CAF beoogde winnaar aanbesteding Amsterdamse trams
De Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft na een aanbesteding het Spaanse bedrijf CAF aangewezen als voorkeursaanbieder voor de levering van een grote serie van nieuwe trams. Het gaat om 63 trams met een optie op 60 extra voertuigen. Om te komen tot de selectie van CAF is een aanbestedingstraject doorlopen. Met deze bekendmaking van het voornemen tot gunning aan CAF zal de komende weken een periode ingaan, de zogeheten ‘rechtsbeschermingstermijn’. Daarna kan de vervoerder overgaan tot het definitief gunnen van het contract.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Amsterdam kiest voor trams met ongeveer dezelfde breedte zodat geen of minimale wijzigingen aan de rail nodig zijn. Ook zijn de nieuwe trams kennelijk niet zwaarder dan de bestaande trams zodat geen ingrijpende verbouwing nodig is. In Den Haag denkt men eraan om de tramlijnen die in smalle straten rijden te vervangen door zwaardere trams van 2,65 breed.Naast inpassingsproblemen is er ook een kostenfactor. Amsterdam lijkt effectief bezig. De stad zal niet zoals wel in Den Haag jaren open liggen.