Kuiken: Minister moet meer gaan sturen (video)

“Het is belangrijk dat we nu gaan investeren in de kwaliteit van het spoor om het sneller, betrouwbaarder en veiliger te maken. Dat betekent ook dat de minister daar meer op moet gaan sturen.” Dat stelde Attje Kuiken, voorzitter van de tijdelijke Commissie Onderhoud en Innovatie Spoor, donderdag tijdens de klantendag van voestalpine Railpro.

Het Kamerlid beet het spits af tijdens de klantendag en vertelde over het onderzoek ‘Wissel op de toekomst’. Onder leiding van Kuiken deed een parlementaire commissie onderzoek naar besteding van de spoorbudgetten en de manier waarop de innovatie op het spoor wordt aangepakt.

“Minister moet meer gaan sturen”

Kuiken: “De minister moet meer gaan sturen en er voor zorgen dat de samenwerking tussen de NS en ProRail verbetert. Verder moeten we kiezen voor een nieuw treinbeveiligingssysteem dat aan de wensen voldoet om het spoor veiliger te maken.” Uit het parlementair onderzoek blijkt dat spoorbudgetten voor onderhoud onbesteed zijn gebleven. “Er is een miljard niet besteed dat voor het spoor bedoeld was”, aldus het Kamerlid. Kuiken gaf aan dat investeringen in het spoor kansen kunnen bieden voor bouwend Nederland.

Tijdens de interactieve klantendag van voestalpine Railpro lieten sprekers uit de spoorbranche, politiek en het bedrijfsleven hun licht schijnen op het thema ‘Innovatiekracht op het spoor’. Genodigden wisselden kennis uit en gingen met elkaar in discussie. Ook werd er een rondleiding per Segway gegeven over het terrein van het bedrijf in Hilversum.

“Spoor moet robuuster”

Marc Unger, manager van AKI ProRail, blikt in zijn presentatie terug op de jaarcijfers van 2011 van de spoorbeheerder. Hij vertelt dat ProRail in 2011 beter heeft gepresteerd dan andere jaren. Tegelijkertijd erkent hij dat er het afgelopen jaar problemen zijn geweest waardoor reizigers zijn gedupeerd. “Wat we op dit moment aan de reiziger bieden is niet goed genoeg en daar moeten we de focus op leggen.”


Gijs Termeer, manager van Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO), vertelde over de CO2-prestatieladder. Hij vertelde dat een groot aantal bedrijven de ladder in gebruik hebben genomen en inmiddels gecertificeerd zijn. ProRail gebruikt de CO2-prestatieladder ook bij het doen van aanbestedingen. Termeer liet zien dat duurzaamheid een steeds belangrijkere rol begint te spelen in de spoorsector.

Machines op afstand monitoren

Geert-Jan van Houtum, hoogleraar Maintenance, Reliability and Quality vertelde over een onderzoek waarbij machines op afstand zijn gemonitord en er diagnoses werden vastgesteld. De methode die tijdens het onderzoek werd gebruikt zorgde er voor dat er kostenbesparend werd gewerkt doordat er op tijd een onderdeel werd vervangen. De onderdelen werden optimaal gebruikt doordat het systeem enkele weken voordat ze stuk gingen aangaf dat ze vervangen moesten worden. Van Houtum gaf daarbij ook aan dat het systeem geen ‘spookmeldingen’ gaf.

Na de presentaties en de aansluitende discussies werd de groep verdeeld en stapten de aanwezigen op een segway. Daarna werden ze rondgeleid en werd gedemonstreerd wat voor manier er bij voestalpine Railpro met innovatie wordt omgegaan.

Marieke van Gompel

Directeur Chris van Dranen blikt terug op de voestalpine klantendag:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.