Eurostar op Rotterdam Centraal

Definitief: Eurostar rijdt in 2024 half jaar niet tussen Amsterdam en Londen

Beveiligd vertrekken vanaf Rotterdam Centraal was geen optie voor Eurostar. Jeroen Baldwin / SpoorPro

De Eurostar tussen Amsterdam en Londen rijdt volgend jaar zes maanden niet, schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. In eerste instantie was er nog sprake van zeven tot elf maanden geen trein, maar dat is dus iets verkort. Waarschijnlijk rijden er in 2024 geen treinen vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Londen tussen juni en december.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

8 reacties op “Definitief: Eurostar rijdt in 2024 half jaar niet tussen Amsterdam en Londen”

Marc Busio|24.11.23|16:26

Dit illustreert maar weer eens dat de internationale trein nooit een serieus alternatief zal worden voor het vliegtuig. Ooit wel eens gehoord van werkzaamheden op een vliegveld waardoor er een half jaar lang geen vliegtuigen kunnen aankomen of vertrekken? En de komende twee jaar natuurlijk tachtig weken lang geen treinen over Arnhem naar Duitsland, waardoor de omgeleide ICE’s natuurlijk een weinig aantrekkelijk vervoersmiddel zijn om naar dat land te reizen. Als ze dat überhaupt al ooit waren…

Marc van der Lee|26.11.23|15:52

@Marc Busio,

Bij de Eurostar gaat het om een specifiek geval, namelijk de paspoortcontrole. Die is er überhaupt pas een paar jaar, en is sindsdien altijd al te klein geweest. Het is daarom goed dat er een veel grotere Eurostarterminal komt.

Die 6 maanden zijn vervelend, maar jij doet nu net alsof je met de trein niet naar Londen komt. Je kunt echter gewoon nog naar Londen, zij het middels een gegarandeerde overstap in Brussel. Dat kost vrijwel niet langer dan nu. /1

Marc van der Lee|26.11.23|15:56

Jij brengt het alsof heel Amsterdam Centraal eruit ligt, terwijl er geen trein minder gaat rijden.

Ik ben het wel met je eens dat, mochten we van de trein echt een concurrerend vervoersmiddel willen maken ten opzichte van vliegen voor meer bestemmingen, dat er dan meer moet gebeuren dan nu. Voor een deel worden die stappen gezet (Denk aan plannen van Trenitalia, Arriva, Heurotrain, Flixtrain, maar ook aan spoorverbeteringen door heel Europa), maar het gaat vaak nog niet snel genoeg.

Pat Rick|27.11.23|11:19

@Marc: mogelijk is dit een gevolg van ProRails keuze voor 9 sporen op CS. Er was ook een optie voor 10 sporen, maar die was goedkoper! Dus meer omzet en meer dekking van overheadkosten? Heeft ProRail deze keuze voor 9 sporen gepromoot voor eigenbelang ipv belang reiziger of milieu?

Bij onze zuiderburen loopt Eurostar al bijna 30 jaar als een trein, maar daar staat de reiziger meer centraal ipv Infrabel.

Marc Busio|27.11.23|11:24

@marc van der lee: Het gaat natuurlijk ook om de beeldvorming. Vanaf A’dam CS kun je naar vier internationale bestemmingen, waarvan er volgend jaar twee problematisch zijn. Twintig kilometer verderop vertrekken dagelijks vliegtuigen naar meer dan honderd bestemmingen. Dan is de keuze voor de reizigers toch eenvoudig. Die willen comfort, service en betrouwbaarheid. Kortom een moderne luchthaven i.p.v. een negentiende-eeuws station met forenzen, studenten en dagtoeristen.

Marc van der Lee|27.11.23|12:03

@Marc Busio:

Ik snap de beeldvorming, maar ik vind dat je hem nogal overdrijft. Vanaf maart kun je per directe trein naar Brussel, Parijs, Londen, Osnabrück, Hannover, Berlijn, Dresden, Praag, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt, Mannheim, Karlsruhe, Basel, Zürich, Innsbruck, München, Wenen en in het hoogseizoen ook naar Marseille. Met een enkele overstap bereik je Milaan, Barcelona, Venetië, Boedapest en Warschau. Eens dat de trein niet naar al die bestemmingen aantrekkelijk is.. 1/2

Marc van der Lee|27.11.23|12:05

Maar er zijn al best wat bestemmingen die al wel goed te doen zijn. De nieuwe ICE’s naar Berlijn en Frankfurt/Basel zijn verder een grote verbetering, en de vele nieuwe verbindingen die voor de komende jaren zijn aangekondigd zullen ook qua prijs voor enorme verbetering zorgen. Er is nog een hoop te winnen, eens, maar er worden de komende jaren dan ook belangrijke stappen gezet. 2/2

Rob de Jeu|06.12.23|15:09

De titel van het stuk vind ik suggestief en de werkelijke situatie vind ik niet duidelijk terugkomen in dit artikel: Je kan straks namelijk nog steeds met eurostar naar London alleen moet je in Brussel uitstappen en inchecken. Terug kan je wel gewoon zonder overstappen tussen London en Amsterdam reizen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.