Tram RET bij station Rotterdam Centraal

RET lijdt verlies van 11,4 miljoen euro door coronacrisis

De coronacrisis heeft de Rotterdamse stadsvervoerder RET vorig jaar opgezadeld met een verlies van 11,4 miljoen euro. In de eerste maanden van 2020 zag het er nog rooskleurig uit met opnieuw groeiende reizigersaantallen en een hoge klanttevredenheid, maar daarna dook de vervoerder diep de rode cijfers in. “Inmiddels is er licht aan het einde van de tunnel”, zo geeft algemeen directeur Maurice Unck toch nog een positieve draai aan het jaarverslag.

“Het was een intensief jaar waarin we ons steeds weer moesten aanpassen. Denk aan de invoering van de mondkapjesplicht, het uitbreiden van de schoonmaak en het vanwege toenemend verzuim aanpassen van de dienstregeling. Dat vroeg veel, van iedereen”, aldus Unck. Tegelijkertijd benadrukt de directeur dat er weer licht gloort aan de horizon. “Met de toenemende vaccinatiegraad zal er steeds meer mogelijk zijn en zullen de reizigersaantallen weer groeien. Binnen enkele jaren verwachten we weer op de aantallen van voorheen te zitten, om vervolgens door te groeien.”

71 miljoen overheidssteun

De cijfers in het jaarverslag van 2020 staan in schril contrast met de positieve ontwikkeling die de RET jarenlang doormaakte. “We hebben na jaren van recordgroei in 2020 een ongekende dip doorgemaakt”, aldus Unck. Met nog maar 95 miljoen reizigers lag het aantal instappers en reizigerskilometers zo’n 45 procent lager dan in 2019. De opbrengsten uit kaartverkoop kwamen daardoor uit op 145 miljoen euro in plaats van de beoogde 225 miljoen.

Dat zorgde er dus voor dat de Rotterdamse vervoerder het jaar afsloot met een verlies van ruim 11 miljoen, tegenover bijna 6 miljoen winst in 2019. Dankzij de beschikbaarheidsvergoeding zijn die rode cijfers nog enigszins beperkt. Zonder overheidssteun zou het verlies 71,2 miljoen euro hoger zijn uitgevallen. Op het ‘hoogtepunt’, aan het einde van de zomer, vervoerde de RET vorig jaar circa 60 procent van het gebruikelijke aantal reizigers.

Lees het volledige verslag bij zustervakblad OVPro.

Lees ook:

Tweede termijn Maurice Unck staat in teken van herstel na coronacrisis
‘Met lightrailverbinding kan economische groei Zuid-Holland weer toenemen’

Onderwerpen: ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.