New-Urbos-tram-from-Amsterdam-under-climate-tests

Nieuwe Amsterdamse 15G tram op de pijnbank in Duitsland

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB test momenteel zijn nieuwe Urbos tram in een klimaatkamer. Alle systemen en functies van het voertuig worden uitgeprobeerd en beoordeeld onder extreme weersomstandigheden. De proeven vinden plaats in een speciale klimaatkamer in Minden, Duitsland.

Het nieuwe type tram moet de testen ondergaan en doorstaan voordat het in gebruik genomen kan worden. In de klimaatkamer kan het voertuig worden getest onder extreme condities van -25 tot +45 graden Celsius. Omdat de weersomstandigheden in Nederland niet zo extreem zijn,test GVH de voor Amsterdam bedoelde Urbos binnen een temperatuurbereik van -20 tot +35 graden.

GVB test slechts één exemplaar van de tram die straks in Nederland onder de naam 15G type door het leven gaat. “Het is een zogenaamde type test, daarom testen we maar een exemplaar. Wanneer alles in orde bevonden wordt, kunnen we er vanuit gaan dat de overige 62 exemplaren van de nieuwe 15G trams ook goed functioneren omdat fabrikant CAF ze op exact dezelfde manier produceert. Ze hoeven dus niet allemaal individueel de klimaatkamer in”, aldus technisch manager van het 15G project Martin Slippens.

HVAC testen

GVB is begonnen met een test van de verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsystemen (HVAC) van de Urbos tram. “We testen deze systemen op hun functioneren onder praktijkomstandigheden. Ze moeten in staat zijn om voor een aangename temperatuur in het reizigerscompartiment en in de cabine te zorgen. Maar dat temperatuurniveau moet wel binnen een zo kort mogelijke tijd bereikt worden,” aldus Slippens. Volgens hem is GVB al klaar met het testen van de werking van de ventilatoren. Tijdens de tests wordt ook het energieverbruik gemonitord.

15G tram project

In 2016 bestelde GVB 63 vijf-sectie lagevloer trams van de Spaanse fabrikant CAF. De eerste Urbos tram werd eind april dit jaar geleverd. De volledige order moet in 2022 zijn afgeleverd. Het GVB noemde dit type de 15G serie. Iedere tram heeft een capaciteit om 175 reizigers te vervoeren, waarvan 50 zittend. Naast de huidige order heeft GVB nog 60 extra voertuigen in optie staan.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Mykola Zasiadko

1 reactie op “Nieuwe Amsterdamse 15G tram op de pijnbank in Duitsland”

Chris Laarman|05.08.19|13:28

“In de klimaatkamer kan het voertuig worden getest onder extreme condities van -25 tot +45 graden Celsius. Omdat de weersomstandigheden in Nederland niet zo extreem zijn,test GVH de voor Amsterdam bedoelde Urbos binnen een temperatuurbereik van -20 tot +35 graden.”

Welke temperatuur hadden we laatst in Amsterdam? Nou ja, misschien kon toen een ander exemplaar bij de fabriek getest worden op 45°.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.