Een M5-metrovoertuig in Amsterdam

Spoorbeveiliging metro Amsterdam kost miljoenen extra

Een M5-metrovoertuig in Amsterdam

Het stadsbestuur van Amsterdam heeft de gemeenteraad om zes miljoen euro extra gevraagd voor de dekking van een tekort dat is opgelopen in het project Signalling & Control (S&C) voor de nieuwe spoorbeveiliging van de Amsterdamse metro.

Het extra geld is onder meer nodig vanwege softwareproblemen in het CBTC-systeem. “Alstom heeft nieuwe softwareversies voor dit systeem moeten ontwikkelen om deze issues op te lossen. Dit heeft zowel geleid tot een latere start als tot een langere doorlooptijd van de GIN (Gefaseerde Ingebruikname, red.)”, valt in de brief te lezen.

Kosten vertraging

De kosten voor het oplossen van de problemen in de software worden door Alstom zelf gedragen. Maar de kosten voor de opgelopen vertraging leidt wel tot aanvullende tijdgebonden kosten voor instandhouding van de programma-organisatie van Metro en Tram  en GVB. De vertragingskosten en resterende benodigde risicoreservering bedragen 1,5 miljoen euro.

Daarnaast is in 2019 een Shared Service Center ingericht (SSC). Dit is een gezamenlijk team van MET/GVB en Alstom dat verzoeken tot wijziging in het systeem analyseert, impactanalyses opstelt en specificaties opstelt voor nieuwe wijzigingen. Voor het SSC is vooraf capaciteit bij Alstom gereserveerd en gecontracteerd, waarbij het uitgangspunt was dat de kosten voor de inzet van deze medewerkers zouden worden doorbelast aan de projecten die de verzoeken indienen. Het doorbelasten van deze kosten is slechts beperkt gelukt, waardoor hier een tekort van 1,5 miljoen euro is ontstaan.

Bordessen, bruggen en trappen

Er is verder nog een tekort ontstaan in het project ‘aanpassing bordessen, bruggen en trappen’. De werkgroep Opstelterrein heeft vastgesteld dat er een aanpassing van bordessen, bruggen en trappen op de opstelterreinen noodzakelijk is om metrovoertuigen goed op te kunnen stellen. Dit leidt tot een kostenoverschrijding van 1,2 miljoen euro.

In totaal gaat het om een bedrag van zes miljoen euro. De gemeente betaalt hiervan drie miljoen, de andere drie miljoen moet door de Vervoerregio Amsterdam worden betaald.

Projectdirecteur Gerard Scheffrahn: “Het is noodzakelijk om het aangevraagde krediet zo snel mogelijk ter beschikking te krijgen. Mocht het krediet niet per februari 2022 beschikbaar zijn, dan kan dat betekenen dat het Programma S&C vanaf dan geen uitgaven meer kan doen. Hierdoor komen de activiteiten van het Programma S&C de facto stil te liggen, wat grote vertragingen en verdere kostenoverschrijdingen met zich meebrengt.”

Lees hier de brief aan de gemeenteraad.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.