Beschermlaag moet bovenleiding Utrechtse trams ijsvrij houden

Om ijsvorming op de bovenleiding van de trambaan tegen te gaan, hebben het trambedrijf van de provincie Utrecht en Strukton Rail de rijdraad over het hele traject in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein voorzien van IceGuard, een beschermende spray. Met dit middel hecht ijs zich minder snel aan de bovenleiding. Zo verwacht het trambedrijf storingen als gevolg van winterweer te voorkomen. Strukton test de oplossing ook voor heavy rail.

Strukton Rail heeft de spray met een speciaal voertuig op de bovenleiding gespoten. Dat gebeurde ’s nachts om het openbaar vervoer niet te hinderen. Het voordeel was de stroom in de nachtelijke uren ook van de bovenleiding gehaald kon worden. Het gaat nog om een proef. Om IceGuard goed te laten hechten, moet de bovenleiding driemaal in een winter worden voorzien van een laag. De resultaten van de proef van afgelopen dagen worden nog geëvalueerd.

Testen

Voorafgaand aan de proef heeft Strukton de techniek op kleine schaal eerst getest onder diverse weersomstandigheden. De resultaten waren aanleiding om de spray over de hele tramlijn toe te passen.
De spray bleek goed te blijven hechten, ook na het passeren van meer dan 1800 trams. Door het beschermende effect van IceGuard hechten condens en waterdruppels minder goed aan de rijdraad. Trams kunnen zo veel sneller en gemakkelijker ijzel van de bovenleiding afhalen.

De toepassing van IceGuard is niet de enige maatregel om trams in Utrecht zo veel mogelijk door te kunnen laten rijden in de winter. Als het vriest rijden bijvoorbeeld meerdere trams ’s nachts zonder reizigers door om ijs van de bovenleiding af te schrapen. Het trambedrijf verwacht dat de komst van IceGuard de inzet van deze ijzelritten met trams zal versterken.

Voor lightrail en heavy rail

De oplossing is overigens niet alleen geschikt voor lightrail, maar ook voor heavy rail, zegt Strukton Rail desgevraagd. Het idee ontstond een paar jaar geleden in een strenge winter met zulke ernstige ijzel in Noord-Holland dat het verkeer er last van had en de scholen noodgedwongen dicht bleven.

“De trein bleef rijden, maar er moest wel ‘rijp worden gereden’. Wij zijn toen in de verschillende landen waarin wij actief zijn op zoek gegaan naar een oplossing voor rijp/ijs op de bovenleiding. Van de beste ideeën hebben we stukjes bij elkaar gelegd om tot de oplossing te komen die we nu aan het testen zijn bij zowel lightrail als heavy rail”, aldus een woordvoerster. Dit is het tweede jaar dat Strukton testen uitvoert. De afgelopen winter is op beperkte schaal vooral de functionaliteit getest. Deze winter is het bedrijf zowel bij lightrail als heavy rail aan het testen om de oplossing te optimaliseren.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.