Metro, RET

RET krijgt Europese lening voor aanschaf 22 nieuwe metro’s

De Europese Investeringsbank (EIB) heeft een lening van 120 miljoen verstrekt aan stadsvervoerder RET voor de aanschaf van 22 nieuwe metrovoertuigen en het vernieuwen van de spoorbeveiliging van het Rotterdamse metronetwerk. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag staat garant voor de lening.

De lening wordt gebruikt voor de aanschaf van zestien nieuwe metrotoestellen die gaan rijden op de Hoekse Lijn, de metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland die vanaf september 2017 in gebruik wordt genomen. Daarnaast komen er zes nieuwe metrotoestellen om vaker te rijden in de spitsuren op metrolijn E, die rijdt tussen Rotterdam en Den Haag. De spoorbeveiliging van het bestaande Rotterdamse metronet is vernieuwd en de nieuwe beveiliging wordt geïnstalleerd op de Hoekse lijn.

Transportinfrastructuur

Vicepresident Pim van Ballekom van de EIB: “Er is lang gewerkt aan dit project met de RET en ik ben erg blij dat de EIB een bedrijf met zo’n groot maatschappelijk en economisch belang kan steunen. Eén van de doelstellingen van de Bank van de EU is om door haar investeringen burgers te voorzien van duurzame en betrouwbare transportinfrastructuur, tegen de best mogelijke condities. Ik denk dat dat hier zeker het geval is, en hoop dan ook dat openbare vervoersbedrijven in andere steden zullen volgen.”

De nieuwe metro’s kosten ongeveer EUR vijf miljoen euro per stuk en worden vanaf 2017 ingezet op de genoemde trajecten. Dankzij de investering en de uitbreiding van de Hoekse Lijn zullen naar verwachting tot wel tachtig nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd kunnen worden.

Lening

“De RET voldeed aan alle eisen op het gebied van maatschappelijke relevantie, duurzaamheid en technische innovatie, waardoor wij 120 miljoen tegen een rentepercentage van minder dan één procent kunnen lenen. Zo besparen we 3 miljoen euro aan rente per jaar. Hoe minder geld we betalen aan rente, hoe lager onze kosten, hoe minder subsidie we nodig hebben. Zo snijdt het mes aan twee kanten”, aldus directeur Pedro Peters van de RET.

Om de lening daadwerkelijk te kunnen verstrekken staat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) garant voor de lening. Jaarlijks vergoedt de Metropoolregio de kapitaallasten aan de RET. Wethouder Marc Rosier van Zoetermeer: “Doordat de Metropoolregio garant staat, kan de rente zo laag zijn. Dat helpt ons in de ambitie om een uitstekende bereikbaarheid van de regio te realiseren. Bovendien biedt deze vorm van financieren voor de regio mogelijkheden om vaker voor investeringen naar Brussel te kijken.”

De samenwerkende gemeenten in de regio hebben namelijk samen met de Economische Programmaraad Zuidvleugel, de provincie Zuid-Holland, Holland Rijnland en Drechtsteden een Regionaal Investeringsprogramma opgesteld gericht op economische structuurversterking. Het programma bestaat uit concrete projecten die de economische groei, werkgelegenheid, bereikbaarheid, duurzaamheid en attractiviteit van de regio kunnen versterken. Voor de uitvoering van de projecten zijn nieuwe financieringsbronnen noodzakelijk. De lening van de EIB aan de RET past hierin uitstekend.

EIB

De EIB heeft de 28 EU-Lidstaten als eigenaar en heeft een zeer solide leningenportefeuille, daardoor kan ze zeer goedkoop lenen op de kapitaalmarkt. Dit rentevoordeel geeft de Bank door aan de projecten die bij haar lenen, omdat de EIB geen winstoogmerk heeft maar alleen haar kosten hoeft te dekken. Zo betaalt de RET dus ook minder aan renteaflossingen en geniet ze bovendien van een uitzonderlijk lange looptijd van 30 jaar.

De Europese Investeringsbank (EIB) is de instelling voor langlopende leningen van de Europese Unie. Deze bank is direct eigendom van de Lidstaten – Nederland bezit 4,66 procent van de aandelen – en kan zo zeer goedkoop lenen op de kapitaalmarkt. De EIB maakte in de afgelopen vijf jaar bijna 1,4 miljard euro beschikbaar voor transportprojecten in Nederland, onder meer voor de NS, de zeesluis bij IJmuiden en de A6 bij Almere.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.