tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Opnieuw onenigheid over tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht

Het gesteggel over de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht blijft aanhouden. Er is nu onenigheid over een alternatieve route en een verlegd eindpunt die de Vlaamse regering voor ogen heeft. Als deze plannen worden doorgezet, willen de gemeente Maastricht en provincie Limburg de zes miljoen euro terug die zij vijf jaar geleden als compensatie betaalden omdat de tram niet tot het station in Maastricht zal rijden.

Er is inmiddels “een (juridische) onhoudbare en bestuurlijk onwenselijke situatie ontstaan”, schrijven de gemeente en provincie in een brief aan de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Ze stellen niets anders te kunnen concluderen “dan dat door de handelswijze aan Vlaamse zijde het tramdossier steeds lastiger hanteerbaar wordt en de vertraging en de schade als gevolg daarvan aan Nederlandse zijde oploopt.”

Contractschending

Door de alternatieve route met een eindpunt op 300 meter vanaf het station in Hasselt, zou er sprake zijn van een vergelijkbare situatie als enkele jaren terug in Maastricht. Het was de bedoeling dat de sneltram zou doorrijden tot het station in Maastricht, maar het eindpunt werd Mosae Forum. Als compensatie voor het inkorten van het traject, en bijbehorende verlies aan reizigerspotentieel, werd een schadevergoeding van zes miljoen euro afgesproken.

Met het alternatieve tracé wordt nu ook in Vlaanderen het oorspronkelijke contract geschonden, luidt de kritiek. Volgens minister Peeters is echter geen sprake van een zogeheten scope-aanpassing omdat de eindhalte nog altijd op driehonderd meter van het station in Hasselt komt te liggen, aldus de Belgische krant Het Belang van Limburg. Ze weerspreekt bovendien dat er sprake is van vertraging en is niet van plan de portemonnee te trekken.

150.000 euro schade per maand

Sinds februari 2021 is er volgens Maastricht en Limburg wel degelijk sprake van vertraging, waarvan de financiële schade aan Nederlandse zijde wordt geraamd op 150.000 euro per maand. Ook dit willen zij vergoed zien vanuit België. Vorig jaar werd afgesproken dat het alternatieve tracé niet leidt tot meerkosten, vertraging of verlies van reizigerspotentieel aan Nederlandse zijde. Die afspraak zou nu dus zijn geschonden.

Maastricht en Limburg stellen niet te kunnen en willen meewerken aan de alternatieve route zolang er onzekerheid blijft over schadevergoeding – die Vlaanderen zou moeten vergoeden – en er aanvullende contractuele afspraken zijn gemaakt. “Wij hebben destijds de nadelige gevolgen voor u gecompenseerd”, zo wordt verwezen naar de situatie in 2016. “Zoals dat ook hoort.” De brief wordt afgesloten met de oproep “om afspraken na te komen en het project voortvarend verder te leiden”.

Hogere kosten

Eerder deze maand werd bekend dat de aanleg van de verbinding ook nog duurder lijkt uit te vallen. Zowel voor de bouw van de infrastructuur als de trams is er maar één kandidaat. Twee andere kandidaten zouden als gevolg van de aanhoudende discussies over de verbinding zijn afgehaakt. Volgens bronnen zou de meerprijs 58 miljoen euro bedragen, een kwart meer dan begroot.

De handtekeningen voor de komst van de sneltram Hasselt-Maastricht werden al in 2008 gezet. Een tramverbinding zorgt ervoor dat de reis tussen Hasselt en Maastricht – met 27 van de 30 kilometers in Vlaanderen – afneemt van 70 minuten met de bus tot 30 minuten met de tram. Volgens de meest recente planning is het de bedoeling dat de tram van 2024 daadwerkelijk kan gaan rijden. Maar volgens Belgische media lijkt de steun voor het project vanuit Vlaamse zijde steeds verder te verdampen.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Opnieuw onenigheid over tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht”

Ron Swart|03.05.21|14:35

Wanneer wordt in Belgisch en Nederlands Limburg het gezegde beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald van toepassing? De beide eindpunten komen niet bij een ov-hub zoals een treinstation. Wanneer worden bestuurders en leden van het Vlaamse parlement, provinciale staten & Maastrichtse gemeenteraadsleden eens wakker en wordt de stekker uit dit hoofdpijndossier gehaald?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.