Spooronderhoud door monteurs van VolkerRail

NS-directeur verwacht meer hinder vanwege onderhoud aan het spoor

ProRail zal de komende jaren veel onderhoud moeten plegen aan het spoor, wat waarschijnlijk leidt tot extra hinder voor treinreizigers. Daarvoor waarschuwde NS-directeur Roger van Boxtel deze week tijdens de presentatie van het NS-jaarverslag over 2016. Hij benadrukte dat NS altijd samen met ProRail kijkt hoe de reizigershinder tot een minimum beperkt kan worden, maar laat ook weten dat er de komende jaren flink wat kleine reparaties gedaan moeten worden aan het spoor.

Van Boxtel zou graag zien dat de prestatie-indicatoren van NS en ProRail beter op elkaar worden afgestemd. “De prestatie-indicatoren van NS en ProRail sporen nu niet samen”, vertelt de NS-directeur. “ProRail moet juist veel onderhoud plegen, maar al die werkzaamheden zorgen ook voor hinder op het spoor voor de reizigers en zijn dus niet goed voor de indicator klanttevredenheid van NS.”

Extra investeringen

Tijdens de presentatie van dit jaarverslag, greep Van Boxtel ook de kans om de aanwezigen te wijzen op het belang van extra investeringen in infrastructuur en de mobiliteit van Nederland. De afgelopen jaren is er in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) veel bezuinigd in het spoor, maar dat kan volgens hem niet langer. Bovendien is het geld dat nu nog beschikbaar is al belegd voor onderhoud en enkele veiligheidstrajecten. Van Boxtel: “We hebben nu alleen nog middelen in dat potje zitten voor klein onderhoud en er moeten hele grote dingen gaan gebeuren.”

De komst van lightrail-verbindingen noemt hij ‘bittere noodzaak’. Op de lange verbindingen kunnen gewoon de zware treinen blijven rijden en daarom investeert NS de komende jaren hierin nog 3 miljard euro, maar met name op korte verbindingen tussen steden, zijn andere voertuigen nodig. Hij noemt de trajecten tussen Amsterdam en Schiphol en Leiden en Den Haag, maar ook Nijmegen en Arnhem. Omdat de treinen daar dagelijks erg vol zitten, is het nodig dat hier sneller en frequenter kan worden gereden.

Extra geld

De NS-topman benadrukt dat de overheid minimaal 1 miljard euro extra per jaar moet investeren in nieuwe infrastructuur in Nederland. Alleen op die manier kan Nederland over enkele jaren nog concurrerend blijven met omliggende steden, zoals Londen, Parijs en het Rurhgebied. In Londen en Parijs worden de komende jaren vele miljarden gestoken in de mobiliteit, investeringen waar Nederland niet eens bij in de buurt komt.

Het is ook belangrijk dat dit geld op de korte termijn beschikbaar komt, omdat de aanleg van nieuwe infrastructuur een jaar of 15 duurt. Maar tegelijkertijd merkt hij bij de huidige politici dat het onderwerp niet heel hoog op de agenda staat, omdat zij vaak erg bezig zijn met de waan van de dag. “Het is een taai onderwerp dat lastig tussen de oren komt”, aldus Van Boxtel. “In Nederland moet je urgentie oproepen, omdat hij anders niet gevoeld wordt. Maar als we nu niets doen, zij we over 15 jaar de sigaar en leggen we het af tegen steden om ons heen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.