Metro Wilhelminaplein Rotterdam, foto: E. Fecken

HTM en RET moeten flink snijden in dienstregeling en personeel

Om de financiële klap van de coronacrisis te ondervangen moet er worden bezuinigd op het openbaar vervoer in Rotterdam en Den Haag, concludeert Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Trams, bussen en metro’s moeten minder vaak rijden en het aantal conducteurs en toezichthouders moet met ongeveer een kwart worden teruggebracht.

Gedurende de coronapandemie wordt er in de regio Rotterdam Den Haag 65 procent minder gebruikgemaakt van het openbaar vervoer dan normaal, berekende de vervoersautoriteit. Zonder aanvullende overheidssteun leidt dat tot een tekort van minstens 379 miljoen euro over een periode van 2021 tot 2030. In het ergste scenario is dat tekort zelfs 1,17 miljard euro.

NS maakte vorige week ook bekend meer steun nodig te hebben van de overheid om de treinen te kunnen laten rijden. De vervoerder maakte tijdens de presentatie van de jaarcijfers bekend in 2020 door de coronacrisis een fors nettoverlies te hebben geleden van 2,6 miljard euro. Minister Hoekstra gaf in reactie daarop aan dat het aan de NS is “om de organisatie op termijn weer financieel gezond te maken”.

Financiële steun

Het kabinet heeft voor de eerste helft van dit jaar 740 miljoen euro vrijgemaakt om OV-bedrijven financieel te ondersteunen. Voor de tweede helft van 2021 wil het kabinet de staatssteun in versoberde vorm verlengen, maar wel op de voorwaarde dat de vervoerssector plannen maakt voor verbeteringen en kostenbesparingen. Volgende week bespreekt de MRDH zijn plannen met de gemeenten. Besluitvorming volgt op 24 maart.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.