerking genoeg, lijkt me.

GT de Boer|07.09.12|10:16

Ook in het reizigersvervoer is sprake van marktwerking. Arriva is met ingang van volgend jaar veruit de tweede grote reizigersvervoerder per spoor van Nederland. En de grootste in het Noorden. Daarnaast rijden Connexxion, Syntus en Veolia reizigers treinen in Nederland.

Jan Koning|07.09.12|12:22

@GT de Boer: die marktwerking in het reizigersvervoer is direct of indirect grotendeels een concurrentie tussen staatsbedrijven. Arriva is eigendom van Deutsche Bahn; Connexxion valt viaTransdev en de Caisse des Dépôts onder het Franse ministerie van Financien. Keolis is eigenaar van Syntus (sinds aug.). Keolis is voor 44,5% eigendom van SNCF, wederom een staatsbedrijf. Alleen Veolia is een echt particulier, beursgenoteerd bedrijf (waarvan Caisse des Dépôts toch nog weer voor 9,2% eigenaar is).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.