Tram, GVB, Amsterdam

CAF beoogde winnaar aanbesteding Amsterdamse trams

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft na een aanbesteding het Spaanse bedrijf CAF aangewezen als voorkeursaanbieder voor de levering van een grote serie van nieuwe trams. Het gaat om 63 trams met een optie op 60 extra voertuigen. Om te komen tot de selectie van CAF is een aanbestedingstraject doorlopen. Met deze bekendmaking van het voornemen tot gunning aan CAF zal de komende weken een periode ingaan, de zogeheten ‘rechtsbeschermingstermijn’. Daarna kan de vervoerder overgaan tot het definitief gunnen van het contract.

De aanbesteding van het nieuwe trammaterieel, in opdracht van de Stadsregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam, is in juli vorig jaar gestart. De eerste nieuwe trams zullen naar verwachting vanaf de tweede helft van 2019 in gebruik worden genomen.

Modernisering GVB-materieel

GVB-directeur Alexandra van Huffelen: “Deze aanschaf past in de verdere modernisering van ons GVB materieel en sluit aan bij de behoefte van onze reizigers waar het gaat om betrouwbaarheid, toegankelijkheid en comfort. Wij willen onze reizigers het comfort bieden dat past bij de hoofdstad van Nederland.”

Naast reizigerscomfort, waren ook de inzetbaarheid op het gehele tramnet in Amsterdam, minimale wijzigingen aan de bestaande traminfrastructuur en duurzaamheid uitgangspunten voor deze bestelling. “Met deze keuze verwachten we onze reizigers een uitstekende tram te kunnen bieden, die op het gebied van sociale veiligheid, toegankelijkheid en fysieke veiligheid aansluit op de laatste normen en inzichten”, aldus van Huffelen.

Nieuwe trams

GVB gaat in eerste instantie 63 nieuwe trams aanschaffen, met een optie op 60 extra trams. Deze voertuigen zullen oudere modellen vervangen en zullen onder andere worden ingezet op de vernieuwde Amstelveenlijn. Na de ontwerpfase, het opstarten van de productie, uitgebreide testen en toelating op het tramnetwerk, zullen de eerste nieuwe trams naar verwachting in de tweede helft van 2019 instromen. Naar verwachting rijden rond 2022 alle nieuwe voertuigen uit de basisbestelling.

Volgend jaar wil GVB haar reizigers, belanghebbenden en andere geïnteresseerden laten kennismaken met de nieuwe tram. Dan wordt een ‘mock-up’ van de tram getoond, een statisch model op ware grootte van een deel van de tram. Een uitgelezen kans om de nieuwe tram te ervaren en een mening te geven over de laatste keuzes op het gebied van bijvoorbeeld interieur, inrichting en toegankelijkheid van de trams voor de reiziger.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “CAF beoogde winnaar aanbesteding Amsterdamse trams”

Ronald van Onselen|15.09.16|23:36

Amsterdam kiest voor trams met ongeveer dezelfde breedte zodat geen of minimale wijzigingen aan de rail nodig zijn. Ook zijn de nieuwe trams kennelijk niet zwaarder dan de bestaande trams zodat geen ingrijpende verbouwing nodig is. In Den Haag denkt men eraan om de tramlijnen die in smalle straten rijden te vervangen door zwaardere trams van 2,65 breed.Naast inpassingsproblemen is er ook een kostenfactor. Amsterdam lijkt effectief bezig. De stad zal niet zoals wel in Den Haag jaren open liggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.