tunnel, Noord/Zuidlijn, metroverbinding

Miljoenenboete voor Duitse aannemer Noord/Zuidlijn

De Duitse spooraannemer Max Bögl is in hoger beroep tot een miljoenenboete veroordeeld vanwege het opzeggen van de samenwerking met Ballast Nedam bij de aanleg van metrostations voor de Noord/Zuidlijn. De Duitsers moeten 13,1 miljoen euro betalen aan Ballast Nedam.

Max Bögl en Ballast Nedam onderhandelden in 2002 gezamenlijk met de gemeente Amsterdam over de ruwbouw van de metrostations Vijzelgracht, Rokin en Ceintuurbaan voor de Noord/Zuidlijn. Max Bögl en Ballast Nedam sloten in maart 2002 een inschrijvingsovereenkomst om het project gezamenlijk uit te voeren.

Opzegging

Max Bögl deelde Ballast Nedam 2 oktober echter mee de opdracht niet meer gezamenlijk te willen uitvoeren. Max Bögl sloot vervolgens een maand later een overeenkomst met de gemeente Amsterdam voor de uitvoering van het project.

Betrokkenen zeggen dat de Duitsers zich gepasseerd voelden toen Ballast Nedam achter hun rug om onderaannemers ging contracteren. Daarnaast zou Ballast Nedam aanvankelijk hebben geweigerd om een door de gemeente Amsterdam voorgelegde integriteitsverklaring te tekenen, zo meldt het Parool. In deze verklaring stond dat geen sprake was van bouwfraude bij de aanbesteding van de Noord/Zuidlijn.

Rechtszaak

Na de beëindigde samenwerking startte Ballast Nedam een rechtszaak tegen Max Bögl. De Duitse spooraannemer werd al eerder veroordeeld tot een miljoenenboete, maar het bedrijf ging daartegen in beroep en slaagde daar deels in. Het hof heeft echter nu bepaald dat de onderneming Ballast Nedam 13,1 miljoen euro moet betalen.

Volgens Ballast Nedam bedraagt de daadwerkelijk geleden schade echter 17 miljoen euro. De spooraannemer maakte eerder deze week een verlies bekend van 51 miljoen euro over het eerste half jaar van 2014.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.